Oprichter en aandeelhouder Eric-Jan Dekker treedt terug uit de dagelijks operatie bij systeemontwikkelaar Post en Dekker in Amsterdam. Zo’n 25 jaar na de oprichting laat Eric-Jan Dekker het bedrijf om persoonlijke, medische redenen grotendeels over aan compagnon Eelco Post. Als mede-eigenaar blijft Dekker nog wel betrokken bij de strategische koers van het ingenieursbureau.
Een opvolger voor de vertrekkende directeur wordt niet gezocht, want Post en Dekker ontwikkelt zich al een aantal jaar in de richting van een zelfsturende organisatie. ‘We zijn ingericht als een projectenorganisatie en wilden het reilen en zeilen van het bedrijf meer met z’n allen gaan doen’, vertelt Dekker. ‘Meer zelfsturendheid dus.’ Of zoals het boek ‘Reinventing organizations’ van Frederic Laloux het noemt: Post en Dekker moet een cyane organisatie worden, die draait om veerkracht en autonomie. ‘Met dat boek in de hand zijn we zo’n 2,5 jaar geleden gezamenlijk in het diepe gesprongen.’
De reis naar zelfsturende teams binnen Post en Dekker bracht natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee. ‘We hebben wel wat leergeld moeten betalen’, geeft Dekker toe. ‘We hebben dat boek allemaal gelezen, maar dan zijn er nog steeds verschillen in interpretatie en perspectief. Het heeft wel een jaartje geduurd voordat iedereen op dezelfde lijn zat, maar de stappen die we hebben gezet, zijn indrukwekkend. En het mooie is dat mensen er ontzettend veel energie van krijgen omdat ze mogen meedenken en meebeslissen.’
Zo’n cyane organisatie heeft ook haar grenzen. Dekker legt uit: ‘Het bedrijfsrisico is uiteindelijk iets van de aandeelhouders. Vanuit de organisatie kan er advies komen, maar het is aan de aandeelhouders om knopen door te hakken en om stippen op de horizon te zetten. Maar we hebben dat een behoorlijk eind weten op te rekken.’
Post en Dekker is gespecialiseerd in integraal modulair ontwerpen en smart customization. ‘Configure-to-order was ons afstudeeronderwerp aan de UT’, vertelt Dekker. Niemand noemde het destijds al cto, en het was vooral nog een academisch thema, maar het tweetal herkende duidelijk de potentie voor het bedrijfsleven. ‘We zagen dat veel Nederlandse oem’ers uitdagingen hadden bij het slim ontwerpen en produceren van klantspecifieke machines. Voor ons is een modulaire opzet waarbij je slim kunt configureren daarvoor altijd de essentiële stap geweest.’ Dat dat in de praktijk nog best lastig is, heeft Dekker ervaren. Het duurde zes jaar voordat zijn bedrijf de eerste cto-opdracht kreeg. ‘Maar inmiddels is het geen missiewerk meer. Steeds meer bedrijven kloppen aan omdat ze willen weten hóe ze het moeten aanpakken. We hebben allerlei methodieken en roadmaps om het makkelijker te maken.’
Hoewel Dekker trots is dat Post en Dekker in de markt erkend worden in die tak van sport, wil hij benadrukken dat het niet alleen om cto draait in het businessmodel. ‘We zijn een strategische ontwikkelpartner voor onze klanten. We helpen onze opdrachtgevers ontwikkelen; dat is de kern van onze werkzaamheden.’ Het is ook de kern van hoe Dekker de toekomst van het Amsterdamse bedrijf ziet: ‘Data driven, total cost of ownership, servitization, al die ontwikkelingen hebben invloed op hoe je de beste machine ontwerpt. Terwijl we onze cyane organisatie blijven optimaliseren, zullen we altijd blijven nadenken hoe we al die technische zaken kunnen meenemen in het meest optimale design voor de klant.’