NXP Semiconductors, volgens Yole Intelligence marktleider op het gebied van autoradar, lanceerde vorige week een nieuwe 28nm RFCMOS radar one-chip familie voor de volgende generatie ADAS en autonome rijsystemen. De nieuwe SAF85xx one-chip familie combineert NXP’s hoogwaardige radardetectie- en verwerkingstechnologieën in één enkel apparaat en biedt tier ones en OEM’s nieuwe flexibiliteit bij het aanpakken van korte-, middellange- en langeafstandsradartoepassingen om te voldoen aan de steeds zwaardere NCAP-veiligheidseisen. De introductie van de one-chip radar familie is een aanvulling op NXP’s toonaangevende radar portfolio, gebouwd op meer dan 15 jaar technologisch leiderschap en ontworpen om bestuurders te omringen in een cocon van veiligheid om ongelukken te verminderen.
DENSO Corporation, die in de voorhoede van de radartechnologie werkt en een belangrijke klant van NXP is, heeft de nieuwste innovatie van NXP omarmd. “Deze geavanceerde radardetectietechnologie speelt een essentiële rol bij het versnellen van de ontwikkeling van de volgende generatie ADAS,” aldus de heer Hiroshi Kondo, hoofd van de Safety Systems Business Unit bij DENSO Corporation. “We weten dat DENSO zijn leidende positie in ADAS zal uitbreiden door gebruik te maken van NXP’s compacte high-performance SAF85xx radar SoC.”
40% sneller
NXP’s nieuwe familie van automotive radar SoC’s bestaat uit high-performance radar transceivers geïntegreerd met multi-core radar processors die gebouwd zijn op NXP’s S32R radar compute platform. De SAF85xx biedt tweemaal zoveel RF-prestaties en versnelt de verwerking van radarsignalen tot 40% in vergelijking met de vorige generatie van NXP. De één-chipfamilie maakt 4D-detectie voor hoek- en frontradar mogelijk, ten behoeve van kritieke ADAS-veiligheidstoepassingen, zoals automatisch remmen in noodsituaties, adaptieve cruisecontrol, dodehoekbewaking, waarschuwing voor kruisend verkeer en automatisch parkeren. OEM’s zullen profiteren van de grotere flexibiliteit die het biedt om te voldoen aan de toenemende NCAP-veiligheidseisen en de proliferatie van radarsensoren, die volgens sommige analisten oploopt tot vijf of meer per auto.
In combinatie met oplossingen van NXP voor energiebeheer en connectiviteit kan de systeemoplossing flexibel inspelen op een breed scala aan behoeften van OEM’s van vandaag en morgen. Ontwikkelaars kunnen profiteren van de naadloze schaalbaarheid van de prestaties van de S32R-familie en van de voordelen van hergebruik van software en hardwareontwerp.
Betrouwbare detectie lange afstand
“Onze nieuwe radar one-chip familie maakt de betrouwbare detectie van objecten op lange afstand mogelijk en de scheiding van kleine objecten naast grotere, zoals een snel bewegende motorfiets naast auto’s en vrachtwagens op een drukke snelweg met meerdere rijstroken”, aldus Torsten Lehmann, Executive Vice President van NXP Semiconductors. “Dankzij de kleine vormfactor kunnen onze klanten radarsensormodules bouwen die tot 30 procent kleiner zijn, waardoor wereldwijde leveranciers van ADAS-systemen, zoals DENSO, het potentieel van radarveiligheid kunnen uitbreiden met deze krachtige nieuwe technologie.”