De coronapandemie en het vastliggende schip in het Suezkanaal leverden uitdagingen op voor veel bedrijven, waaronder Bossard Nederland. Het waren tevens twee goede redenen om de eigen supplychain te optimaliseren. Met inmiddels een wereldwijd moederbedrijf achter zich na de overname, kan de organisatie haar klanten nu nog beter bedienen. ‘We kunnen nu beter forecasten.’
Optimalisatie supplychain zorgt bij Bossard Nederland voor continuïteit
Na een intensieve samenwerking van meer dan 35 jaar werd de technische groothandel in industriële bevestigings- en montagetechniek Jeveka uit Almere in oktober 2021 overgenomen door de wereldwijd opererende Bossard Group. Dit grote concern telt meer dan 3.000 medewerkers op 82 locaties in 32 landen. ‘Dankzij die transformatie kunnen we als bedrijf veel meer toegevoegde waarde leveren. Proven productivity is dan ook ons credo’, zegt Anton de Hoogh, salesdirecteur bij Bossard Nederland. ‘We zijn erop gericht onze klanten competitiever en productiever te maken, onder meer door hen logistiek te ontzorgen, processen efficiënter te maken en kosten te verlagen.’
Alternatieve bronnen
Doordat de technische groothandel nu deel uitmaakt van de Bossard Group, kan het producten eenvoudiger van meerdere bronnen wereldwijd betrekken. Zeker in tijden van toenemende vraag is dat een welkome uitbreiding, stelt inkoopmanager Frank Sterk, zodat het bedrijf niet te veel last heeft in de supplychain om klanten te beleveren. ‘We hebben voorheen weleens problemen gehad met ladingen vanuit het Verre Oosten, toen dat megacontainerschip vastlag in het Suezkanaal bijvoorbeeld. Maar ook tijdens de pandemie toen landen volledig op slot gingen.’
Hoewel het bedrijf zijn supplychain continu onder de loep neemt om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van inkoop en afhankelijkheid van productieprocessen, gaven die strubbelingen de doorslag voor een aantal wijzigingen. ‘De belangrijkste verandering in onze supplychain is dual sourcing’, vertelt Sterk. Daarbij werd naar alternatieve bronnen gekeken voor de levering van producten. ‘Belangrijk was natuurlijk de logistiek en of die leverancier het hele portfolio kon bieden dat de klant wil hebben, inclusief het voldoen aan alle gestelde eisen. Hadden we voorheen één bron, nu is dat verdeeld over twee bronnen, zodat we daarop kunnen terugvallen wanneer dat nodig is. We hebben nu steeds een escape en kunnen onze logistiek en supplychain dus beter garanderen.’
Probleemloos overschakelen
Naast dual sourcing voerde Bossard Nederland wijzigingen door in zijn systeem. ‘Daardoor kunnen we nu betere forecasting doen’, zegt Sterk. ‘Zodat we optimale bestelhoeveelheden kunnen finetunen en weten hoeveel van welke bevestigingen en montageonderdelen we moeten hebben liggen in ons magazijn en welke levertijden we kunnen verwachten voor producten. Maar ook kunnen we beter inzien hoeveel wij nodig hebben om een eventueel issue te overbruggen, zonder dat een klant daar last van heeft.’
‘We zijn nu een speler met meer dan een miljard omzet’
De Hoogh vult aan: ‘Door de optimalisatie van onze interne supplychain kunnen we klanten blijven voeden met de producten die ze nodig hebben. Wat er ook gebeurt – en dat hoeft helemaal niet te gaan om iets drastisch als een pandemie, het kan ook zijn dat er brand uitbreekt bij een toeleverancier – we kunnen nu probleemloos overschakelen naar een andere bron. Die overigens geautoriseerd en geauditeerd is. Zo stellen we onze levering aan klanten veilig.’ De dual sourcing verkortte ook de time-to-market van de producten van Bossard Nederland.
Wereldwijde speler
De Hoogh geeft aan dat optimalisatie van de supplychain ook werd ingegeven door de vraag vanuit de klant. ‘We hebben veeleisende klanten die willen weten hoe we bepaalde processen hebben georganiseerd. Door die vraag, de pandemie, die boot in het Suezkanaal of een mogelijke brand bij een leverancier, realiseerden we ons dat we moesten nadenken over hoe we leveringen beter konden garanderen.’ Sterk: ‘Niet alleen de supplychain optimaliseren we doorlopend, we kijken ook steeds naar onze interne processen en hoe we die efficiënter kunnen inrichten. De Bossard Group is daarbij een grote hulp. Daar zit enorm veel kennis die ze met ons kunnen delen.’
Het levert het voormalige Jeveka bovendien nieuwe klanten op. Klanten die wereldwijd opereren en die een leverancier zoeken die lokaal kan leveren. ‘Waar we voorheen een organisatie uit Almere waren, zijn we nu een wereldwijd acterend bedrijf en kunnen we klanten ook bedienen in andere delen van de wereld via de Bossard Group’, zegt De Hoogh. ‘We zijn nu een speler met meer dan een miljard omzet.’ Een ander groot voordeel van het lokaal kunnen bedienen van klanten is duurzaamheid. ‘We kunnen wel hier blijven produceren en alles de wereld over vliegen, maar we vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan het milieu. Bovendien is het prettig voor klanten om in hun eigen taal en tijdzone te worden bediend.’
Uitbreiding assortiment
Sterk roemt daarnaast het feit dat de Bossard Group ervoor zorgt dat de Nederlandse businessunit makkelijker en sneller kan inspelen op veranderingen, zoals de ban op Russisch staal. ‘Bossard Global richt voor zulke zaken direct een werkgroep op die voor alle concerns binnen Europa werkt en beslissingen neemt. Daardoor hebben wij hier in Nederland veel meer slagkracht.’ En zo zorgt bijvoorbeeld de legal-afdeling op het Zwitserse hoofdkantoor voor hulp en back-up bij juridische zaken.
Ook de uitbreiding van het assortiment is een welkome toevoeging, stelt De Hoogh. ‘We beschikken nu over meer dan een miljoen producten op het gebied van fasteners. Zo zijn we net met een nieuwe productcategorie gestart. Doordat deze al succesvol is in Duitsland en Zwitserland, is dat veel eenvoudiger dan wanneer we geen onderdeel waren geweest van Bossard Group.’ Ook hulp bij andere zaken kan makkelijker en sneller worden ingeroepen, zegt Sterk, bijvoorbeeld bij vragen omtrent het ERP-systeem. ‘Op het hoofdkantoor zit een grote afdeling met veel verstand van het ERP-systeem, die kunnen we altijd inschakelen als we ergens tegenaanlopen.’
SmartBin
Bossard Group is, evenals het voormalige Jeveka, gespecialiseerd in producten voor bevestiging en montage, en levert engineering en logistieke en automatiseringssystemen in het kader van smart factory. Bossard Nederland levert nu dan ook Smart Factory Logistics Service waarin het bedrijven helpt bij voorraadmanagement. Sterk: ‘Dat is een van onze diensten die we aanbieden met bijvoorbeeld de SmartBin.’ Dit betreft een volledig geautomatiseerd logistiek systeem waarin de voorraad beveiligingsmiddelen wordt gemonitord op basis van gewicht. Sensoren detecteren wanneer de bakken leeg raken en geven dit signaal via een internetverbinding door aan Bossard Nederland, die vervolgens de juiste producten automatisch aanvult. ‘Op die manier zorgen we ervoor dat klanten niet misgrijpen in de assemblage en dat ze op het juiste moment beleverd worden.’