Technologische industrie draait op volle toeren, hightechindustrie +6,5%

0

Met een verwachte productiegroei van 6% kent de technologische industrie een erg goed 2017. Aanjagers van de groei zijn de hightechindustrie (+6,5%), in het bijzonder de machinebouw, en de automotive industrie (+22%). In deze sector weegt het groeiende succes van VDL Nedcar zwaar mee.

Sterke groei eindfabrikanten in machinebouw en automotive industrie

Met een productie van circa € 120 miljard en een aandeel van circa 40% is de technologische industrie een belangrijke pijler van de Nederlandse industrie. De sector profiteert dit jaar sterk van de solide groei in de eurozone en de al langer goed draaiende Amerikaanse economie. Dit zorgt vooral voor een productietoename in de hightechindustrie, waarbinnen specifiek de halfgeleiderindustrie een sterk momentum kent. Qua groei torent de automotive industrie er bovenuit. Het aanhoudende, maar ook uitdagende, succes van VDL Nedcar met de productie van de BMW X1 in het vooruitzicht (gepland vanaf augustus 2017) stuwt wederom de groei van de sector (+22%).
Groei trekt ook in metaalsector aan
In het kielzog van de eindfabrikanten (OEM-ers) groeit ook de toeleverende sector. Zo groeide de productie van de metaalbewerking met 2,5% in het eerste kwartaal (zie grafiek). De kunststofindustrie heeft het groeipad al eerder gevonden, mede als belangrijke leverancier van verpakkingen aan de voedingsindustrie.

Eindfabrikanten zetten in op dienstverlening…

Een structurele ontwikkeling waar bedrijven in 2017 weer nieuwe stappen in moeten zetten, is het groeiend belang van dienstverlening door bedrijven uit de technologische industrie. Dit geldt in het bijzonder voor eindfabrikanten van kapitaalgoederen. ‘Ontzorgen’ van de klant is de centrale opdracht. De inzet van nieuwe technologie, voor onder meer predictive maintenance, bediening op afstand en optimale inzet van machines en systemen, is hierbij essentieel. Lees meer over deze grote kans en grote verandering voor de maakindustrie in de publicatie ‘Van productverkoop naar duurzame klantoplossing’.

…ook gevolgen voor toeleveranciers

Dit heeft ook gevolgen voor de (toegevoegde waarde van) toeleveranciers. De huidige conjunctuur is weliswaar gunstig, de metaal en kunststofsector blijft een versnipperde markt en sterk competitief. Verdere automatisering van productieprocessen is noodzakelijk, maar zorgt maar beperkt voor onderscheid ten opzichte van concurrenten. Dan zijn ten minste ook slagen nodig in het automatiseren van logistiek en digitaliseren van zaken als verkoop, administratie en planning. Margegroei zal moeten komen uit een sterkere positie richting klanten. Meedenken en meewerken aan productinnovatie van klanten is nodig om toegevoegde waarde te behouden.

Vooruitzichten andere sectoren

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.