Oud-uitgever Link magazine Hennie de Ruijter: ‘We proeven iets in de markt, werken het uit en zoeken er ketenpartijen bij’.

0

‘O, nee, hè, dat zag er toch niet uit!’, reageert voormalig Link-uitgever en medeoprichter Hennie de Ruijter als ze het eerste nummer ooit van Link Magazine weer eens onder ogen krijgt. Die cover was veel te druk, veel te veel. Link schakelde al heel snel over naar één groot portret van een ondernemer of manager uit de industrie. ‘Mensen staan bij ons altijd centraal.’ Een gesprek aan de hand van zeven covers uit 25 jaar Link. ‘We hebben onze plek veroverd, maar het was hard werken.’

Hennie de Ruijter over ‘het evangelie van Link’ en het winnen van vertrouwen

 Link april 2006: ‘Gewoon overal op afstappen’

Zou oud-topman Jan Timmer van Philips niet eens een rondetafeldiscussie over de kracht van de Zuid-Nederlandse economie willen leiden, vroeg Hennie de Ruijter op een dag in 2006 aan Karel Hubée, tevens oud-lid van de raad van bestuur van Philips. Hubée was vanaf het begin zeer gecharmeerd van een blad als Link dat inzoomt op de groei en bloei van de Nederlandse maakindustrie. ‘Tuurlijk, ik zit binnenkort met Jan in de trein naar Berlijn en vraag het’, zei Hubée. En Timmer wilde wel. ‘Stuur me wat informatie en een uitnodiging, dan kom ik’, zei Timmer. ‘Geweldig toch, voor zo’n jong blad als Link. We zaten vroeger nergens mee, we stapten overal op af. Mede-uitgever John van Ginkel  verkondigde overal het ‘evangelie van Link’, zoals we dat noemden: over hoe de relatie tussen uitbesteders en toeleveranciers in de maakindustrie aan het veranderen was en steeds hechter moest worden om concurrerend te blijven.’

Timmer deed het echt goed aan tafel met allerlei hoge mannen en één vrouw uit de industrie. Hennie de Ruijter: ‘Hij sprak vrij zachtjes en trok zo de aandacht. Hij liet ook stiltes vallen. Het was een heel compliment voor ons dat hij dit deed. Wij wekten wel vertrouwen op, denk ik. Net als overal in de industrie. Door gewoon onszelf te zijn en eerlijk te vertellen waar we mee bezig waren. Kijk, ik weet bij wijze van spreken het verschil niet tussen een spijker en een schroef, laat staan dat ik iets van techniek en hightech weet. Maar ik zoomde in op het menselijke aspect. Oprechte belangstelling voor al die ondernemende mensen had ik wel. En dan ga je elk gesprek anders in en worden je gesprekspartners ook openhartiger.’

Hennie de Ruijter was elke keer weer als een kind zo blij als er weer een nieuwe editie lag.

December 2007: ‘Leuk om partijen te koppelen’

Toen al stond duurzaamheid als thema prominent op de voorpagina. ‘We hebben er altijd veel aandacht aan besteed. Uitgevers en redactie proeven of horen een ontwikkeling in de markt, werken het uit en zoeken er partijen bij om te interviewen: hoe kijken zij ernaar, wat doen ze doen ermee, hoe zien ze de toekomst? Dat zijn altijd boeiende gesprekken. Link heeft nog steeds elk nummer een thema. Sinds de start 25 jaar geleden brengen we mensen bij elkaar. Die houd je in je netwerk en bezoek je regelmatig. We zien ook vaak dat ze met elkaar gaan samenwerken of elkaar ineens opdrachten geven. Het is altijd leuk om partijen aan elkaar te koppelen, John is daar heel erg goed in.’ Die positie van Link als ‘verbinder’ is steeds steviger geworden in de markt.

Januari 2008: ‘Ben je stoer of ben je stom?’

‘Wat leuk, Thecla Bodewes van Thecla Bodewes Shipyards’, reageert Hennie de Ruijter. ‘We keken natuurlijk altijd waar Nederland goed in is en scheepsbouw is één van die sterke punten. En af en toe een vrouw op de cover is heel belangrijk.’

‘Ik kan natuurlijk niet hardmaken dat Link wat aan de volwassenheid van de keten heeft bijgedragen, maar ik denk het wel’

In 2008 ging Link de tiende jaargang in. Het hele opstarten van zo’n blad is geen kattenpis. ‘Ben je stoer of ben je stom als je met bijna geen geld die industrie induikt als uitgever? Het is goed afgelopen en we hebben onze plek veroverd, maar het was hard werken.’

Het thema was dat nummer ‘De supplychain wordt volwassen?’ Met een vraagteken erachter, dat wel. ‘Ik kan natuurlijk niet hardmaken dat Link wat aan die volwassenheid heeft bijgedragen, maar ik denk het wel. Link focust vanaf het begin op samenwerking in de keten, bedrijven kunnen het niet alleen. Als de toeleverende industrie uit Nederland wegtrekt, komt ze niet meer terug, en dat is zonde. “Jullie moeten met je blad meehelpen, zodat dat niet gebeurt”, hoorden we om ons heen.’

Oktober 2009 – ‘Stoppen als het alleen maar geld kost’

Niet één persoon op de cover dit keer, maar een uitzondering op de regel in deze Oost-special: Link bracht met de regelmaat van de klok speciale nummers uit voor Oost-, Noord- en Zuid-Nederland en Duitsland. Sommige specials stopten uiteindelijk. ‘Ze kostten eerder geld dan dat ze iets opleverden. En we zijn natuurlijk wel een commercieel bedrijf.’

Februari 2010 – ‘We zijn van Link, u weet wel’

Grote bedrijven, grote uitbesteders, altijd interessant, voor de supplychain en voor het blad. Hennies man Leo de Ruijter, overleden in 2009, werkte vroeger bij Siemens en mocht graag een doosje magazines verspreiden in het bedrijf. Op een nieuwjaarsreceptie stelde hij zijn vrouw eens voor aan ceo Martin van Pernis: ‘Kijk, dit is de mevrouw van Link, mag de redactie u een keertje interviewen?’ ‘We waren als familie altijd en overal met het blad bezig. Op skivakantie in Oostenrijk zagen we toenmalig Eindhovens burgemeester Rob van Gijzel eens in de sneeuw staan. Hup, erop af. “We zijn van Link, u weet wel, dat blad voor de industrie.”’

Hennie de Ruijter was elke keer weer als een kind zo blij als er weer een nieuwe editie lag, zegt ze. ‘Dat gevoel mis ik wel, net als de gesprekken met al die grote en kleine ondernemers over hun bijzondere ontwikkelingen, hun problemen. Het zijn toch vaak de mensen die eenzaam aan de top de beslissingen moeten nemen.’

Oktober 2011 – ‘Ik wil ook wel eens op de cover, hoor’

Mooie uitspraak van ceo Henk Smid van Variass Group: ‘Ik wil af en toe hoofdpijn van het bedrijf hebben.’ Dat hadden wij ook wel, zegt Hennie de Ruijter. ‘We hebben wel eens bijna de persen gestopt, omdat we gedonder kregen met een verhaal.’ En toenmalig ceo Jack van Sprang van Frencken in Eindhoven was destijds not amused omdat groot op de cover stond: ‘Wie is er bang van Jack van Sprang?’ Hij is in de keten nog lang met die uitspraak achtervolgd. ‘We zijn naar hem toegegaan, hebben erover gepraat en toen was het wel weer goed.’

Link Magazine is wel een beetje onderdeel van de industriële familie geworden natuurlijk. Sommige mensen bellen dat ze geïnterviewd kunnen worden en dat ze het leuk zouden vinden om ook een keer op de cover te staan.

 December 2012 – ‘Link ligt me na aan het hart’

Corporate vice president technology Jos van Benschop van ASML staat op de voorpagina. Ook bij gigant ASML zijn steeds meer deuren voor Link opengegaan en zijn veel mensen bereid tot een interview, tot op de hoogste baas Peter Wennink toe: een paar jaar geleden ging hij op verzoek van Link uitgebreid met toeleveranciers Neways, AAE en VDL in discussie. ‘Oem’ers en suppliers geven ons het vertrouwen: daar hebben we zelf hard aan gewerkt en gebouwd. Ik heb een jaar of tien geleden afscheid genomen van Link Magazine, maar het blijft een blad dat me heel na aan het hart ligt. Ik ben er trots op dat de huidige uitgevers (naast John nu ook Mireille, de dochter van Hennie en de vrouw van John, red.) het blad naar een hoger niveau hebben gebracht in een moeilijke bladenmarkt. Ze doen het geweldig goed.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics