Snoepgoed dat volledig uit fruit is vervaardigd en dus gezonder is dan reguliere zoetwaren. Met dat product wil het Tilburgse bedrijf Fruitfunk de mondiale snoepmarkt veroveren. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) levert een bijdrage vanuit het Ontwikkelfonds, dat voor investering in innovatieve consortia bestemd is.
Fruitfunk
Steeds meer mensen zijn bewust bezig met hun voeding, ook als het gaat om snoepgoed. Fruitfunk speelt in op deze groeiende healthy snacking-trend, vertelt Daan Schapendonk, die het bedrijf eind 2014 met zakenpartner Rob de Weert oprichtte. ‘E-nummers, toegevoegde suikers: steeds meer mensen zijn zich bewust van wat ze eten. Hetzelfde geldt voor snoepgoed: ouders maken steeds vaker de keuze voor hun kind op basis van de aspecten gezond en ‘natuurlijk’. Met Fruitfunk spelen wij in op die trend en bieden we een verantwoord alternatief. Dankzij onze intensieve samenwerking met Taura zijn we gegarandeerd van een zeer hoogwaardige kwaliteit product. Richting de toekomst zal dit partnership zorgen voor nog meer innovatieve gezonde concepten.’
Fruitfunk maakt snoepgoed uit fruit. Aan het fruit wordt eerst snel (met behoud van zoveel mogelijk vitamines en vezels) water onttrokken, waarna het residu wordt vermalen en in een mal wordt geperst. Het snoepgoed bevat verder geen enkele kunstmatige toevoeging, wat het ook geschikt maakt voor onder anderen veganisten en diabetici.
partnership met Disney
Inmiddels heeft het bedrijf een partnership met Disney gesloten. Daarmee verwierf Fruitfunk het recht om snoep te produceren binnen de Cars- en Frozen-lijn van Disney, voor de markten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Disney brengt de producten van Fruitfunk onder meer onder de aandacht met een commercial op zijn tv-kanalen. Schapendonk: ‘Dankzij de licentie profiteren we volop van de marketingkracht en het bereik van Disney.’ In Nederland is het snoepgoed van Fruitfunk inmiddels te vinden bij de supermarktketen van Albert Heijn en lopen er tests bij Jumbo en Deen Supermarkten. ‘Onze producten zijn nu te vinden bij de kassa’s, samen bij andere verantwoorde snoepproducten. Ook krijgen de Fruitfunk-producten aandacht in het Albert Heijn-magazine Allerhande.’
Miriam Dragstra, directeur BOM Capital
De BOM investeert in Fruitfunk vanuit het Ontwikkelfonds. Miriam Dragstra, directeur BOM Capital: ‘Natuurlijke voeding zonder toegevoegde suikers en E-nummers krijgt veel aandacht in de markt. Door Fruitfunk is er nu ook snoepgoed met deze kenmerken. Voor onze kinderen wordt snoepen daardoor verantwoord.’
Healthy snacking-trend
Steeds meer mensen zijn bewust bezig met hun voeding, ook als het gaat om snoepgoed. Fruitfunk speelt in op deze groeiende healthy snacking-trend, vertelt Daan Schapendonk, die het bedrijf eind 2014 met zakenpartner Rob de Weert oprichtte. ‘E-nummers, toegevoegde suikers: steeds meer mensen zijn zich bewust van wat ze eten. Hetzelfde geldt voor snoepgoed: ouders maken steeds vaker de keuze voor hun kind op basis van de aspecten gezond en ‘natuurlijk’. Met Fruitfunk spelen wij in op die trend en bieden we een verantwoord alternatief. Dankzij onze intensieve samenwerking met Taura zijn we gegarandeerd van een zeer hoogwaardige kwaliteit product. Richting de toekomst zal dit partnership zorgen voor nog meer innovatieve gezonde concepten.’