Mobiele elektrische hijskraan brengt duurzame bouwplaats dichterbij

0

Op 7 en 8 juni jongstleden was hij voor het eerst te bewonderen tijdens de eLift Experience Days van Spierings Mobile Cranes in Oss: de nieuwe SK2400-R eLift, de naar eigen zeggen sterkste elektrische mobiele torenkraan ooit, gebouwd op een rupsonderstel. Bob Bruijsten, directeur-eigenaar van Kuiphuis Kraanverhuur in Oldenzaal, krijgt het eerste exemplaar geleverd en heeft een tweede in bestelling. Daarmee borduurt het Twentse bedrijf verder op een jarenlange strategie. ‘In 2016 hebben we onze eerste elektrische rupskraan aangeschaft en in 2020 de eerste mobiele elektrische hijskraan. Inmiddels hebben we zo’n vijftien elektrische kranen in de verhuur. Meteen na aankoop van de dieselversie van deze rupskraan hebben we gevraagd om een elektrische variant. De ontwikkeling kostte tijd, maar nu is het zover.’

blank

De nieuwe SK2400-R eLift van Spierings moet het gebruik van elektrische kranen aantrekkelijker maken. Foto: Spierings

De nieuwe mobiele elektrische kraan heeft als voordeel dat een lage ampère-aansluiting op de bouw al volstaat om te kunnen draaien. ‘Dankzij een accu, die functioneert als buffer, kunnen we stekkeren op minder dan 20 ampère. Bij werkzaamheden die hoge vermogens vereisen, trekt de kraan dat uit de accu’, verklaart Bruijsten, die nog een ander voordeel benoemt. ‘Dieselmotoren hebben om de 400 tot 500 uur een onderhoudsbeurt nodig. De kraan moet een dag van de bouw af en dat betekent stilstand. Onze monteurs zijn er vervolgens ook nog eens een dag mee aan het werk. Elektrificatie biedt onze klanten en onszelf dus niet alleen voordelen qua milieu maar ook voor de eigen bedrijfsvoering.’

Die win-win is essentieel, want anders zouden opdrachtgevers uiteindelijk alsnog voor diesel kiezen. ‘In het bestek staat vaak dat “je je best moet doen” om het werk elektrisch uit te voeren. Met als ontsnappingsclausule dat als het niet kan, het ook niet hoeft. Dus als het meer kost of de stroomaansluiting ontbreekt, valt de keuze toch op diesel’, hoort Bruijsten van zijn klanten. Zelf is hij minder te spreken over het inconsistente overheidsbeleid. ‘De subsidies voor de aanschaf van duurzame elektrische kranen worden nu versneld afgebouwd, net zoiets als bij elektrische auto’s. Eigenlijk worden tijdens het spel de regels veranderd.’

Desalniettemin blijft Bruijsten bij elektrisch voor de kleinere kranen. ‘Voor machines met grotere vermogens is de dieseltechniek nog leidend. Momenteel wordt daarbij met name gekeken naar opties voor de last mile naar de bouwplaats in steden of bij Natura 2000-gebieden. Daar valt de grootste winst te behalen. Bijvoorbeeld wanneer het lukt om via een elektromotor voor de accu de truck in beweging te zetten. Dat scheelt diesel en is veel duurzamer, geheid dat opdrachtgevers van onze klanten dan ook eerder overstag gaan.’

 

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics