Panasonic Industry en inmotion verduidelijkt hoe ver e-mobility al reikt.

0

De markt voor e-mobility beweegt volop. En wel zodanig, dat ontwikkelingen zich meer en meer vertalen in concrete oplossingen. Welke dat allemaal zijn, werd onlangs duidelijk op de Automotive Campus in Helmond, tijdens ‘The Evolution of E-mobility’. Met het event boden Panasonic Industry en het studententeam van InMotion de pakweg vijftig aanwezigen in één middag een overzicht van de stand van zaken. En dat gebundeld in acht presentaties, gegeven door partijen die er samen voor zorgen dat de markt voor elektrisch vervoer groter is dan menigeen vooraf aan het event wellicht dacht.

Neem alleen al de diversiteit qua type voertuigen. Met de ruime aandacht voor personenauto’s zou je haast vergeten dat de elektrificatie zich ook op ander vlak doet gelden. Zo ging de presentatie van Panasonic Industry, dat zelf met onder andere batterij- en sensortechnologie bijdraagt aan e-mobility, in op de elektrificatie van tractoren. Geef het twee of drie jaar, en die voertuigen kunnen worden voorzien van 48V-systemen, zo klonk het. En dan het verhaal van aandrijfspecialist Drive Line Systems uit Dordrecht: er is voor heavy-duty-voertuigen weliswaar nog een weg te gaan richting zero emission, zo vertelde managing director Rob van Gils. ‘Maar één ding is zeker: elektrische aandrijfsystemen, bijgeladen door fuel cell range-extenders op basis van waterstof, worden de norm.’ Tussen de presentaties door gingen de bezoekers van het event langs bij InMotion, dat onder meer wordt gesponsord door Panasonic Industry en is gevestigd op de Helmondse campus. Eenmaal in de garage trok de Revolution, zoals de elektrische racewagen van het studententeam heet, veel bekijks. De gesimuleerde snelheid van het voertuig ligt op zo’n 300 kilometer per uur, zo vertelden de studenten. Maar los van zulke indrukwekkende specificaties: uiteindelijk gaat het ze om het verlagen van de oplaadtijd van de batterijen. Nu staat die op twaalf minuten, straks moeten het nog maar een paar minuten zijn. ‘En is het eenmaal zover, dan komt ook de stap naar snelladen voor grootschalig vervoer veel dichterbij.’

De Automotive Campus biedt ook plek aan ELEO Technologies, dat tijdens het event inging op de eigen batterijsystemen voor onder andere constructiemachines en lichte elektrische voertuigen. Even eerder vertelde EVBox uit Amsterdam over de eigen laadoplossingen. EVBox werkt onder andere samen met het Utrechtse iwell, dat tijdens het event eveneens een presentatie gaf. iwells opslagsysteem is er nu nog voor alleen de zakelijke markt, maar als de wet- en regelgeving het toelaat, dan kan straks ook de particulier mee. Namens Volvo Cars Nederlands zette product strategy manager Robert Timmers elektrificatie in een breder perspectief. ‘We staan op meerdere kruispunten, die nu allemaal samenkomen. Vergeet niet, naast elektrificatie gaat het net zo goed om connectivity. Samen zetten die ontwikkelingen de businesscase voor de automotive volledig op z’n kop.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics