WILMA: Schijnwerper op innovatieve bedrijven

0

De eerste sporen die ik achterliet in Link Magazine, dateren van juni 2014. In mijn eerste jaar als zzp’er had ik op instigatie van Joost Krebbekx, oud-collega bij Berenschot, contact gezocht met toenmalig hoofdredacteur Martin van Zaalen. Ik had al wel ervaring met schrijven, maar de maakindustrie was nog onontgonnen terrein. ‘Laten we het maar proberen. Als het niks is, dan blijft het bij die eerste opdracht’, kwamen we nuchter overeen. Dus toog ik naar Hoorn voor een interview met Tanja van Truijen, commercieel directeur van Protonic. Onderwerp was een investering van een half miljoen in een nieuwe coatingmachine.

Als ik het artikel bijna tien jaar later overlees, vallen me drie dingen op. Ten eerste dat Protonic destijds koos voor fabrikant Dima ‘om het investeringsklimaat in ons land te steunen’. Daarnaast was het voor dat bedrijf de eerste keer dat ze zo’n grote lijn – de straat was 14 meter lang – neerzetten in Europa. En tot slot: ‘de configuratie voor de machine kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen Protonic en Dima’ en ‘het grote voordeel van machinaal coaten boven handmatige aanbrenging is de constante kwaliteit, aldus leverancier en klant’.

Je zou het de blauwdruk voor Link-artikelen kunnen noemen: de schijnwerper zetten op innovatieve bedrijven die hun nek uitsteken en in samenwerking tot nieuwe toepassingen komen waar hun klanten van profiteren. Iets wat onze lezers bijzonder aanspreekt, afgaand op een reactie van een van mijn vele gesprekspartners door de jaren heen: ‘Link is het enige magazine dat ik van voor naar achteren lees.’ Een dikverdiend compliment voor de uitgevers John en Mireille van Ginkel die ondernemers in de maakindustrie hiermee een podium bieden.

Voor mij als redacteur vormen die immer doorgaande en altijd weer imponerende innovaties en samenwerkingen een uitdaging én een stimulans. Uitdagend om elke keer te doorgronden wat betreffende bedrijven hebben uitgedacht en dit begrijpelijk te formuleren. En een mix van ontzag, verbazing en enthousiasme die ik voel na bijna elk gesprek vanwege de gedrevenheid en focus waarmee ze hun doelen nastreven en ondanks tegenslagen doorgaans ook verwezenlijken.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics