Rittal is vooral bekend als leverancier van kastsystemen voor machine- en panelenbouw en IT-oplossingen. Maar het doet, zoals het zelf zegt, meer dan alleen het leveren van het product met technische support. ‘Van een vooral productgerichte organisatie willen we evolueren naar een servitizationorganisatie’, zegt Rogier van Lieshout, algemeen directeur Rittal Nederland, over de plannen. Hierin past ook naadloos de overname van Vink Montagetechniek, waarmee Rittal al decennia lang samenwerkt.
Rittal Nederland zit sinds 1978 in Zevenaar en is onderdeel van de Duitse Friedhelm Loh Groep die begin jaren zestig werd opgericht en in meer dan zestig landen actief is. ‘Ook zusterbedrijf EPLAN maakt onderdeel uit van deze groep en hiermee werken we zeer nauw samen’, benadrukt Van Lieshout. ‘In onze kastoplossingen die we ook klantspecifiek mechanisch bewerken, worden veel verschillende componenten verwerkt. De positionering en aansluitschema’s hiervan worden veelal met EPLAN-software ontworpen.’
Juiste gaten en sleuven
‘Het is een hot item’, vervolgt Van Lieshout. Daarmee doelend op het onderwerp servitization waarmee veel productgerichte bedrijven momenteel bezig zijn. ‘Met alleen de verkoop van producten en technische support ga je het in de toekomst niet redden. Klanten kun je alleen langdurig aan je binden als je ze proactief ondersteunt bij het realiseren van hun doelstellingen.’ Dat betekent dat Rittal wil uitgroeien tot een meer servicegerichte onderneming. ‘We moeten waarde toevoegen en klantspecifieke oplossingen bieden, anders kunnen we ons niet onderscheiden van de concurrentie en klanten niet vasthouden.’
‘Met alleen de verkoop van producten ga je het in de toekomst niet redden’
Rittal levert dus ook steeds meer engineering en technical support en speelt op logistiek gebied volledig in op de wensen en mogelijkheden van de klanten. ‘We gaan uiteraard niet op hun stoel zitten en gaan onze kastsystemen dus ook niet compleet elektrotechnisch ingericht afleveren’, verduidelijkt Van Lieshout. ‘Wat we wel doen, is kasten voorzien van bijvoorbeeld gaten, sleuven, racksystemen, en montagepunten. Vervolgens kunnen we deze opbouwen met Rittal-materialen en -accessoires. De klant kan daardoor direct beginnen met het inbouwen van de elektrische en digitale componenten en het monteren van de bedrading.’
Technologisch voorop
Onderdeel van de nieuwe koers is de overname van Vink Montagetechniek begin dit jaar. ‘Vink is al tientallen jaren onze vaste partner voor het mechanisch bewerken van onze kastsystemen’, zegt Van Lieshout over het bedrijf uit Groessen, zo’n vijf kilometer van Zevenaar. ‘Door structureel te investeren in digitalisering en automatisering, en ook in cnc frees-, pons- en lasersnijmachines, heeft het bedrijf altijd technologisch vooropgelopen. Dit betekent dat Vink hoogwaardige bewerkingen aan kastsystemen vanaf enkelstuks tot kleine series snel en economisch kan uitvoeren.’ Hierdoor kan Rittal zijn klanten beloven dat ze binnen drie werkdagen de van de juiste gaten, sleuven en racks voorziene kasten in huis hebben. ‘En is sprake van grote series, dan hebben wij daarvoor perfecte productiemogelijkheden bij Rittal Duitsland’, aldus Van Lieshout. ‘De specialistische medewerkers van Vink voelden zich al jaren onze collega’s, omdat we al zo lang met elkaar samenwerken. Elke dag rijden er wel vrachtwagens heen en weer tussen onze logistieke afdeling en Vink. We waren en zijn onafscheidelijke partners en de overname versterkt dat alleen maar.’ Vink blijft overigens een zelfstandig bedrijf binnen de groep.
Open werkplaats
De overname sluit goed aan op het servitizationscenario, stelt Van Lieshout. ‘Vink levert op maat gesneden services aan onze klanten die zich hierdoor meer op hun corebusiness kunnen concentreren.’ In het pand van Vink wordt in de nabije toekomst een Rittal Application Center gerealiseerd. ‘Dit wordt geen showroom, maar als het ware een open werkplaats waar klanten terecht kunnen met specifieke vragen op bewerkingsgebied, en ook op andere vlakken. We kunnen ter plekke samen een oplossing ontwikkelen en deze direct in de werkplaats uitproberen.’ In dit kader is de samenwerking tussen Rittal, EPLAN en Vink van absolute meerwaarde, legt Van Lieshout uit. ‘Want hierdoor kunnen we de klant vaak suggesties doen voor betere of meer economische oplossingen.’
Ook wil Rittal in het kader van zijn servitizationambities naast de ondersteuning op engineering- en bewerkingsvlak in het Application Center zijn trainingspakket verbreden, bijvoorbeeld rondom veiligheid, koeling en duurzaamheid. ‘Daarnaast gaan we ons serviceprogramma uitbreiden, onder meer op technisch en logistiek gebied. Uiteindelijk zal ons proces van servitization leiden tot een hechtere samenwerking met onze klanten – zogeheten customer centricity – waarbij we ervoor zorgen dat de klant zich kan focussen op zijn kernactiviteiten en de kosten in de supplychain zoveel mogelijk kan reduceren.’
Rittal is lid van het servitization platform van het ESCF/TU Eindhoven. Het Servitization platform is opgericht door Neomie Raassens TU Eindhoven en John van Ginkel Link magazine in 2018 en sinds 2020 onderdeel van het ESCF. Informatie kunt u opvragen bij John van Ginkel (john.vanginkel@linkmagazine.nl of J.N.v.ginkel@tue.nl)