Tot begin deze eeuw was maxon motor benelux vooral een verkoopkantoor. Nu is het meer en meer leverancier van hoogprecieze aandrijfsystemen die complete problemen voor zijn klanten oplost. Voor bedrijven in de industrie, en bijvoorbeeld ook in de medische sector, de lucht- en ruimtevaart en de agrosector. Turning ideas into solutions is de slogan die daarbij hoort. ‘We willen meedenken met de klant, daaruit halen we onze groei’, zegt Mark van Zutphen, manager marketing & sales.
maxon motor benelux voegt (on)zichtbaar waarde toe in de keten.
Mooie voorbeelden van hoe maxon motor benelux dat doet, zijn er genoeg, aldus Van Zutphen. Maar het gaat niet om het kwistig strooien met projecten van klanten. ‘We voegen slimmigheden toe, zonder dat het altijd meteen in de openbaarheid komt. We gaan voor langetermijnrelaties en willen aan het succes van de klant bijdragen.’ Zichtbaar en onzichtbaar. Hij omschrijft zonder namen te noemen een bijzondere opdracht uit de medische hoek. ‘Het gaat om het heel precies doseren van iets, waarvoor veel finetuning van de mechatronica nodig is. Het wordt iets revolutionairs. We zetten daarvoor de wereldwijde kennis en kunde van maxon in. Ons streven is niet zozeer dat soort ontwikkelprojecten op zich. We kijken naar de potentie, we willen uiteindelijk hoogprecieze producten maken en leveren.’ Dat zit er bij deze klant duidelijk aan te komen.
Complete modules
Zijn collega Steven van Roon, business development manager, vult aan: ‘In het verleden waren we vooral leverancier van motoren of combinaties van losse producten. Nu is het onze ambitie om complete geïntegreerde modules te leveren, al dan niet plug-and-play. Klanten besteden een deel van de ontwikkeling en toelevering uit in de keten. Dat is natuurlijk langer aan de gang, zeker in bijvoorbeeld de semicon en voor specialistische onderdelen. Een klant kijkt naar het geheel. Bij maxon draait alles om motion en mechatronica.’
Om world class te kunnen zijn, maken oem’ers gebruik van world class competenties van partners in de keten, aldus Van Zutphen. ‘Dat gaat veel verder dan enkel en alleen capaciteit inkopen. Wie voorop wil lopen in de markt, moet samenwerken met topspelers op deelgebieden.’
De experts van maxon denken graag mee met de klant. Van Roon: ‘We willen onze meerwaarde laten zien door actief kennis en kunde aan te dragen. Waar dat van toepassing is, nemen we ook zelf het initiatief. Bij bestaande klanten zeggen we bijvoorbeeld: “Jullie gebruiken al een paar jaar deze module, maar we hebben verbetervoorstellen. Kunnen we daar eens over praten?” Bij nieuwe klanten moet dat groeien, maar de markt herkent ons natuurlijk duidelijk als de specialist op aandrijfgebied.’
Langdurige samenwerking
Vanzelfsprekend is er de webshop van maxon motor benelux om snel en makkelijk componenten te bestellen. Voor de vaak kleinere klanten die weten wat ze nodig hebben een prima oplossing. Maar de echte groei moet komen uit dat meedenken over complexe toepassingen en uit langdurige samenwerking.
Een mooi, al wat ouder ‘meedenk’-voorbeeld waarover wel gecommuniceerd kan worden – het product is al lang en breed geïntroduceerd – is de onzichtbare deuropener. Samen met een Zwitserse liftfabrikant ontwikkelde maxon een systeemoplossing voor de aandrijving van liftdeuren. Deze deuraandrijving is verpakt in een behuizing en kan meteen op de liftcabine worden gemonteerd. En hier begint het eigenlijke werk. Want er zijn verschillende lifttypes met cabines in verschillende groottes, van verschillende materialen en conform verschillende nationale veiligheidsnormen. De besturing die maxon ontwikkelde, detecteert na een referentieverplaatsing de grootte en het gewicht van de deuren. Vervolgens worden automatisch de optimale parameters berekend, en waar nodig gecorrigeerd. In slechts enkele stappen is de deuraandrijving geconfigureerd en klaar voor gebruik. De systeemoplossing combineert een borstelloze maxon motor met een klantspecifieke behuizing en geïntegreerde besturing.
Hardware en brainware
Mark van Zutphen: ‘We zitten hier in de Benelux met de klant om tafel en brainstormen over de benodigde technologie. We kunnen putten uit de expertise van de complete maxon-organisatie, specifiek van Zwitserland en Duitsland. Onze kwalitatief hoogstaande hardware en de brainware van onze mensen, lokaal en wereldwijd, vormt een perfecte combinatie.’
De andere manier van werken vraagt andere competenties van de medewerkers van maxon motor benelux. Dan gaat het volgens Van Zutphen en Van Roon om bijvoorbeeld strategisch kunnen meedenken. Het draait niet om de verkoop van componenten op korte termijn. Er wordt ook meer supply chain management gevraagd: ‘We willen toegevoegde waarde leveren, wat ook betekent dat we buiten ons basisassortiment moeten kunnen kijken, en tier 2 suppliers aansturen.’ Bovendien zijn meer projectmanagementkwaliteiten vereist. ‘We willen zowel technisch innovatief als efficiënt werken voor onze klanten.’ Het vraagt meer van de medewerkers en maakt werken bij maxon motor benelux attractiever. ‘We werken op een hoger niveau aan oplossingen. Die betrokken houding in de keten is onze drijfveer.’
Driven by precision
maxon motor benelux (50 medewerkers) opereert al ruim veertig jaar vanuit Enschede. maxon motor (2.500 medewerkers), met het hoofdkantoor in Zwitserland, is wereldwijd marktleider op het gebied van hoogprecieze aandrijfsystemen. Alles draait om klantspecifieke systeemoplossingen, kwaliteit en innovatie. De systeemoplossingen zijn te vinden in bijvoorbeeld chirurgische handapparatuur, humanoïde robots, hoogprecisie industriële installaties en de marsrovers Opportunity en Insight Lander. maxon motor is wereldwijd actief in tal van hightech sectoren waarin aandrijving essentieel is. De aandrijfsystemen worden op acht productielocaties geproduceerd: in Zwitserland, Duitsland, Hongarije, Zuid-Korea, Frankrijk, China, Verenigde Staten en Nederland.