Craze heeft de oplossing op de vraag: hoe kunnen we met een loyaliteitspromotie meer CO2 uit de lucht halen dan nodig is voor de totale productie?

0

Van voetbalplaatjes tot poppetjes: spaaracties in supermarkten zijn populair maar zeker de plastic varianten zijn niet duurzaam. Impact Nation hielp loyaliteitsbedrijf Craze met de zoektocht naar een natuurlijk afbreekbare plasticvervanger van rioolslib. Hoofd Marketing & Creatie bij Craze Jeroen de Bruin: “Dit kan op grote schaal het nieuwe duurzame bouwsteentje zijn.”

Craze bedenkt en maakt sinds 1979 loyaliteitspromoties voor supermarkten in heel Europa. Je kent ze misschien van de papieren insecten van de Hema, de knuffeltjes van de Lidl of de moestuintjes van de Albert Heijn. Als ontwikkelaar van grote aantallen verzamelobjecten voelt het bedrijf uit Breda de verantwoordelijkheid om haar voetafdruk zoveel mogelijk te beperken. Hoofd Marketing & Creatie Jeroen de Bruin: “We zijn sinds 2021 een klimaatneutraal bedrijf en aangesloten bij het Science Based Targets Initiative. Ook bieden we onze promoties sinds vorig jaar klimaatneutraal aan door de CO2-uitstoot te compenseren. Daarnaast ontwikkelen we steeds meer promoties van FSC-hout en gerecycled plastic. Maar we ontkomen er niet aan om soms regulier plastic te gebruiken. Daarom zijn we op zoek naar een goed en duurzaam alternatief.”

Volledig afbreekbaar en CO2-negatief

Met deze uitdaging begon Craze dit jaar aan het Impact Nation programma. Het programma – een samenwerking tussen ABN AMRO, TNW en Impact Hub – helpt bedrijven binnen 100 dagen duurzamer te ondernemen op een specifiek onderwerp. In deze 100 dagen ging Craze op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe kunnen we met een loyaliteitspromotie meer CO2 uit de lucht halen dan nodig is voor de totale productie?

“Impact Nation heeft een enorm netwerk aan solution providers over de hele wereld”, vertelt De Bruin. “Aan het begin van het programma hadden we een lijst met 135 makers van natuurlijke plasticvervangers. Uiteindelijk hebben we gesprekken gevoerd met vier kandidaten. Het Noord-Amerikaanse Mango Materials was de duidelijke winnaar. Hun oplossing Yopp+ heeft alle goede eigenschappen van plastic, maar is volledig biobased, biologisch afbreekbaar en CO2-negatief.”

‘Impact Nation heeft een enorm netwerk aan solution providers over de hele wereld’

CO2 als voedingsbron

Wat maakt Yopp+ nu zo bijzonder? Mango Materials gebruikt methaangas (een broeikasgas sterker dan CO2) dat vrijkomt bij de afdichting van rioolslib. Het methaan wordt opgevangen en gevoed aan bacteriën die het omzetten in PHA poeder, een biobased en biodegradeerbare plasticvervanger. Mango Materials maakt er vervolgens korrels van die weer gebruikt worden om producten van te maken. Ook de CO2 voordelen zijn indrukwekkend. Zo is het productieproces meer dan 50% energiezuiniger dan traditionele plastics en is het materiaal zelfs CO2 negatief. En dat is volgens De Bruin weer positief: “Uiteindelijk haal je per kilo van dit materiaal 6 kilo CO2 uit de lucht. Terwijl traditionele plastics 2 kilo CO2 kosten. De bacteriën eten de CO2 letterlijk op, het is hun voedingsbron.”

Binnen 7 jaar totaal verdwenen

Nog een groot voordeel: Yopp+ is volledig biologisch afbreekbaar. De Bruin: “Het materiaal kan zonder hulp afbreken in elke natuurlijke omgeving. We hebben net een prototype ontwikkeld. Als je dit specifieke speelgoedpoppetje op het strand achterlaat, is het binnen 7 jaar totaal verdwenen. Zelfs in oceanen en dat is echt uniek. Bovendien blijven er geen microplastics achter in de natuur. Als het materiaal tijdens het biodegraderen uit elkaar valt, zijn de kleine delen niet schadelijk voor het milieu. In tegenstelling tot andere plastics lekken er namelijk geen chemicaliën. En mocht het in de voedselketen terechtkomen, dan is het materiaal niet schadelijk en kan het zelfs gezien worden als voedingsbron.” Valt een speelgoedpoppetje van Yopp+ dan ook thuis op den duur uit elkaar? “Nee”, antwoordt De Bruin. “Als je het poppetje binnen bewaart, overleeft het jou.”

‘Als je dit specifieke speelgoedpoppetje op het strand achterlaat, is het binnen 7 jaar totaal verdwenen’

Het nieuwe legoblokje?

Veelbelovende eigenschappen dus, maar hoe presteert het materiaal in de productieprocessen van Craze? Dat heeft De Bruin met hulp van Impact Nation uitgebreid getest. “Bij het Avans Centre of Expertise Biobased Economy in Breda hebben we meerdere proef spuitingen gedaan in een bestaande mal voor een plastic speelgoedtol. Het product kwam er perfect uit. Dat was echt een doorbraak, plasticvervangers werken namelijk vaak niet in bestaande mallen. Neem Lego, zij hebben over de hele wereld mallen staan die geschikt zijn voor plastic legoblokjes. Maar als je daar een plasticvervanger indoet, krimpt het materiaal anders en passen de blokjes niet. Daarom lukt het niet om een duurzaam legoblokje te maken. Met dit materiaal zou het dus wel kunnen.”

‘Zonder Impact Nation hadden we hier zeker twee jaar over gedaan’

Eerste speelgoedfiguren uit de mal

Na de succesvolle test bij Avans maakte Craze de oversteek naar China. “Hier hebben we getest of het materiaal net zo goed presteert in goedkopere mallen van grote fabrieken. Ook die uitkomst was goed”, vertelt hij. “Daarna hebben we van Yopp+ ook kleurstoffen laten maken en onderzocht hoe we het materiaal het beste kunnen decoreren. Twee weken geleden kwamen onze eerste gekleurde speelgoedfiguren uit de mal . Die kunnen zo de supermarkt in. Zonder Impact Nation hadden we hier zeker twee jaar over gedaan. Het traject heeft ook Mango Materials een enorme boost gegeven: 100 dagen geleden dachten zij nog niet aan proef spuitingen of kleuringen en nu hebben ze deze kerst zelfs een kerstboom vol YOPP+ kerstballen staan.”

Focus op opschalen

De Bruin is hoopvol over de toekomst. “Ik ben ervan overtuigd dat dit de beste plasticvervanger van dit moment is. Maar er zijn ook uitdagingen. Het materiaal is duurder en we kunnen nog niet in grote oplages produceren omdat Mango Materials nog aan het opschalen is. Op dit moment voeren we gesprekken met supermarktketens over een pilot om Yopp+ onder de aandacht te brengen. We moeten klein starten om aan de markt en consumenten te laten zien hoeveel potentie dit materiaal heeft. Als mensen zien dat het kan, geloof ik dat de vraag gaat stijgen en Mango Materials sneller kan opschalen. Niet alleen in onze eigen sector, maar bijvoorbeeld ook in de speelgoedbranche. De impact kan echt enorm zijn.” Bron ABN AMRO

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics