SW Techniek: ‘Sophia maakt geen fouten’, Klantportal 247TailorSteel biedt overzicht en gemak

0

Wie klanten optimaal wil bedienen en waar anderen ‘nee’ zeggen, een stapje verder gaat, wil dat de eigen leveranciers ook dat stapje extra zetten. Dat zij zonder problemen de benodigde, heel specifieke onderdelen en materialen leveren. Zodat alle aandacht kan uitgaan naar de klant. SW Techniek heeft precies dat motto. En vond zijn match in 247TailorSteel.

SW Techniek, een metaalbedrijf uit Haaksbergen, wil zich onderscheiden door de klant bij de hand te nemen van idee tot eindproduct. ‘Of het nu om een enkelstuks- of een seriematige aanvraag gaat: waar een ander afhaakt, gaan wij door. Met name in precisieplaatwerk, maar ook in constructiedelen’, aldus bedrijfsleider Patrick van den Berg. ‘Ons portfolio is heel divers, van sauspompjes en laboratoriumonderdelen tot constructies voor ledschermen in voetbalstadions. Het is altijd afhankelijk van met welke vraag een klant bij ons komt. En die klanten komen uit alle markten.’

blank

‘Je kunt een totaalpakket voor een project in de online software Sophia zetten, waarin je een set onderdelen los aanmaakt.’ Foto: 247TailorSteel

Daarnaast denkt SW Techniek mee over innovatieve ontwikkelingen, die verder reiken dan alleen plaatwerk. Zo ontwikkelde het bedrijf samen met een klant in Enschede bijvoorbeeld een innovatief fornuis, dat volgens Van den Berg de markt gaat veranderen. ‘Dit fornuis kan direct worden aangesloten op 220V. De klant heeft een slimme stroomverdeler ontwikkeld, waardoor de consument dit fornuis kan aansluiten en er direct mee kan werken’, schetst hij. ‘Een gebruiker hoeft geen krachtstroom in zijn woning aan te leggen, wat in deze tijd een lange doorlooptijd zou geven. De eindklant kan zo al gebruikmaken van het fornuis, terwijl de aanvraag loopt. En daarnaast heeft dit fornuis nog een tweede innovatie: de stilste afzuiging in de markt.’

Waar SW Techniek waarde kan toevoegen, doet het dat. ‘Dat begint bij goed luisteren en duidelijk communiceren. Dat geldt voor alle communicatie met onze klanten, maar net zo goed voor de communicatie met onze leveranciers. Als er een Skoda wordt gevraagd en je levert een Ferrari, dan heb je niet goed geluisterd.’

Snel en intuïtief

Voor het plaatwerk doet SW Techniek al vanaf het eerste uur zaken met 247TailorSteel in Varsseveld en daar ziet Van den Berg veel voordeel van. ‘Ik las destijds een artikel in een vakblad over 247TailorSteel en hun portal. Ik heb toen gelijk een account aangemaakt en ben ermee gaan werken. Al bij dat eerste portal was alles heel inzichtelijk ingericht, zodat je de regie in eigen hand houdt.’ Inmiddels werkt SW Techniek met de online software Sophia. ‘Het maken van calculaties gaat heel vlot en alles werkt heel intuïtief en snel. Je kunt een totaalpakket voor een project in Sophia zetten, waarin je een set onderdelen los aanmaakt. Zoals voor het fornuis. Daar hebben we een set plaatwerkdelen per fornuis aangemaakt. Willen we vijftig fornuizen maken, dan bestellen we vijftig sets onderdelen. Zo kost de werkvoorbereiding veel minder tijd.’

In Sophia heeft SW Techniek een eigen accounthistorie met daarin alle bestellingen en offertes. ‘Als we een calculatie hebben gemaakt, kunnen we die daarna direct zo bestellen’, legt Van den Berg uit. ‘Is een calculatie te oud, dan verschuift de aanvraag naar het archief en weten we dat we nieuwe prijzen moeten aanvragen. Zo weet je altijd exact waar je aan toe bent.’

SW Techniek bestelt niet alleen bij 247TailorSteel maar ook bij een andere leverancier, om de hoek. ‘Afhankelijk van de benodigde logistiek kan dat voordelen hebben. Sowieso geeft het meer dynamiek als je twee leveranciers hebt. En als je eens een keer een probleem hebt of een echte spoedlevering wilt, dan is er altijd wel iemand die snel kan helpen. We proberen onze leveranciers zo veel mogelijk in de eigen regio te zoeken. Het lokaal organiseren van processen en elkaar iets gunnen, daar zijn wij wel van.’

blank

Link magazine februari/maart 2024 Thema: De keten op orde op lokaal niveau.
Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Zelf verantwoordelijk

Zodra SW Techniek klant werd, volgde een kennismaking met een accountmanager van 247TailorSteel. ‘We kregen een rondleiding en hebben onze kwaliteitseisen en onze voorkeuren voor wat betreft de verpakking besproken’, herinnert Van den Berg zich. Die eisen zijn vrij hoog, zeker bij zusterbedrijf Safretti, dat luxe sfeerhaarden verkoopt. ‘Als je haarden maakt voor merken als Porsche Design, kun je je geen krasjes veroorloven. 80 procent van die sfeerhaarden is voor de export, dus dan is het heel erg kostbaar om een product terug te halen en te herstellen. Onze accountmanager heeft onze eisen terug de organisatie in geleid en ze daar vastgelegd. Voor ons is first time right cruciaal en om dat te realiseren heb je betrouwbare leveranciers nodig.’

blank

De 1-daagse masterclass vindt opnieuw plaats donderdag 3 oktober 2024. Aanmelden en informatie.

Van den Berg vervolgt: ‘Sophia maakt geen fouten. De verantwoordelijkheid ligt bij jezelf en dat vinden we heel prettig. Daarbij komt dat Sophia heel intuïtief werkt, meer dan andere portals in de markt.’ Doordat binnen 247TailorSteel alles is gedigitaliseerd, worden aantallen, type materiaal, diktes en andere specificaties een-op-een overgenomen van de ingevoerde bestelling en worden menselijke fouten bij het overtypen van bestellingen uitgesloten. ‘Omdat we altijd met een heel korte doorlooptijd werken, moet de leverdatum ook echt worden nagekomen. Daar kunnen we van op aan, de dag van de levering staat vast. Onze productieafdeling is heel strak ingeregeld, dus dit is voor ons een echte must.’

Kortere bouwtijd

Natuurlijk bracht de snelle groei van 247TailorSteel nog wel eens een uitdaging met zich mee, maar dat werd volgens Van den Berg altijd goed opgepakt. ‘Nieuwe mensen moeten worden opgeleid en dat hebben ze goed geregeld. Omdat we bestellen via de online software, zijn onze data en condities goed afgeschermd van de buitenwereld.’ De relatie met accountmanager Robin Jansen is sterk, hij begrijpt zowel de behoeften van SW Techniek als de marktdynamiek en fungeert als essentiële schakel tussen de bedrijven. ‘Robin behartigt natuurlijk de belangen van 247TailorSteel, maar is ook een verlengstuk van onze organisatie. Als we bijzondere wensen hebben, gaat hij daar echt voor aan de slag. Als het past, wijzen we klanten door naar 247TailorSteel.’

Een uitdaging op zijn tijd gaat Van den Berg niet uit de weg. En daar denkt 247TailorSteel dan graag over mee. Zo leverde SW Techniek een project voor de XXL videoschermen in een groot voetbalstadion. ‘Die schermen hangen boven de doellijn en zijn voorzien van ledtechnologie. Dat doen we samen met onze klant PCI. Zij verzorgen de elektronica, wij nemen de mechanische kant voor onze rekening.’ De gehele staalconstructie en plaatwerkdelen zijn volledig op lasersnijmachines gesneden en ieder onderdeel is voorzien van een uniek nummer. ‘Deze nummering heeft 247TailorSteel op verzoek kunnen inrichten voor ons. Zo konden we de gehele constructie heel eenvoudig als een puzzel samenstellen. Dat heeft ons wel drie tot vier weken bouwtijd gescheeld.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics