Vanwege spoorwerkzaamheden rijden deze weken bij station Dronryp in Friesland geen treinen maar bussen. Toch rinkelden de spoorbomen er afgelopen week van tijd tot tijd. Niet vanwege een reizigerstrein, maar vanwege een montagerobot die er in het spoor werd gezet. Strukton voerde van 17 t/m 21 juni veldtesten uit met de ERTMS Trackbot. Het bedrijf kon gebruikmaken van een buitendienststelling van het project Ombouw Emplacement Leeuwarden (OEL).
De ERTMS Trackbot is een slimme montagerobot die zoveel mogelijk zelfstandig assentellers en balises in het spoor gaat installeren, op een veilige en duurzame manier. De robot plaatst de onderdelen automatisch in het spoor en digitaliseert de informatiestroom. Hij vindt de exacte geografische locatie, boort de gaten en monteert de assentellers of balises.
De ERTMS Trackbot is een innovatie die wordt ontwikkeld voor de komst van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS, dat ook in Nederland gaat worden uitgerold. Daarvoor moeten in Nederland zo’n vijftigduizend balises en meer dan twintigduizend assentellers gemonteerd worden. Dat is repeterend en fysiek zwaar werk, dat de Trackbot moet overnemen. Strukton Rail ontwikkelt de ERTMS Trackbot in nauwe samenwerking met AMT, No Man Trackwork, ProRail en met hulp vanuit het innovatieprogramma Europe’s Rail Joint Undertaking.
Een week testen
Het was de eerste keer dat de ERTMS Trackbot werd getest op een echt baanvak en conform een echt ontwerp geïnstalleerd. De hoofddoelen waren: batterijduurtesten, testen van de cyclus om assenteller en balises te installeren en het testen van de ERTMS Trackbot in de nacht. Een grote bijvangst is dat er nu een blauwdruk is voor de inzet van de Trackbot in de toekomst.
De testen zijn succesvol verlopen en alle hoofddoelen zijn gehaald. Strukton heeft veel geleerd over het werken met de ERTMS Trackbot in de praktijk en de logistieke uitdagingen die daarbij komen kijken, zoals het opladen van een batterij.
Bovendien heeft Strukton in de werkvoorbereidingsfase het Strukton Reality Model gebruikt om te controleren of assentellers en balises in de praktijk conform het ontwerp (IMX) geplaatst konden worden. Hierdoor wordt ook de toegevoegde waarde van het Strukton Reality Model tastbaar.
Mijlpaal
De testen op het project OEL waren een belangrijke mijlpaal. Strukton heeft laten zien dat de ERTMS Trackbot werkt in een echte spoorse omgeving. De leerpunten worden gebruikt om de ERTMS Trackbot verder volwassen te maken, waarbij wordt toegewerkt naar een ERTMS Trackbot die eind 2024 binnen bepaalde kaders (zoals Thales/Alstom Compact Eurobalises op NS90 dwarsliggers en Thales Gast NL assentellers op UIC54 spoorstaaf) in de praktijk inzetbaar is. Belangrijke kanttekening is dat in de sector de randvoorwaarden moeten worden gecreëerd om te kunnen werken met robots, zoals aanpassingen van installatievoorschriften.
Het ERTMS Trackbot team: Geert Datema en Rick Valk vanuit het project OEL en Wim Jagers vanuit het ASAP ERTMS project. “Dankzij de enorme drive in het ERTMS Trackbot team hebben we veel testmeters kunnen maken. Ook de andere collega’s die een helpende hand kwamen bieden enorm bedankt!”, aldus Corné van de Kraats, ontwikkelingsingenieur bij Strukton Rail Nederland.
Strukton Rail is onderdeel van Strukton en ontwerpt, bouwt, vernieuwt, beheert en onderhoudt light- en heavyrailinfrastructuur, elektrische treinsystemen en mobiliteitsystemen, met als doel het spoorsysteem optimaal veilig, beschikbaar, duurzaam en kosteneffectief te maken.
Strukton is een toonaangevende Europese dienstverlener op het gebied van duurzame infrastructuur, met een focus op groen transport en elektrificatie. Met passie en energie integreert het bedrijf een eeuw aan vakkennis met technologie en innovaties. Veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid staan daarbij voorop. In zijn 100-jarig bestaan heeft Strukton een sterke basis opgebouwd in zijn thuislanden Italië, Zweden, Nederland, Denemarken en België. Strukton telt ruim 4.000 medewerkers en heeft een jaarlijkse omzet van gemiddeld 1,3 miljard euro.