Communitybuilding binnen SANOVO plaveit de weg naar succes

0

In april vierde SANOVO samen met klanten en medewerkers de opening van het compleet gerenoveerde bedrijfspand, met daarbij het nieuwe, eigen Eggsperience Center. Het gaat de ontwikkelaar en producent van eiersorterings- en eierverpakkingsmachines voor de wind: afgelopen jaren werd op basis van een cto-model een nieuwe serie machines ontwikkeld: dat trok nieuwe klanten aan en deed de omzet steeds met meer dan dubbele cijfers groeien. Een demonstratie van vechtlust bij een onderneming die van ver moest komen en die onder de vleugels van een Deens moederbedrijf de toekomst nu met vertrouwen tegemoetziet.

blank

De afgelopen jaren heeft SANOVO een nieuwe serie machines ontwikkeld conform een cto-model.

– ‘We zijn bij de renovatie van het pand all-in gegaan, op basis van de visie hoe we het in de toekomst willen gaan doen.’

– ‘De conclusie is dat het niet alleen gaat om het verkopen van machines, maar vooral om kennis.’

– ‘Om het proces en het gebruik van de machine bij klanten efficiënter te maken, verzamelen en delen we best practices van klanten.’

– ‘We werken hiervoor niet langer met sensoren, maar hebben AI gekoppeld aan het visionsysteem om barsten in eieren te detecteren.’

– ‘Uiteindelijk doel is dat ze minder menskracht nodig hebben in het sorteercentrum.’

Managing director El Mehdi Lasfar: ‘In een halve dag hebben we de complete configuratie klaar’

SANOVO werkte tot voor kort vanuit een relatief oud pand uit de jaren 70, maar er is nog een belangrijkere reden om de onderneming in een nieuw jasje te steken. ‘De afgelopen jaren hebben we zoveel gedaan in de ontwikkeling van nieuwe machines, dan moet je kijken of het allemaal nog wel met elkaar in lijn ligt. Heb je nog het juiste personeel, welke uitstraling heeft je huisvesting? Daarom zijn we bij de renovatie van het pand all-in gegaan, op basis van de visie hoe we het in de toekomst willen gaan doen’, zegt El Mehdi Lasfar, managing director van SANOVO Technology Group in Aalten.

Al 65 jaar innoveert SANOVO de technologie voor de handling en verwerking van eieren in Nederland. De historie van SANOVO Technology gaat terug tot 1956, toen in Aalten het Nederlandse bedrijf Staalkat werd opgericht voor de productie van eiersorteermachines. Sinds 2006 maakt Staalkat, een gespecialiseerde speler in de agrifoodindustrie, deel uit van de Deense SANOVO Technology Group. De Nederlandse vestiging geldt als competentiecentrum voor het sorteren en verpakken van eieren. ‘Dat houdt in dat we op dat vlak alle activiteiten in huis hebben, van ontwikkeling tot verkoop en service.’ De Deense tak legt zich toe op processing, het scheiden van eiwit en eigeel, verpoederen, maar ook de automatisering rondom de machines. En Italië wordt gewerkt aan het langer houdbaar houden van eieren. In de Amerikaanse divisie, ten slotte, worden machines ontwikkeld voor de farmaceutische industrie.

Kennis cruciaal

Kort na het vertrek uit de FPS Group – de holding waartoe het destijds behoorde – kwam Staalkat in een moeilijke periode. Door de afscheiding verloor het bedrijf enkele patenten en machines. Bovendien kreeg het te maken met restricties voor het ontwikkelen van nieuwe machines binnen zijn segment. Lasfar, die sinds 2011 bij SANOVO werkt en sinds 2021 managing director is: ‘Dat hebben we overleefd door ons toe te leggen op het bouwen en leveren van lage-capaciteitverpakkingsmachines. Na het vervallen van de restricties in 2006 diende zich een internationale investeerder aan en hebben we de weg naar boven weer gevonden.’ SANOVO in Aalten had vorig jaar een omzet van zo’n 75 miljoen euro.

‘De focus ligt op hoe klanten meer uit hun machine kunnen halen’

SANOVO Technology Group is onderdeel van de Thornico Group. Een kapitaalinjectie van dit conglomeraat van bedrijven stelde SANOVO in staat nieuwe machines te ontwikkelen. Zo werd in 2011 de Optigrader ontwikkeld en gelanceerd, een sorteermachine die 707 kisten per uur kan draaien (1 kist = 360 eieren). ‘Dat leidde tot vraag uit andere markten naar individuele eierbehandeling, waarvoor we kort daarna machines hebben ontwikkeld. Dat bracht ons tot de conclusie dat het niet alleen gaat om het verkopen van machines, maar vooral om kennis’, aldus Lasfar. Om een kenniscultuur te creëren, is een eigen Eggsperience Center gebouwd. ‘Hier kunnen leveranciers, klanten en ons eigen onderzoeks- en ontwikkelteam met elkaar praten over productverbeteringen. Om het proces en het gebruik van de machine bij klanten efficiënter te maken, verzamelen en delen we best practices van klanten.’

blank

De 1-daagse masterclass vindt opnieuw plaats donderdag 3 oktober 2024. Aanmelden en informatie over de masterclass.

blank

El Mehdi Lasfar van SANOVO: ‘Je kunt beter kijken naar de waarden die je met elkaar deelt en dan in plaats van een stip die streep aan de horizon volgen.’ Foto’s: SANOVO

Nieuwe serie

De ontwikkeling van nieuwe producten heeft de groei mogelijk gemaakt. ‘Na de overname lanceerden we de hoogste capaciteitsmachine ter wereld voor klanten die voornamelijk eieren sorteren en verpakken voor klanten vanuit hun eigen kippenschuren. Als andere klanten eieren kopen op verschillende plaatsen, wil je dat de eieren volledig kunnen worden getraceerd: waar komt elk ei in en waar komt het vandaan?’, vertelt Lasfar. ‘Kort daarna lanceerden we een volledige reeks machines die 75 tot 800 kisten per uur konden verwerken. Dankzij de traceerbaarheid kunnen klanten goede rapportages geven aan de boeren en weten zij precies waar de eieren naartoe zijn gegaan bij eventuele recalls. In de voedingsmiddelenindustrie is deze veiligheidsgarantie cruciaal.’

Een andere technologische ontwikkeling waar SANOVO met klanten naar kijkt en meeneemt in het ontwikkelingsproces van machines, betreft onder meer een verbeterd detectiesysteem. ‘We werken hiervoor niet langer met sensoren, maar hebben AI gekoppeld aan het visionsysteem om barsten in eieren te detecteren – ook haarscheurtjes die met het blote oog niet zichtbaar zijn’, zegt Lasfar. ‘Voordeel is dat je de eieren dan helemaal niet meer hoeft aan te raken. Door middel van deep learning trainen we onze machines, om die hoge detectiepercentages te realiseren. Daardoor kunnen onze klanten betere kwaliteit leveren aan de retail.’

blank

In het Eggsperience Center van SANOVO staan alle stakeholders – leveranciers, klanten en het eigen r&d-team – om het product heen om verbeterpunten te bespreken.

Waardevolle informatie

SANOVO biedt klanten ook meer toegevoegde waarde door uitbreiding van het serviceapparaat met predictive en preventive maintenance. ‘Data uit onze machines bieden zo veel waardevolle informatie voor de maintenance van machines bij onze klanten. Dat stelt ze in staat de uptime te verhogen, daar adviseren we klanten ook over: welke componenten ze wanneer moeten vervangen als een bepaalde kwaliteit wat afneemt’, aldus Lasfar. ‘Al die data analyseren we voor onze klanten om echt als kennispartner te kunnen fungeren.’ Daarnaast wordt er ook gekeken naar AI om bijvoorbeeld de machine zichzelf goed te laten instellen of te leren wat zij moet doen bij een bepaalde klant of leverancier voor een nog betere output.

Nog een reden voor de groei van SANOVO ligt volgens Lasfar in de cultuur van het van oudsher Aaltense bedrijf: efficiënt werken en geen poespas. ‘We willen machines makkelijk kunnen maken, vandaar ons cto-model. De klant kiest alle door hem gewenste opties, wij verbinden die modules vervolgens intern aan elkaar. Zo hebben we in een halve dag de complete configuratie klaar’, stelt hij. ‘Hoewel geheel modulair krijgt de klant een speciaalmachine, met de voor hem beste oplossing.’

blank

Link magazine februari/maart 2024 Thema: De keten op orde op lokaal niveau. Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Gedeelde waarden

De cultuur binnen SANOVO Technology Group sluit naadloos aan bij het Aaltense. ‘‘Doing good while doing business’ staat centraal in wat we doen. Andere gedeelde kernwaarden: we keep our promises, together we make a difference, driven by innovation en we think globally and act locally. Als je daarnaar leeft, kun je exponentieel groeien met je bedrijf. Niet alleen financieel maar ook als sociaal kapitaal.’ Essentieel in de huidige volatiele en onzekere wereld. ‘Als je wilt groeien of bewegen, vraagt dat een hoge flexibiliteit en adaptief vermogen. Alleen dan kun je overleven. Dankzij die gedeelde waarden weten we wat we van elkaar verwachten en kunnen we sneller inspelen op nieuwe technologie en innovaties.’

Dergelijk communitybuilding-achtig denken kan organisaties veel brengen, is de overtuiging van Lasfar. ‘Tegenwoordig kun je niet meer een helder doel omschrijven, de ontwikkelingen gaan te snel. Daarom is het beter te kijken naar de waarden die je met elkaar deelt en dan in plaats van een stip die streep aan de horizon te volgen.’ De officiële en feestelijke opening van het nieuwe pand voor stakeholders en personeel, stond eveneens in het teken van communitybuilding. Dit door hen in uiteenlopende workshops uit hun comfortzone te halen en zo de band te versterken. ‘Om die reden hadden we ook een K1-vechter uitgenodigd voor een motivational speech. Want een vechtersmentaliteit is tekenend voor wie we zijn.’

Focus op softwarerapportages

De managing director van SANOVO ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. ‘Er zijn wel eivervangende producten, maar die hebben doorgaans een grotere footprint en een lagere voedingswaarde. Dus eieren zullen niet zo snel vervangen worden. Sowieso is het een heel gezond product’, zegt hij. ‘De huidige restricties rond mest verhogen de druk op onze klanten in Europa om het slimmer en beter te gaan doen. Maar op dit moment merken wij daar nog geen effect van.’

Net als andere bedrijven is het voor SANOVO een uitdaging om aan gekwalificeerd personeel te komen. De bedrijfscultuur gecombineerd met een fijne werkplek moeten dit vergemakkelijken. ‘We hebben een duurzaam pand, een bedrijfsrestaurant dat is ingericht als een Urban café, met een Playstation, dartborden en ander vermaak. Alles om ook de nieuwe generatie die eraan komt het naar de zin te maken op het werk’, aldus Lasfar, die komende tijd de eibehandeling nog verder wil verbeteren. ‘De focus ligt daarbij op softwarerapportages aan klanten: hoe zij meer uit hun machine kunnen halen. Met als uiteindelijk doel dat ze minder menskracht nodig hebben in het sorteercentrum. Iedereen wil toch die fabriek zonder licht.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics