Overnames zijn essentieel voor Biesheuvel Techniek om te groeien naar 200 miljoen omzet

0

Directeur Meino Noordenbos kondigde het eind vorig jaar al aan: Biesheuvel Techniek groeit ook in 2017. Autonoom en door acquisities. Tot en met februari werden al zes bedrijven overgenomen, waaronder drie specialisten in veiligheidsartikelen en bedrijfskleding. ‘Juist in deze branches zien we veel kansen.’

Biesheuvel versterkt zich in safety

Directeur Meino Noordenbos van Biesheuvel Techniek (rechts) met de managers van twee ‘safety’-aanwinsten, links Didier de Bock (Safe & Sure) en André de Gunst (Olympus all in): ‘De overnames passen niet alleen in onze eigen strategie, de betrokken bedrijven krijgen zelfstandigheid en zullen zich verder ontwikkelen.’ Foto: Biesheuvel

De persberichten volgden elkaar in snel tempo op. Eerst werd de overname van Safe & Sure uit Etten-Leur aangekondigd, daarna gingen Voerman Nijmegen en Olympus all in (Zwolle) op in het ambitieuze Biesheuvel Techniek. De bedrijven gaan niet dicht, personele gevolgen zijn er nauwelijks. ‘We waren het in alle gevallen snel eens’, zegt directeur Meino Noordenbos van de Biesheuvel Groep. ‘De overnames passen niet alleen in onze eigen strategie, de betrokken bedrijven krijgen zelfstandigheid en zullen zich verder ontwikkelen. Ze gaan meer producten voeren, krijgen toegang tot onze systemen en BTshop, en ze kunnen meer klanten bedienen. Dit soort trajecten is voor alle partijen goed.’

Dichtbij

De genoemde bedrijven zijn, uiteraard, niet willekeurig gekozen. ‘Want in veiligheidsartikelen en bedrijfskleding zijn we minder sterk. Een markt in Nederland met een omvang van ruim 800 miljoen euro, waarvan we zelf een kleine twintig miljoen pakken. Dat kan beter. We weten van onze bestaande klanten dat ze graag een leverancier dichtbij hebben die even langs komt als het nodig is. Met de overnames in Zwolle, Nijmegen, Gouda (in 2013 de Goudsche IJzerwaren- en Gereedschapshandel, red.) en Etten-Leur hebben we enkele witte vlekken in het land opgevuld. Regio’s met veel potentiële afnemers die we goed kunnen bedienen vanuit ons pas geopende distributiecentrum in Venlo.’

De ervaring met bestaande klanten leert Biesheuvel Techniek ook dat er bij grote en kleine bedrijven behoefte is aan persoonlijk advies en productkennis. ‘Die kennis is er bij zowel Voerman en Goudsche als Safe & Sure en Olympus. Goede bedrijven met ook nog eens aansprekende klantenportefeuilles. Olympus bijvoorbeeld heeft net AH/Delhaize binnengehaald en bedient Breman. Voerman heeft een sterke positie bij de bouwers BAM en Dura Vermeer. Goudsche bedient VolkerWessels en Visser & Smit Hanab. Nu komen we ook binnen als Biesheuvel Techniek.’

Prioriteit

Noordenbos gelooft heilig in het ontzorgen van de klant. ‘Daarom gaan we met speciaal ingerichte bussen naar de bedrijven toe, waar onze experts helpen bij het uitzoeken van veiligheidsschoenen, otoplastieken en andere persoonlijke bescherming of werkkleding. Werknemers willen graag zelf iets uitzoeken en werkgevers gaan daar steeds meer in mee. We hebben nu twee van die bussen, een derde komt eraan. Bescherming en veiligheid zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden. De regels zijn ook strenger, werkgevers zijn langer verantwoordelijk voor het welzijn van hun werknemers. Vroeger zagen we de onderhouds- en maakindustrie eerst de schroefjes en de lagers bestellen, nu ligt de eerste prioriteit bij de veiligheid.’

Groei in bedrijfskleding ligt voor de leverancier van meer dan 800.000 producten – zoals gereedschappen, smeermiddelen, lagers, hydrauliek, pneumatiek en meetapparatuur – misschien niet zo voor de hand. ‘Toch wel. Wij zien voor de komende jaren bedrijfskleding als drager van innovatie. Je kunt kleding uitrusten met sensoren die informatie verzamelen over belasting, temperatuur en luchtkwaliteit. Brillen en helmen zijn ook geschikt voor sensoren die van alles meten en data verzamelen. Zeker in de maakindustrie. Daarom zijn we ook betrokken bij de Brainport Industries Campus, waar allerlei sensoren in de ‘fabriek van de toekomst’ getest kunnen worden. Het internet of things gaat alles met elkaar verbinden. Wij willen in die trend nadrukkelijk een rol gaan spelen als expert.’

Partnerships

Biesheuvel Techniek komt dit jaar ongetwijfeld nog met verschillende overnames op de proppen. Bedoeling is de omzet binnen vijf jaar te brengen naar 200 miljoen euro, het dubbele van de omzet in 2014. Partnerships zijn in deze groeistrategie essentieel, besluit Meino Noordenbos. ‘De klant van nu is veeleisender, verlangt meer service. De laatste jaren zijn we voor steeds meer bedrijven partner geworden. Onze consultants bedenken oplossingen, ze hebben productkennis en zorgen voor de beste opties. Daarnaast zijn we meegegaan in de trend van outsourcing. Met grote oem’ers als Canon-Océ, Heineken, O-I (glasfabrikant, red.) en Sonac (verwerker van slachtbijproducten, red.) hebben we speciale contracten. Wij beheren voor zo’n 250 grote en kleine ondernemingen de magazijnen. We zijn hoger in de keten geklommen, zitten aan tafel met r&d-afdelingen en denken mee over innovaties, over de logistiek. Hier betalen de investeringen in productkennis en opleidingen zich uit.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics