Alex Wilbrink (Togetr) over een aanpak met configure-to-order: ‘Hoe scherper het eigen profiel, hoe groter de kans op groei’

0

Binnen configure-to-order (cto) vormen standaardmodules en -componenten de basis voor een samengesteld eindproduct. Dat moet zorgen voor kortere levertijden, beheerste innovatie en hogere kwaliteit. En bovendien leiden tot een optimaal ingerichte voorraad, wat juist voor een keten op lokaal niveau essentieel is. Maar hoe begin je de cto-reis als je bijvoorbeeld vooral klantspecifieke producten levert? Waarop moet je letten, hoe houd je focus? Togetr ondersteunt maakbedrijven met software op weg naar een integrale aanpak.

Aan voorbeelden van bedrijven en hun cto-stappen heeft Alex Wilbrink geen gebrek. Klanten van Togetr zijn er volop mee bezig, al houdt de managing director het eerst dichter bij huis. De softwareleverancier in Veenendaal is namelijk zelf ervaringsdeskundige. Togetr heeft de reis naar configure-to-order jaren geleden ook doorgemaakt. Komend vanaf engineering-to-order (eto), met maatwerk low-code software, waarbij het bedrijf jarenlang elke softwareoplossing from scratch volgens klantspecifieke eisen ontwierp en maakte.

‘Ervan uitgaan dat je alles kunt bouwen, is er met cto niet meer bij’

blank

De 1-daagse masterclass vindt opnieuw plaats donderdag 3 oktober 2024. Aanmelden en informatie.

Die aanpak werkte goed, vertelt Wilbrink. Maar toch, kon het niet eenvoudiger? Sneller, goedkoper en efficiënter? ‘Klantvragen spitsten zich steeds vaker toe op het vervangen van het hart van bestaande, niet-wendbare ERP-systemen. Daar wilden we iets mee, zonder zelf te vervallen in de complexiteit van die klantspecifieke pakketten. Dus zijn we overgestapt op configureerbare, modulaire standaardoplossingen, gebaseerd op moderne cloudtechnologie. Kortom, met software naar cto.’ Snellere opleveringen zijn volgens Wilbrink het resultaat, al komt dat niet vanzelf. ‘Juist cto-software vraagt om grondig inzicht in de echte vragen.’

Mindset veranderen

Breng de klantvraag dus goed in beeld, zo luidt Wilbrinks eerste advies aan maakbedrijven. ‘Analyseer de klantspecifieke stuklijsten van afgeronde projecten en detecteer repeterende vragen. Daarna start het gesprek tussen verkoop en engineering over commerciële opties, en wat die betekenen voor de assemblage. Ervan uitgaan dat je alles kunt bouwen, is er met cto niet meer bij. In plaats daarvan moet al bij sales duidelijk zijn waar engineering en productie aan kunnen voldoen.’

Cto vraagt om een andere mindset en behoorlijk wat discipline, benadrukt Wilbrink. ‘Heb je het productdenken écht doorgevoerd? Is het duidelijk tot waar de variatie in de productstructuur acceptabel is? Bedenk goed dat binnen de productstructuur alleen de modules van de eindassemblage kunnen variëren. Dat vraagt om een goede balans tussen commerciële kansen en de implicaties ervan voor assemblage. Ook moet je processen voor planning en uitvoering opnieuw doornemen.’

 Begin met een blauwdruk

Voor een maakbedrijf is de productarchitectuur essentieel voor moderne productontwikkeling, stelt Wilbrink. ‘Definieer een blauwdruk voor elk afzonderlijk vervaardigd product, zodat je de varianten en veranderende configuraties effectief kunt beheren. Zo’n blauwdruk beschrijft de functie van alle elementen, onderdelen of assemblages van een product. En daarmee ook de relaties tussen al deze componenten. Zo ontstaat een basis waarmee je producten zo efficiënt mogelijk kunt verfijnen, herontwerpen en aanpassen, om ze daarna te produceren voor je doelmarkt.’

In de blauwdruk komen twee assen samen. ‘Daarop is ook onze software voor productconfiguratie ingericht. De ene as richt zich op verkoop en engineering, de andere omvat het complete assemblageproces. Verkoop selecteert de commerciële opties, engineering vult ze aan met specificaties. Daarna volgen uitvoeringscondities voor assemblage of productie. Zo kan een klantspecifieke stuklijst groeien, afhankelijk van de voortgang van het configuratieproces. Een bedrijf kan onderdelen of modules met een lange doorlooptijd dus alvast bestellen, terwijl het de technische details voor andere onderdelen of modules technisch nog afrondt.’

