Urban Mobility Systems vergemakkelijkt eigen export met nieuwe locatie

0

Elk jaar geleidelijk gegroeid. Om nu, met een stevige basis, een reuzenstap te zetten. Het is in een notendop het verhaal van Urban Mobility Systems uit Oss, dat sinds kort ook in het Midden-Oosten is gevestigd. Een recent ondertekende overeenkomst maakt het engineeringsbedrijf er tot de grootste producent van batterijsystemen en elektrificatiekits voor heavy-duty voertuigen. En dan volgt binnen een paar maanden ook de nieuwe productielocatie in Arnhem.

‘In het Midden-Oosten hebben we de hub voor de rest van de wereld’

Lars Kool noemt het zelf een rollercoaster, waarin hij zich als ceo en cto van Urban Mobility Systems (UMS) bevindt. De noodzaak van de energietransitie dringt volgens hem overal steeds verder door, het besef groeit met de dag. Kool merkt het in Frankrijk, waar hij tijdens het gesprek voor dit artikel naar op weg is, richting een klant. Dat Nederland wereldwijd vooroploopt, was al langer bekend. Maar kijk volgens Kool zeker ook naar de Verenigde Arabische Emiraten, waar de mindset net zo goed verandert. Het is haast logisch dat UMS – in 2016 door Kool opgericht – sinds kort ook daar zit. ‘We vinden er genoeg gekwalificeerd personeel, en bevinden ons letterlijk dicht bij de grondstoffen voor onze batterijsystemen en elektrische aandrijfkits. Daardoor zijn we minder afhankelijk van China. Deze tweede supplychain bezorgt ons leverzekerheid, en gaat hiccups voorkomen.’

Inspringen op certificeringen

Bovendien, zo benadrukt Kool, vergeet niet dat wereldwijd verschillende certificeringen gelden. Daardoor lijkt een in het Midden-Oosten gemaakte aandrijfkit weliswaar veel op een kit die in Nederland is geproduceerd, maar verschillen ze bijvoorbeeld qua bekabeling en aansluitingen. ‘Producten die we daar maken, kunnen we hier in Europa niet verkopen. Wel kunnen ze vanuit de VAE naar onder meer de VS en Canada, waar dezelfde certificeringen gelden. Terwijl we ons vanuit Nederland blijven richten op leveringen binnen de EU, hebben we in het Midden-Oosten de hub voor de rest van de wereld.’

Kwestie van de juiste partner

Laat Kool duidelijk zijn, er komt veel kijken bij een stap naar het Midden-Oosten. ‘Er gelden andere wetten, een uitgebreide blik door advocaten is onmisbaar. En niet onbelangrijk: het gaat er daar vooral om wie je kent. Alleen met de juiste partners kom je verder.’ Zelf heeft Kool die partner gevonden in GL Holding, dat als investeringsmaatschappij is gevestigd in Abu Dhabi. Beide partijen ondertekenden onlangs een overeenkomst, die in de VAE moet leiden tot meerdere projecten in hernieuwbare energie. Een daarvan is de nieuwe fabriek, waarmee UMS in de regio de grootste producent van batterijsystemen en elektrificatiekits voor heavy-duty voertuigen wordt. De lijnen voor kabel- en productieassemblage zijn volgens Kool al klaar, binnenkort volgt op de site in Abu Dhabi ook de batterijfabriek.

blank

Link magazine september/oktober 2023. Thema: de heilige graal van volledige digitale integratie. Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginker@linkmagazine.nl

‘Er gelden andere wetten, een uitgebreide blik door advocaten is onmisbaar’

Omzet verdubbelen

Uiteindelijk mikt UMS voor de VAE op zo’n drie- tot vierhonderd medewerkers. En dat naast de huidige zeventig mensen in Oss, met daarbij zo’n honderdvijftig toekomstige collega’s voor de nieuwe fabriek in Arnhem. Die productielocatie moet nog dit jaar gereed zijn, en bundelt dan ook faciliteiten voor onder meer r&d en training. De verwachtingen zijn hoog gespannen bij Kool, die voor 2024 een verdubbeling van de omzet verwacht. ‘En dat geldt dan alleen nog maar voor onze productie in Nederland.’

 Baanbrekend

Zeker, de start in het Midden-Oosten verbreedt de mogelijkheden van UMS wereldwijd. Maar toch, zo benadrukt Kool, de basis is en blijft in Nederland. ‘Al die bedrijven die hier zijn gevestigd, hun innovaties en oplossingen: ik ben daar trots op, en wil daaraan vanuit Nederland blijven bijdragen.’ Dus is het ook in Oss waar UMS momenteel de laatste hand legt aan een toepassing die Kool omschrijft als niets minder dan baanbrekend. Veel wil hij er nog niet over kwijt – ‘dat mag ik ook niet’ – al leidt enig doorvragen tot een concreter beeld. ‘Denk aan een nieuwe aandrijftechnologie, die straks veel impact heeft op de sectoren bouw en transport. We komen er snel mee naar buiten, maar neem van mij aan: dit gaat hun wereld veranderen.’

Tijdens de vierde bijeenkomst bij Terberg Special Vehicles van het Platform Elektrificatie/waterstof van Link magazine werd het ontwerp van het elektrificeren van heavy-duty voertuigen vanuit verschillende invalshoeken belicht. Heeft u interesse om u aan te sluiten bij het Platform Elektrificatie/waterstof, neem contact op metJohn van Ginkel, uitgever van Link magazine, john.vanginkel@linkmagazine.nl

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics