SEW-Eurodrive: configure-to-order(cto) in optima forma.

0

SEW-Eurodrive, wereldwijd marktleider in motorreductoren, voorziet Nederland vanuit de Spaanse Polder van elektromotoren die alles in de industrie in beweging brengen. Deze customized drive solutions maakt het bedrijf met een tot in het extreme doorgevoerd proces van configure-to-order (cto). Niels Maat, directeur van de Nederlandse hoofdvestiging in Rotterdam, leidt Link Magazine rond.

blank

Niels Maat van SEW-Eurodrive: Door SEW-Eurodrive zelf ontwikkelde agv’s rijden rustig in de hal rond. Foto: SEW-Eurodrive

‘We proberen klanten mee te krijgen in circulariteit en digitalisering’

Het Duitse familiebedrijf SEW-Eurodrive bestaat sinds 1931 en voerde in 1965 het destijds revolutionaire Baukastensystem in, wat in de loop der jaren uitgroeide tot een gedigitaliseerd en zeer geavanceerd cto-assemblageproces. Vandaag de dag is 99,5 procent van de assemblage configure- en assembly-to-order (ato), inclusief elektronicacomponenten zoals frequentie- en servoregelaars. SEW-Eurodrive heeft een omzet van meer dan 4 miljard euro per jaar en er werken in totaal 23.000 mensen, van wie 155 in Nederland. Naast industriële toepassingen, vooral in de sectoren logistiek (Amazon, DHL en Schiphol) en food & beverage (koekjesfabrieken, vleesverwerking, veevoer, koffie en ketchup), zijn de aandrijfoplossingen van SEW-Eurodrive te vinden in de Efteling en in acht op de tien bruggen in Nederland.

blank

De 1-daagse masterclass vindt opnieuw plaats donderdag 3 oktober 2024. Aanmelden en informatie.

Enorme variatie

De motorreductoren, een combinatie van elektromotor, tandwielkast en vaak opgebouwde frequentieregelaar, kennen allerlei variaties in vermogen, toerental, bouwvorm, as-diameter, coating, behuizing en kleur, afhankelijk van de toepassing en de specificaties van de klant. Ze worden samengesteld uit 4.000 verschillende onderdelen, die SEW-Eurodrive zelf centraal produceert, in 17 fabrieken verdeeld over alle continenten. Alleen normdelen als O-ringen en lagers worden van toeleveranciers betrokken. Met die 4.000 onderdelen kunnen motoren in theorie in 1028 variaties worden opgebouwd. De assemblage vindt decentraal plaats in 55 landen, in fabrieken vergelijkbaar met die in Rotterdam, volgens een uniform assemblageproces.

Assemblage-eilanden

Die assemblagefabrieken zijn opgebouwd als matrixorganisaties waar de motoren in gestandaardiseerde en identieke assemblage-eilanden handmatig in elkaar worden gezet, op basis van de specificaties die de klant in een configuratortool aan SEW-Eurodrive doorgeeft. Dat kan een bestaande of nieuwe configuratie zijn. Het proces van cto en ato volgt vervolgens een one-piece-flow systematiek door de fabriek. Ook als het om 35 stuks voor een hefboomsysteem gaat. Niels Maat: ‘Geen motor is hetzelfde, tenzij de klant om meerdere identieke typen vraagt. Grote aantallen met langere levertijden worden in Duitsland of Frankrijk in grote assemblagefabrieken samengebouwd.’

blank

SEW-Eurodrive neemt gebruikte motoren terug en brengt die weer in nieuwstaat. Foto: Chris Nap

‘We kunnen met vijf man personeel de fabriek laten draaien’

In de assemblagehal in Rotterdam staan grote stellingen in straten, met de onderdelen voor segmenten motoren, van klein naar groot. Aan de kop van zo’n straat staat het assemblage-eiland, met een werkblad van 1,5 vierkante meter in tweetallen naast elkaar. Door SEW-Eurodrive zelf ontwikkelde agv’s rijden rustig in de hal rond. De geassembleerde motoren, die al snel meer dan 25 kilo wegen, worden door de agv’s bij de eilanden opgepikt. Vervolgens gaan ze langs het vulstation voor smeervloeistof, waar een vulrobot de juiste olie toevoegt, om ze daarna naar het test- en meetstation voor eindcontrole te brengen. Vandaar gaan ze in aangenaam bedaard tempo naar de spuitcabine, de verpakkingsafdeling en worden ze klaargezet voor transport.

Spoedklussen

‘Twintig jaar geleden’, zegt Maat, ‘deden we dit in een sequentiële opstelling, waar elke motor over de lopende band ging, langs meerdere personen die in een lijn stonden opgesteld. Nu kunnen we met vijf man personeel de fabriek laten draaien. Wanneer een klant ’s nachts met een defecte motor zit en in de configurator aangeeft om welk type het gaat, kunnen we binnen enkele uren die motor assembleren en in een taxi naar de klant sturen. Normaal gesproken draaien we alleen dagproductie, maar ’s nachts en in het weekend staan we met een kleine ploeg mensen klaar voor spoedklussen.’

Het mooie van deze matrixaanpak is dat als zich op een van de assemblage-eilanden een bottleneck zou voordoen, de overige eilanden en de rest van de fabriek gewoon kunnen doordraaien, legt Maat uit. ‘Dat geldt ook voor het grotere geheel van SEW-Eurodrive. We hebben het hele proces – van de fabricage van alle onderdelen, de configuratie van producten door klanten, het bestekken van printplaten tot de decentrale assemblage van onze producten – helemaal in eigen beheer. Dat maakt onze afhankelijkheid van derden klein en realiseert toegevoegde waarde voor onze klanten.’

blank

Link magazine februari/maart 2024 Thema: De keten op orde op lokaal niveau.
Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Nieuwe lijn

SEW-Eurodrive, en zeker ook Maat zelf, zien circulariteit als een zeer belangrijk thema voor de komende jaren. Maat: ‘Plat gezegd mieteren we in de lineaire economie veel te veel weg. Wat er in coronatijd in de mondiale supplychain gebeurde, heeft ons aan het denken gezet. We kwamen tot de conclusie dat we meters moeten gaan maken in de circulariteit van ons product. Nu nemen we gebruikte motoren terug van klanten en brengen die weer in nieuwstaat door alle onderdelen die slijtage vertonen te vervangen door nieuwe. Remanufacturing dus.’ SEW-Eurodrive geeft twee jaar garantie als zo’n product de deur weer uit gaat. ‘We hebben daarvoor in een gebouw hiernaast een nieuwe lijn voor demontage, controle en reiniging opgezet, inclusief reverse logistics. Het gaat nog niet zo snel al we zouden willen, we proberen bij onze klanten bewustwording te creëren. Ons bedrijfsmodel is er heel erg geschikt voor.’

Connected motoren

Digitalisering van de motorreductoren is een andere ontwikkeling waar SEW-Eurodrive druk mee is. Maat: ‘Ook op dat vlak proberen we onze klanten mee te krijgen. Door de motoren connected te maken en uit te rusten met sensoren, zijn klanten in staat hun aandrijvingen beter in de gaten te houden en predictive maintenance toe te passen. Voor ons ontstaat zo een nieuw businessmodel, waarin we via servitization onze klanten beter kunnen bedienen.’

SEW-Eurodrive heeft twee klantgroepen, aldus Maat. ‘Enerzijds de machinebouwers die onze motoren in hun eigen producten verwerken, en anderzijds de eindgebruikers die ze in hun fabrieken, achtbanen, bruggen of wat dan ook toepassen. Vaak zie je dat de eindgebruiker bepaalde voordelen van een innovatie kan hebben. Om die voordelen te benutten, moet de machinebouwer een product inzetten dat doorgaans iets duurder is, maar waarvan hijzelf de voordelen niet plukt. De afnemer van zijn product kan in sommige gevallen tegen de leverancier van zijn lopende banden zeggen: ‘Ik wil de connected variant van de motor erin hebben, maar wel tegen deze prijs. Dan kan de machinebouwer klem komen te zitten. Wij zitten met óf de eindgebruiker óf de machinebouwer aan tafel. Daar de balans in vinden, is voor ons een uitdaging.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics