Demonstratierit platooning moet aanpassing EU-wetgeving versnellen

0

Een  ‘platoon’, bestaande uit trucks van onder andere DAF, Iveco en MAN met deels geladen opleggers zette op 4 april 2016 vanuit Karlsfeld nabij München koers richting Rotterdam. Het konvooi vormt een technologieplatform voor alle deelnemende fabrikanten en is bedoeld als presentatie op 6 april 2016 voorafgaand aan de bijeenkomst van EU transportministers. De demonstratierit is onderdeel van de ‘European Truck Platooning Challenge 2016’ die de Nederlandse overheid organiseert als onderdeel van het EU-voorzitterschap. Doel van het project is het onderzoeken van het potentieel met het oog op verkeersveiligheid en het verhogen van de efficiency van wegtransport.

Meer specifiek is het project geïnitieerd om CO2-emissies te beperken door ‘slipstreamen’ toe te passen, en tegelijkertijd de verkeersveiligheid op snelwegen te vergroten door bestuurders te ontlasten. MAN Truck & Bus is betrokken bij dit onderzoeksproject door het beschikbaar stellen van testvoertuigen.
‘Economisch- en milieubewustzijn vergen in de toekomst nieuwe strategieën. Waar het brandstofverbruik in de traditionele auto-industrie enkel marginaal kan worden aangescherpt via verbeteringen in aerodynamica, lichtgewichtbouw en aandrijftechnologie, kunnen digitale innovaties aanzienlijk grotere besparingen bewerkstelligen’, verklaart Joachim Drees, CEO van MAN Truck & Bus AG. Eén daarvan is rijden in konvooi.

Onder de naam ‘platooning’ ontwikkelt onder andere MAN Truck & Bus een voertuigsysteem voor wegtransport Dit systeem maakt het mogelijk voor twee of meer vrachtwagen-trailercombinaties om (op snelwegen) dicht op elkaar te rijden met behulp van moderne, technologische rijassistentie- en besturingssystemen en car-to-car communicatie, en vergroot tegelijkertijd de verkeersveiligheid. Dankzij deze elektronische ‘trekhaak’ wordt de snelheid en besturing van het achterste voertuig geautomatiseerd. Met andere woorden: hij volgt het voorste voertuig. De onderlinge afstand tussen de voertuigen bedraagt daarbij minder dan 15 meter, ofwel een halve seconde rijtijd. ‘Slipstream rijden’ op deze wijze maakt afhankelijk van het voertuigtype en de lengte van het konvooi een brandstofbesparing tot 10 procent (en in lijn daarmee een beperking in CO2-emissies) mogelijk voor het gehele konvooi. De gewenste effecten worden het best duidelijk bij snelheden van 80 km/u.

Specialisten verwachten dat platooning ook de verkeersdoorstroming op snelwegen vergroot, met een verbeterde verkeersveiligheid en een efficiënter verkeerssysteem tot gevolg. Zo’n 90 procent van alle verkeersongevallen is te wijten aan menselijk falen, waarbij ‘aanrijdingen in lengterichting’ zoals kop-staartbotsingen bij vrachtvervoer het leeuwendeel van die aanrijdingen voor hun rekening nemen, met bijna 70 procent. Volgens het Duitse Federale Statistiek Bureau is het grootste risico op snelwegen het niet handhaven van een veilige afstand. Het gebruik van moderne assistentiesystemen helpt juist dit soort situaties te voorkomen. Hoewel platooning enkel kan worden toegepast met de meest moderne voertuigen, gaat deze technologie bijdragen aan het verder vergroten van de totale verkeersveiligheid.

In technisch opzicht is het haalbaar om het konvooiconcept tegen 2020 in Europa te introduceren. Dit is echter afhankelijk van de noodzakelijke wettelijke raamwerken en vergt een hoge mate aan samenwerking tussen de lidstaten en de betrokken partners. Ook de coördinatie van uiteenlopende verkeersregels en –wetgeving in de diverse landen speelt een grote rol.

Uit Link Magazine april 2015: 

Platooning noopt truckbouwers tot samenwerking

Van het NOS-Journaal en de New York Times tot en met media uit Polen en China, allemaal toonden ze veel belangstelling voor de ‘platooning-technologie’ die Scania begin februari demonstreerde. Daarbij worden via wifi radar- en gps-data uitgewisseld tussen de aandrijflijnen van meerdere dicht achter elkaar rijdende vrachtauto’s. Als de voorste accelereert of afremt, passen de trucks erachter zonder ingreep van de chauffeur hun snelheid aan. Dit vergroot de veiligheid, en het rijden in elkaars kielzog scheelt ook nog ’ns zo’n tien procent brandstof, vertelt woordvoerder Nico van der Klugt. ‘Daarmee hebben we fase 1 afgerond. In fase 2 gaan we ook de stuurinrichtingen aan elkaar koppelen, zodat de chauffeur ook geen omkijken meer heeft naar het op de weg houden van zijn wagen. We verwachten daar in 2018 de eerste tests op de weg mee te doen.’ Omdat het systeem pas echt goed tot zijn recht komt als elke vrachtauto ermee is uitgerust, zal Scania de technologie niet voor zichzelf houden maar delen met de concurrentie, als DAF, Mercedes en Volvo. ‘Daarvoor zijn we met die partijen in gesprek. Het zal nog wel even duren, maar er komt een moment dat je met je truck de snelweg oprijdt en direct kunt aanhaken bij het eerste, het beste konvooi van vrachtauto’s dat langskomt.’
Eind maart heeft DAF een vergelijkbare proef gedaan, samen met TNO. ‘Natuurlijk moeten we toe naar één, merkonafhankelijk systeem. Op termijn zullen wij daartoe met andere merken moeten gaan samenwerken of zullen overheden met overkoepelende infrastructuren moeten komen’, aldus Rob Appels.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.