Spaans professionalisme

0

jose-franco-basaloGeneralisaties hebben altijd een kern van (on)waarheid. Neem José Franco Basalo in het Spaanse Verin, uit een succesvolle ondernemersfamilie. Een man die geld verdiend heeft met grindwinning, (wegen)bouw en verkoop van landbouwgereedschappen en er vervolgens niet voor terugschrikt om 1,5 miljoen euro te investeren in wat de basis van het familiebedrijf was: wijnproductie en -handel. In de jaren zeventig begon zijn opa een wijngaard op de heuvels van Zuid-Galicië in het noordwesten van Spanje. Later hadden de (wegen)bouwactiviteiten een tijdlang de overhand, maar sinds 2012 is vol geïnvesteerd in de opbouw van een volwaardige bodega.

José Franco Basalo: ‘Aan kwaliteit doe ik geen enkele concessie.’

Een wijngaard met een vinoloog op de loonlijst, de modernste ketels, pers-, filter- en bottelapparatuur (van Spaanse, Italiaanse en Duitse makelij), een productiecapaciteit van – voorlopig – zo’n 100.000 flessen Estela do Val en een doordachte marketingstrategie. Hij wil de ‘passie’ van zijn familie voor wijn met Bodega Franco Basalo op professionele wijze laten groeien, jose-franco-basalo-2vertelt hij, netjes op tijd voor de interviewafspraak die toch pas eerder die dag is gemaakt. ‘Groei ja, maar winst is niet mijn eerste oogmerk. Ik wil bovenal kwaliteit produceren; daar doe ik geen enkele concessie aan.’ In mei is de eerste order witte wijn uitgeleverd. In Spanje, maar Franco Basalo wil vooral exporteren. Agenten zijn al aangesteld in China, Duitsland en Nederland, meldt José Franco Basalo, die op een stuk braakliggende grond wijst: ‘Daar komt een gebouw voor het ontvangen van internationale klanten, voor wijnproeverijen en andere evenementen die we gaan organiseren.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics