Schneider Electric start consultancytak gericht op digitalisering

0

Michel van Veen geeft leiding aan een nieuwe afdeling van Schneider Electric, die industriële bedrijven bijstaat in hun digitale transformatie. Deze Digitale Transformatie Consultancy Hub voor Nederland en België is dit jaar opgericht. Het is overigens niet waar de kop boven dit stuk naar verwijst. Die gaat over een bedrijfscultuur die zich tegen veranderingen verzet. Volgens Van Veen de grootste uitdaging bij digitale transformatie, samen met goede orkestratie.

Ze hebben weer iets nieuws bedacht, klinkt het op de werkvloer

Veel industriële bedrijven worstelen met hun digitale transformatie. Een zwakke strategie (met onvoldoende ambitie), het gebrek aan een strak stappenplan, onvoldoende betrokkenheid van het management, systemen die nu allang eenmaal draaien en technologische uitdagingen zorgen ervoor dat doelen niet worden gehaald.

Volgens de Boston Consulting Group en McKinsey is slechts 30 procent van de digitale transformaties bij bedrijven succesvol. Weerstand tegen veranderingen binnen de organisatie is een belangrijke reden waarom digitale transformaties geen, of niet snel genoeg, resultaten laten zien, zegt Michel van Veen. De nieuwe consultancytak van wereldconcern Schneider (met in Nederland het hoofdkantoor in Hoofddorp), die inmiddels meerdere klanten heeft in sectoren als watermanagement en de maakindustrie, wil bedrijven hier ondermeer mee helpen.

Dirigent

Van Veen ziet het niet zelden gebeuren dat een digitale transformatie een lappendeken van ongecoördineerde initiatieven wordt, die te veel in isolatie worden uitgevoerd, alle goede bedoelingen ten spijt. Afdelingen die hun eigen ideeën hebben, alleen naar conferenties binnen hun eigen vakgebied gaan, enkel met hun eigen stakeholders praten, eigen potjes met geld hebben en daarmee investeringen doen. ‘Te vaak ontbreekt de orkestratie. Er is geen goed zicht op de businessdoelstellingen en er zijn geen prioriteiten gesteld.’ Daarom is het volgens hem van groot belang dat er een ‘dirigent’ is. ‘Die moet ervoor zorgen dat er een gedeelde visie of gedeeld doel bestaat en dat alle betrokkenen echt meedoen. Zo’n dirigent houdt het overzicht en is als een echte maestro verantwoordelijk voor de timing van het geheel.’

Link magazine december/januari 2023/2024: Vertrouwen in de keten, niet alleen voor relaties tussen bedrijven; ook tussen afdelingen binnen een organisaties. Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Leergierig en innovatief

De taken en verantwoordelijkheden van deze digitale transformatiedirigent maken dat de persoon in kwestie een combinatie van kwaliteiten moet bezitten die niet zo vaak voorkomt, zegt Van Veen. ‘Het kan een chief digital officer zijn bijvoorbeeld. Hij moet technisch ingesteld, politiek handig en communicatief sterk zijn. Hij moet leergierig en innovatief zijn, goed in change management en bedrijfskundig geschoold. En de grootste uitdaging is in mijn ogen de benodigde cultuurverandering. Vaak wordt een digitale transformatie als een bedreiging gezien binnen de organisatie. Het roept weerstand op. Dan hoor je op de werkvloer kundige vakmensen zeggen: “Ze hebben weer iets nieuws bedacht.” Dan weet je dat de bedrijfscultuur niet is wat die wezen moet. Als je dit vaak hoort, is er sprake van een organisatorische tweestrijd. De hakken gaan in het zand en mensen ervaren een gevoel van te weinig controle.’

Met het aantrekken van ervaren consultants verschilt de methode van de Schneider Consultants inhoudelijk niet veel van die van andere adviseurs. Het belang van orkestratie, van management buy-in, het vinden van champions en change management, dat doen andere partijen ook. Wat volgens Van Veen wel onderscheidend is in Schneiders aanpak, is dat het bedrijf zelf al twintig jaar bezig is met de digitalisering van eigen fabrieken en daar succesvol in is. De lessen die daaruit geleerd werden, zijn onderdeel van de aanpak geworden. Van Veen: ‘Een voorbeeld van die lessen is dat je de tijd moet nemen, omdat het niet over één nacht ijs gaat lukken. En het is bijvoorbeeld heel belangrijk vroegtijdig een stevig fundament voor cybersecurity te leggen, om het geheel veilig te houden’, zegt Van Veen, die zijn loopbaan begon als ethical hacker.

Sustainable Lighthouse fabriek

In 2019 gaf het World Economic Forum de eerste fabriek van Schneider Electric het predicaat Sustainable Lighthouse (duurzaamheidsvuurtoren), in de jaren daarna volgde nog een fabriek van Schneider die dezelfde onderscheiding kreeg. ‘We drinken zogezegd onze eigen champagne’, zegt Van Veen trots. In 2016 begon Schneider met het opzetten van een dienstverlening in digitale transformatie, die nu dus naar Nederland en België is gekomen. ‘Schneider is daarmee meer dan leverancier van distributed control systems, van software en hardware voor industriële automatisering’, zegt Van Veen. ‘We richten ons op duurzaamheid en operational efficiency. Dit jaar hebben we IT-dienstverlener AVEVA ingelijfd, dat met Microsoft samenwerkt in AI voor de industriële omgeving. AI gaat mogelijkheden brengen om de mens als de beperkende factor uit productieprocessen te halen en autonomous operations mogelijk te maken. De digitaal getransformeerde toekomst is spannend.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics