Niet de maximalisatie van de eigen omzet, maar van het teamresultaat

0

Naoberschap is in de Achterhoek heel normaal: let een beetje op de mensen in de omgeving en gun ze ook iets. De samenwerking tussen Timmerije en het zeventien kilometer verderop gelegen Mepal is een goed voorbeeld van die manier van werken. ‘Ik geloof oprecht in lokale samenwerking’, zegt Mepal-directeur Jan Pieter Schretlen.

blank

Directeur Jan Pieter Schretlen van Mepal: ‘Natuurlijk kunnen we veel doen via Zoom of Teams, maar het is altijd beter als mensen in dezelfde ruimte aan iets nieuws werken.’ Foto: Mepal

Timmerije en Mepal werken als goede buren samen

In de Achterhoek is het begrip naoberschap onderdeel van de cultuur en dus speelt het ook een rol in het bedrijfsleven. Naobers betekent letterlijk ‘buren’. Het vraagt maar een klein beetje strategisch inzicht om te snappen dat naoberschap weer voorzichtig een beetje in begint te raken: het idee dat alles wat je van ver haalt, goed is, gaat al een tijdje niet meer op. Een bedrijf kan alles uit China importeren omdat het misschien goedkoper is, maar de footprint van samenwerken met de buurman of buurvrouw is veel kleiner.

Diep in de bedrijfscultuur

Kunststofspuitgieterij Timmerije uit Neede is goed bekend met het begrip naoberschap; het is diep in de bedrijfscultuur verankerd. Directeur Hans Kolnaar stelt dat het in de genen van het bedrijf zit. ‘Wij geloven oprecht in het ontwikkelen van heel goede relaties waarbij het gaat om geven en nemen en waarbij we omkijken naar onze klant. En omgekeerd kijken de klanten ook naar ons om.’

‘Logistiek moet je het goed met elkaar kunnen vinden, maar dat geldt ook op directieniveau’

Het is dan ook geen toeval dat Timmerije nauw samenwerkt met lunch- en bewaardozenfabrikant Mepal uit Lochem, zeventien kilometer verderop. Samen ontwikkelden ze de EasyClip-bewaardoos, een bakje met een clip waarmee je de deksel lucht- en waterdicht vergrendelt: een vloeibare inhoud kan dus niet uit de bewaardoos lekken. Bij opwarmen van de inhoud in de magnetron staat de clip open en is er een stoomventiel. Van het product moesten er in een paar maanden tijd een kwart miljoen in de winkel liggen.

Aan een half woord genoeg

De samenwerking was intensiever dan bij ander projecten, aldus Kolnaar. ‘In dit maakproces zaten veel handmatige handelingen. We kijken dan of we die handelingen kunnen automatiseren. Dat kost natuurlijk een investering, maar gelukkig zei Mepal: “Laten we die kosten delen.” Zo hebben we intensief samengewerkt. En dat is ons zeer goed bevallen.’

Commercieel manager Rogier van de Meerendonk van Timmerije legt uit dat het naoberschap vooral in de keten zit: ‘We werken samen met respect voor elkaars bedrijfsvoering en gaan niet voor de maximalisatie van onze eigen omzet, maar voor het teamresultaat.’ En dat intensieve samenwerken loopt wat soepeler omdat beide bedrijven het begrip in hun cultuur hebben zitten. ‘We hebben aan een half woord genoeg, we snappen elkaar.’ Op die manier is Timmerije ook op de radar gekomen trouwens, zegt Van de Meerendonk. ‘Vaak kom je elkaar in de regio tegen. Ik had in de meubelbranche ooit zaken gedaan met de innovatiedirecteur van Mepal en dat was een goede ingang. Gelukkig kunnen we in deze regio gewoon bij elkaar naar binnen stappen en zo komen we tot business. De drempel is niet zo hoog.’

Elkaar kennen

Kolnaar denkt dat het aspect van ‘elkaar kennen’ zeker niet onderschat moet worden. ‘Daardoor werd het een succes. We zijn kind aan huis en stellen ons kwetsbaar op. De mensen van Mepal zeiden zelfs: “Zijn er dingen die we beter kunnen doen?” Niet veel klanten van buiten de regio kunnen dat zeggen natuurlijk.’ Een mooi bewijs van het naoberschap was de manier waarop het product is geïntroduceerd, vult Van de Meerendonk aan. ‘Daarbij heeft Mepal veertig mensen van het verkoopteam uitgenodigd bij ons om te laten zien hoe het wordt gemaakt. Het was een gezellige boel en zo ontstaat ook intern draagvlak om het product te verkopen.’

Van de Meerendonk stelt dat vertrouwen eveneens essentieel was in deze samenwerking. ‘Naast dat Mepal al bijna 75 jaar zelf al zijn producten lokaal ontwikkelt, is het ook de internationale marketing- en salesorganisatie van het merk Mepal. Dat zorgt ervoor dat ze veel vertrouwen moeten geven aan ons als makers, maar dat is heel soepel verlopen.’

blank

Link magazine februari/maart 2024 Thema: De keten op orde op lokaal niveau.
Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Mepal-directeur Jan Pieter Schretlen beaamt dat: ‘We groeien de laatste jaren heel hard en hebben partners nodig om die groei te bewerkstelligen.’ Schretlen legt uit dat de EasyClip een kennisintensief product is. ‘Daarom zijn veel experts nodig en dan helpt het als je fysiek bij elkaar komt. Natuurlijk kunnen we veel doen via Zoom of Teams, maar het is altijd beter als mensen in dezelfde ruimte aan iets nieuws werken.’ De ontwikkeling van de EasyClip-bewaardoos past trouwens bij het duurzame karakter van het bedrijf. ‘We wilden iets ontwikkelen dat een leven lang mee kan. Uiteindelijk is dat zelfs beter dan recyclen. Bovendien belast je het milieu stukken minder als je met een bedrijf samenwerkt dat maar zeventien kilometer verderop ligt. Ik geloof oprecht in lokale samenwerking.’

Te vriendschappelijk?

Naoberschap is positief: partijen werken intensief samen, gunnen elkaar de successen en leren van elkaar, maar is het gevaar niet dat de relatie te vriendschappelijk wordt? Kolnaar: ‘Daar heb je een punt. Het is belangrijk dat je echt een open boek bent. Praat over de feiten en kijk waar de kansen liggen. Mepal gaat echt voor kwaliteit dus stellen ze hoge eisen. Maar ja, wij moeten tegelijk ook op de kosten letten: soms is het zaak om een kleine concessie te doen. Als we het daarover hebben en uitleggen hoe we erin zitten, dan moet het lukken.’

Een beetje water bij de wijn hoort erbij? ‘Zeker, als je duidelijk maakt dat het niet ten koste van de wijn gaat, dan kun je daar allebei beter van worden. Het gaat om openheid en vertrouwen.’ Het is belangrijk om op alle niveaus contact te hebben. ‘Logistiek moet je het goed met elkaar kunnen vinden, maar dat geldt ook op directieniveau. Ik heb toevallig gisteren nog een hapje gegeten met Jan Pieter om te evalueren.’

Qua samenwerking op deze schaal debuteerden de twee bedrijven, dus er zijn nog wel wat stappen te zetten om het naoberschap te versterken. Kolnaar: ‘In de operations kunnen we het nog wel wat slimmer doen. Op die EasyClip zit bijvoorbeeld een rubber afsluitdopje en er zijn dus een kwart miljoen dopjes met de hand opgezet. Dat gaan we automatiseren en we delen de voordelen.’ Eerlijkheid en openheid zijn immers de basis van naoberschap.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics