Groeien, vrijwel alle bedrijven hebben die ambitie. In de basis willen ze natuurlijk vooral groeien in winst, maar dat betekent in negen van de tien gevallen ook groeien in organisatie en het aantal medewerkers. Neem ASML. Dat wil zijn personeelsbestand in Veldhoven in 2030 hebben verdubbeld naar zo’n 40.000. In de keten vraagt dat om nog eens 40.000 mensen. Niet alleen in Nederland natuurlijk, maar voor een belangrijk deel wel. Hoe gaan bedrijven om met hun groeidruk? Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun plannen kunnen realiseren? En hoe kunnen ze zich voldoende onderscheiden in een krappe arbeidsmarkt?
Thema Link magazine juni/juli: Mens, cultuur, organisatie & productiviteit
1 Share.
1 reactie
Leuk thema!
Binnenkort (11 juli) komt mijn boek hierover uit, getiteld ‘Beter is meer, professionaliseer je bedrijf en wordt 2 keer productiever’. Zie http://www.beterismeer.nl
Productieve bedrijven investeren in een specifieke set aan managementpraktijken die zij op authentieke wijze invullen; dat toont een jarenlange internationale studie aan. Uit mijn praktijkervaring blijkt ook dat bedrijven die deze managementpraktijken succesvol weten te implementeren 20% per jaar productiever kunnen worden.
Hoe zit dat? Doordat ze intern beter functioneren kunnen ze veel beter en sneller reageren op kansen (digitalisering, robotisering en AI) en bedriegingen (pandemie, arbeidsmarktkrapte) in de markt.