Jubilerend Meilink is onderdeel geworden van het klantproces

0

De rol van Meilink voor de klant is veranderd, misschien wel sneller dan ooit. De hoeveelheid diensten voor het verpakken en transporteren van hightech componenten is sterk gegroeid. En terwijl de nadruk zo rap richting semicon verschuift, neemt bij klanten de behoefte aan reuse van materialen, kisten en componenten eveneens toe. Niet zo gek dus dat het familiebedrijf nu voorrang geeft aan de basis. Dat het zich heroriënteert, de organisatie steviger in de steigers zet en zich opmaakt voor de toekomst. ‘We consolideren nu, om vanaf 2025 weer te groeien.’

Versnellen en verstevigen om straks weer te groeien

Dat het aandeel semicon is gegroeid, wekt geen verbazing. De sector zit flink in de lift, ook voor Meilink. Toch ging het de afgelopen jaren bij het familiebedrijf behoorlijk snel, vertelt algemeen directeur Dennis Groesbeek op Meilinks locatie in Schijndel. ‘Zo’n drie jaar geleden omvatte semicon zo’n 30 procent van ons klantenbestand, inmiddels is dit al de helft.’

Met de potentie van diezelfde sector is het verleidelijk om het aandeel verder te laten groeien, beseft Groesbeek. ‘Toch kiezen we daar bewust niet voor. We willen niet te afhankelijk worden van één sector of klant, bovendien groeien andere sectoren net zo goed. Denk aan de energie, food en mijnbouw. En zeker ook aan aerospace: tijdens corona stond het vanuit die kant bijna stil, nu is de sector voor ons groter dan ooit.’

Weer groeien vanaf 2025

Die volgende versnelling komt wel, wil Groesbeek maar zeggen. Laat ze bij Meilink eerst de basis verder verstevigen, voor een stevig fundament voor verdere groei. Dus staat 2024, waarin het bedrijf 150 jaar bestaat en recent het predicaat ‘koninklijk’ ontving, in het teken van een herijking. En dat op basis van ‘een overzichtelijk stappenplan’, vult dga Peter Rikken hem aan.

TOF25, zo heet het strategisch document, met (Op) Tijd, Onbeschadigd en Flexibel als pijlers richting 2025. De al behaalde 50-50-verhouding tussen semicon en andere sectoren staat erin voorop. Ook mikt het plan voor 2025 op een totale omzet van 120 miljoen euro. ‘Die inschatting was wat voorzichtig’, blikt Rikken terug. ‘We kwamen vorig jaar al uit op die beoogde omzet. Dit jaar willen we die consolideren, om vanaf 2025 weer te groeien.’

Op basis van vertrouwen

Meilinks groei is tot dusver autonoom gerealiseerd, benadrukken beiden. Wel bleek de eigen capaciteit soms maar net voldoende, zodat de kans op een overname voor Meilink in de nabije toekomst volgens Rikken ‘vrij groot’ is. ‘We kunnen onze basis ermee verstevigen, al beseffen we goed dat we een acquisitie niet kunnen afdwingen. Een overname moet op je pad komen. Het gaat om meer dan geld; relaties op basis van vertrouwen en respect zijn belangrijker. Beide kanten moeten weten wat ze aan elkaar hebben.’

‘Doordat we voldoen aan de eisen van ASML, kunnen we dat voor élke klant’

Naast een eventuele overname onderzoekt Meilink ook de mogelijkheden om de eigen capaciteit uit te breiden. Momenteel heeft het bedrijf negen locaties verspreid over Nederland, waarvan vijf voor productie. Wie weet volgt er nog een nieuwe fabriek, in Nederland of erbuiten, laat Groesbeek in het midden. ‘We kijken in elk geval voortdurend naar hoe we processen efficiënter kunnen inrichten. Onze productie is goed schaalbaar; het maakt in de basis niet uit voor wie we onze producten maken. Daarom streven we waar mogelijk naar standaardisatie, wat bijvoorbeeld lukt met de keuze aan materialen. Zo hebben we het aantal houtsoorten voor onze kisten flink teruggeschaald, wat de logistiek vereenvoudigt.’

Link magazine september 2024. Thema: Elektrificatie/waterstof.
Vraag exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Van nieuw naar reuse

Eén ding is zeker: hergebruik van verpakkingen, materialen en componenten krijgt binnen Meilink een steeds grotere rol. Het reuse center waarmee het bedrijf in 2021 in Schijndel startte, werd veel te klein. Dus is op hetzelfde bedrijventerrein uitgeweken naar een veel groter pand van zo’n 5.000 vierkante meter. Daarvan wordt een kwart ingenomen door een cleanroom, zodat Meilink tot en met Grade 1 kan voldoen aan de cleaning-eisen binnen de semicon. ‘We moeten mee met de standaarden die ASML voorschrijft’, zegt Rikken. ‘Dat is uitdagend, maar van de andere kant: doordat we voldoen aan de eisen van ASML, kunnen we dat voor élke klant.’

De behoefte aan hergebruik blijkt groot. Naar verwachting volgt in de nabije toekomst een tweede reuse center, al dan niet in Schijndel. Daarmee verschuift voor Meilink de focus steeds meer van nieuwe producten naar reuse, realiseert Groesbeek zich. ‘Financieel gezien is die verandering helemaal niet zo vanzelfsprekend. Toch hebben we deze duurzame stap lang geleden al omarmd. Dit moesten we gewoon doen. En nu de wet- en regelgeving steeds verder ingaat op verduurzaming, hebben wij ons proces er al voor een groot deel op ingericht.’

Een ‘fout’ is heus niet verkeerd

Zie daar dan ook Rikkens advies om mee te bewegen en, zoals hij eerder al aangaf in Link Magazine, niet bang te zijn om ‘fouten’ te maken. ‘We hebben dat zelf ervaren toen een grote klant – buiten de semicon – zich in China vestigde. Een van onze internationale partners was daar al actief, daarom zijn we er met die partij een joint venture aangegaan. Dat is helaas geen succes geworden. We hebben nauwelijks additionele omzet behaald, want de lokale concurrentie zat ons te veel dwars. De joint venture heeft aandacht en geld gekost, en met de kennis van nu hadden we vooraf uiteraard andere gesprekken gevoerd. Maar toch, mogelijk was het ons wél gelukt. Het gaat erom dat je per saldo meer goed dan fout doet. Ik denk dat ons dat aardig lukt.’

Royal Meilink

Diensten als cleaning en reuse. Maar ook testen, verpakken en logistiek. Met de eigen ketenoplossingen is Meilink de afgelopen jaren onderdeel geworden van het klantproces, zegt dga Peter Rikken. En dat voor een bedrijf dat in 1874 begon als houthandel en stoomzagerij in het Gelderse Borculo, vlak bij de grens met Duitsland. Het 150-jarig bestaan werd deze zomer gevierd in Burgers’ Zoo, waar ook duidelijk werd dat het familiebedrijf zich voortaan Royal Meilink mag noemen. ‘Een bijzonder moment’, vindt algemeen directeur Dennis Groesbeek. ‘Je krijgt dat predicaat niet zomaar. Ik heb nu de dagelijkse leiding, maar daarvoor was het aan Peter en zijn vader. Zij hebben het bedrijf in de afgelopen jaren opnieuw uitgevonden. De schaalvergroting, diensten erbij: het is de basis geweest voor Meilinks versnelling.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics