Gartner definieert augmented intelligence als een mensgericht partnermodel van mensen en AI die samenwerken om de cognitieve prestaties te verbeteren. Dit omvat leren, besluitvorming en nieuwe ervaringen. “Bij augmented intelligence gaat het erom dat mensen profiteren van AI”, zegt Svetlana Sicular, vice-president onderzoek bij Gartner. “Augmented intelligence is een ontwerpbenadering om te winnen met AI, en het helpt machines en mensen om optimaal te presteren. De huidige opwinding over AI-tools, -diensten en -algoritmen mist een cruciaal punt: het doel van AI zou moeten zijn om mensen in staat te stellen beter, slimmer en gelukkiger te zijn, niet om een” machinewereld “voor zichzelf te creëren.”
Bedrijfswaarde van Augmented Intelligence
Volgens Gartner, Inc. zal kunstmatige augmentation in 2021 $ 2,9 biljoen bedrijfswaarde en 6,2 miljard uur arbeidsproductiviteit wereldwijd opleveren.
Gartner’s AI bedrijfswaardeprognose benadrukt beslissingsondersteuning / -vergroting als het grootste type of AI door bedrijfswaarde-toevoeging met de minste vroege barrières voor acceptatie (zie figuur 1). Tegen 2030 overtreft beslissingsondersteuning / -uitbreiding alle andere soorten AI-initiatieven om 44% van de wereldwijde AI-afgeleide bedrijfswaarde te vertegenwoordigen.
Augmented Intelligence verbetert de klantervaring
Klantervaring is de primaire bron van AI-afgeleide bedrijfswaarde, volgens de Gartner AI-bedrijfswaardeprognose. Vergrootte intelligentie vermindert fouten en levert tegelijkertijd klantgemak en personalisatie op schaal, wat de voorheen beschikbare selectie voor de selecte groep democratiseerde. “Het doel is om efficiënter te zijn met automatisering, terwijl het wordt aangevuld met een menselijke touch en gezond verstand om de risico’s van beslissingsautomatisering te beheren,” zei mevrouw Sicular.
Gartner-klanten kunnen meer lezen in het rapport.