Stapsgewijs, voor elk proces

Hoewel de architectuur essentieel is, hoeft een bedrijf niet meteen over te stappen op een volledig afgebakende cto-aanpak en modulaire productarchitectuur, benadrukt Wilbrink. Sterker, gelet op de gevraagde cultuuromslag is een stapsgewijze aanpak vaak beter. ‘Klein kan best – voor een deel van de productstructuur of voor een van de productlijnen. Maar voer iedere stap hoe dan ook door in elk gerelateerd proces. Cto heeft invloed op zowel de gehele product lifecycle, het planningsproces als ook de productie-uitvoering.’

Gevraagd naar een voorbeeld noemt Wilbrink Valk Welding in Alblasserdam, dat lasrobots maakt. ‘Ze willen toe naar een single source of truth voor hun productinformatie. En werken daarom met onze productconfiguratorsoftware in fases aan een integrale cto-werkwijze. De implementatie is een belangrijk element van hun strategie.’

Inzetten op opschalen

Veel bedrijven komen vanaf een situatie met eto. Echter, er zijn er ook die vanaf het begin inzetten op een modulaire cto-aanpak. Denk aan bedrijven met veel variaties en hogere volumes, zoals Togetr-klant FPS-Electric. Dat maakt in het Brabantse Rijen via het merk Alltrec elektrisch aangedreven werktuigdragers en maaimachines, en voerde al vanaf de start van het bedrijf cto integraal door. ‘Stoer, vind ik. Ze hebben er vanaf dag één ingezet op opschalen. En daarvoor het productaanbod gemodulariseerd en gestandaardiseerd, voor meer volume. Een aanpak zoals van FPS komt met visie, met de overtuiging dat je direct kunt groeien in de eigen markt.’

blank

Link magazine februari/maart 2024 Thema: De keten op orde op lokaal niveau.
Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Het is lang niet elk bedrijf gegeven om zo te starten, beseft de managing director van Togetr. ‘Menig producent heeft jarenlang gedraaid op wat de klant vraagt. Maar toch, veel komt neer op een scherpe afweging qua strategie. Is het voor je marktpositie nodig om telkens te voldoen aan klantspecifieke eisen? Welke marges zijn dan mogelijk? Welke groeimogelijkheden en volumes biedt de markt? En heb je zelf een uniek product, iets wat de concurrentie niet heeft?’

Uiteindelijk staat of valt alles met het eigen profiel. ‘Hoe scherper dat is, hoe groter de kans op groei. Cto kan daarbij een krachtige strategie zijn, maar dan moet die aanpak wel passen bij het bedrijf en de eigen cultuur. Een modulaire aanpak werkt het best voor producten die vragen om veel varianten, aanpasbaar zijn of in de loop van de tijd verbeterde functies nodig hebben. Werk in dat geval aan helder gedefinieerde, onderling uitwisselbare modules, die elk een specifieke functie vervullen. Zo wordt het eenvoudiger om producten efficiënt te ontwikkelen en op de markt te brengen.’

Ontkoppelpunt schuift op

Wie grondig werk maakt van cto, kan volgens Wilbrink gaan voorspellen en plannen op het niveau van een blauwdruk. ‘Subassemblages inkopen of produceren kan al zonder directe klantvraag. Bovendien beperkt de doorlooptijd van het product zich tot de finale assemblage van de configureerbare modules.’ Immers, het klantorderontkoppelpunt – dus tot waar in het productieproces maakt een bedrijf iets op voorraad en waar niet meer – schuift op. ‘In tegenstelling tot eto biedt standaardisatie via cto beter zicht op de klantvraag. En dat heeft weer impact op de buffers en aantallen die een bedrijf voor de eigen assemblages moet aanhouden.’

‘Starre systemen niet meer van deze tijd’

Complexe klantspecifieke systemen – star en moeilijk aan te passen – zijn niet meer van deze tijd, vindt Alex Wilbrink van softwarebedrijf Togetr. ‘De markt vraagt juist om sneller te reageren. En daarmee om een wendbare architectuur, waarbij we klanten geautomatiseerd op de laatste release van de oplossing houden (een zogenaamde evergreen, red.). Een cloudarchitectuur biedt krachtige mogelijkheden om dit proces te automatiseren.’ Zeker, specials maken is nog altijd mogelijk. ‘Maar houd dat dan zo goed mogelijk gescheiden van de cto-productie. Voor je het weet ben je daar alsnog specifiek aan het bouwen. Met alle complexiteit en mogelijke fouten van dien.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics