Vergeet de buzz en bereid je voor op AI.

0

Managers kunnen niet alles in hun business onder controle hebben. Inflatie bijvoorbeeld. ‘Maar je kunt wel je informatiestromen, workflows en besluitvormingsprocessen optimaliseren’, stelt Casper Zweers, regional director Benelux bij Zebra Technologies, een Amerikaanse leverancier van slimme hardware in onder meer de logistiek. ‘Zo kun je ervoor zorgen dat je medewerkers, partners en anderen aan voelen, analyseren en handelen – niet op basis van impuls maar op basis van kennis – wanneer er veranderingen op komst zijn.’ En AI (artificial intelligence) is daar een belangrijke tool voor, vindt Zweers.

Volgens onderzoek van Deloitte is 88 procent van de ondervraagde technologieleiders in Nederland enthousiast over de potentiële transformerende effecten van generatieve AI. Daarnaast verwacht 70 procent van hen dat gen-AI hun organisaties in de komende drie jaar ingrijpend zal veranderen. Maar hoewel het enthousiasme er dus is, voelt meer dan 30 procent van de respondenten zich niet voorbereid op de uitdagingen die gen-AI met zich meebrengt.

‘Het is tijd om in te zetten op door AI ondersteunde automatisering, ongeacht de technologische volwassenheid van je bedrijf’, stelt Zweers. Voor hem maakt het niet uit of het om een start-up gaat of om een bedrijf met een lange historie. ‘Organisaties worden geconfronteerd met vergelijkbare uitdagingen op het gebied van mensen en investeringen.’ En hij benadrukt: ‘Low-tech systemen kunnen ook nog steeds zeer intelligente en impactvolle oplossingen zijn. Dat zien we in de gezondheidszorg, detailhandel, productie en andere sectoren.’

blank

Link magazine februari/maart 2024 Thema: De keten op orde op lokaal niveau.
Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Zweers vindt de discussie over gen-AI in de mainstream media meer dan gerechtvaardigd. ‘Doe dus je onderzoek en begrijp hoe AI op een verantwoorde manier kan worden gebruikt om je zakelijke uitdagingen aan te gaan. Als je huiverig bent voor AI vanwege wat je als consument hoort, is dat des te meer reden om de technologie extra goed te bestuderen vanuit een zakelijk perspectief.’

Zebra Technologies heeft een checklist opgesteld die bedrijven kunnen gebruiken voordat ze met AI beginnen. ‘Zorg ten eerste dat je begrijpt wat het echt betekent om informatiestromen, data-analyse, workflows en beslissingen te automatiseren’, begint Zweers. ‘En leer hoe AI werkt in het kader van lowtech en hightech automatisering, zodat je weet hoe het je bedrijf zo effectief mogelijk kan te ondersteunen.’

Ten derde, praat met AI-engineers, datawetenschappers en collega’s om zowel het technische als praktische inzicht te krijgen: hoe werkt AI met informatie achter de schermen, met je team, met automatisering en met data die worden gegenereerd door alle fysieke IoT-objecten, zoals omgevingssensoren, mobiele computers, camera’s en rfid-lezers? ‘Kijk dan of je AI-specialisten nodig hebt om te profiteren van de specifieke AI-capaciteiten, of dat ook niet-specialisten de benodigde AI-technologie kunnen implementeren en beheren’, zegt Zweers. ‘Check of je extra tools nodig hebt om de software aan te passen, zodat iedereen met de AI-gebaseerde oplossingen kan werken. En ga dan na hoe lang het daadwerkelijk duurt om alles te creëren, testen en implementeren.’

Cybersecurity is aandachtspunt nummer 7. ‘Vraag je af hoe AI wordt gecontroleerd als het om beveiliging en privacy gaat in jouw specifieke geval.’ Wie start met AI doet er verstandig aan om de verschillen te onderzoeken tussen generatieve AI en op maat gemaakte AI. ‘Daarbij moet je overigens beseffen dat AI, ondanks de immense mogelijkheden, geen wondermiddel is, maar eerder een ingrediënt in de oplossing die je voor elk probleem formuleert. Net als alle andere technologie moet het worden geïmplementeerd in overeenstemming met het beleid en de procedures die de eindgebruiker het beste dienen’, benadrukt Zweers.

Zebra’s Benelux-directeur heeft nog meer advies: ‘In plaats van een beslissing te nemen op basis van de dingen die je kent, gemak, opstartkosten of verplichtingen, moet je jezelf uitdagen om even stil te staan en nauwkeurig te onderzoeken wat er nu eigenlijk gebeurt en waarom het gebeurt. Bekijk vervolgens al je opties en vraag jezelf voortdurend af waarom iets het beste is – of waarom niet. Daag anderen uit hetzelfde te doen en graaf wat verder als iemand te snel lijkt te willen gaan of juist te lang wacht. En ben je er eenmaal zeker van dat je de juiste technologie te pakken hebt, zorg er dan ook voor dat je je inzet voor het bijbehorende verandermanagement. Als je je return on investment wilt maximaliseren, zorg er dan voor dat je technologie zo is geconfigureerd dat je medewerkers volledig ondersteund worden. Zij moeten begrijpen hoe de technologie hen kan helpen.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics