Uitdaging Connect Group: met 2.600 man flexibel blijven inspelen op de markt

0

Connect Group, dienstverlener op het gebied van kabel-, pcb- en modulemontage, versterkte zich vorig jaar met de overname van de IKOR-groep van ondernemingen. Daarmee vergrootte het bedrijf zijn inkoopwaarde en kan het klanten bedienen vanuit productielocaties in West-Europa, Oost-Europa, China en Mexico. Niet onbelangrijk nu klanten onder invloed van allerlei supplychain-strubbelingen steeds vaker kiezen voor lokalisatie. Toch is het niet allemaal hosanna, stelt ceo Jeroen Tuik: ‘Het motto is dan ook: proberen in te schatten wat er van links en rechts komt, maar vooral koers houden.’

Connect Group heeft na overname IKOR meer inkoopmacht en kan meer per continent uitleveren

Connect Group werd opgericht in 1987 en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld van kabelbedrijf tot een fullservice provider die klanten ondersteunt met ontwerp, productie, logistiek en aftersales services. Bij zijn aantreden in 2016 startte de huidige ceo Jeroen Tuik met het opstellen van een strategisch plan. ‘Eerste doelstelling was uiteraard winstgevend te zijn en een stabiele omzet te genereren. Destijds was Connect Group vooral Europees georiënteerd. Onder invloed van recente gebeurtenissen zoals lockdowns in China, Covid-pandemie en geopolitieke spanningen in Oost-Europa, is de wereld in drie regio’s verdeeld: Azië, Europa en de VS’, schetst hij. ‘Heel veel bedrijven werden gedwongen versneld beslissingen te nemen omtrent het herplannen van de bestaande supplychains, waarbij local-for-local productieketens – ook gezien de steeds grotere focus op sustainability – steeds belangrijker zijn geworden en nog belangrijker worden. In 2019 vonden al gesprekken plaats over de acquisitie van IKOR, maar de pandemie vertraagde de afronding enigszins.’

Kansrijke markt
Met de overname van IKOR, waarbij de Duitse, voormalig eigenaar ebm-papst (fabrikant van elektromotoren en ventilatoren) een minderheidsbelang behoudt, bezit Connect Group een wereldwijd netwerk van productiefaciliteiten in Nederland, België, Roemenië, Tsjechië en de IKOR-sites in China, Mexico en Spanje. Daarnaast zijn er technologie- en verkoopvestigingen in Nederland (Veldhoven), België (hoofdkantoor in Kampenhout; Ieper) en Duitsland. Het totaal aantal medewerkers ligt op ruim 2.600, de omzet is 233 miljoen euro (2021). ‘IKOR is net als Connect Group een familiebedrijf en sterk in printed circuit board assembly. Zij doen geen kabelassemblage, maar hebben wel een klein ontwikkelteam in Spanje, wat Connect Group weer niet heeft’, zegt Tuik. IKOR richt zich op markten als automotive, industrial, medical en railway, met elektrificatie als kansrijke groeimarkt. Tuik: ‘Daarin is veel nog onduidelijk, maar zeker is dat er een laadinfrastructuur nodig is. Dan hebben wij natuurlijk een ideaal productgamma, want los van printplaten en assemblage kunnen wij ook een complete kast bekabelen. We willen met de juiste klanten instappen en meegaan met de ontwikkelingen.’

Coördinerende rol
Kijkend naar de markt signaleert Tuik bij bedrijven een verschuiving van centrale naar decentrale aansturing in aantallen en productie, om hun klanten steeds meer local-for-local in plaats van centraal te ondersteunen. ‘Onze klanten denken nu meer per continent: Europa, Azië, VS. Bestelden ze bijvoorbeeld eerder centraal 50.000 stuks, nu is dat 20.000 voor China en 20.000 voor Roemenië. Voor ebm-papst produceerden we bijvoorbeeld voorheen een bepaald product in China. Datzelfde product gaan we volgend jaar ook in onze fabriek in Roemenië maken’, zegt hij. ‘Wij regelen voor klanten dan de inkoop wereldwijd en vervullen meer die centrale coördinerende rol. Daarom zijn we vanaf dag 1 na de overname van IKOR gestart met het integreren van onze supplychains, dat is inmiddels in vergaande mate gerealiseerd.’

Op groei voorbereid
Op dit moment investeert Connect Group in zowel nieuwe fabrieken als in uitbreiding van haar bestaande productielocaties qua vloerruimte en capaciteit in Roemenië en in Mexico. ‘We staan aan de vooravond van de opening van de nieuwe fabriek in Mexico, de eerste maanden na de overname kwamen we erachter dat de huidige productiecapaciteit te klein was. Met een nieuwe fabriek van 10.000 vierkante meter zijn we ook daar op groei voorbereid. Als contract manufacturer willen we daar productiefaciliteiten neerzetten waarmee wij de klanten optimaal kunnen bedienen.’

Link magazine editie december 2022 | jaargang 24 thema: B2B-marketing: veel meer dan goede klantrelatie opbouwen. Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

Leverproblemen blijven
Naast dat Connect Group door de overname wereldwijd vertegenwoordigd is, is eveneens de inkoopmacht vergroot. ‘Zoals gezegd, hebben we onze supplychain-systemen sterk geïntegreerd en op basis van die schaalgrootte afspraken kunnen maken. Daardoor hebben we ons een betere plaats weten te verzekeren aan de onderhandelingstafel, maar de componentenschaarste wordt er niet mee opgelost. Het effect van het samenvoegen van twee bedrijven die hetzelfde probleem hebben, is beperkt. Als zelfs de ASML’en en Philips’en van deze wereld nauwelijks een verbetering realiseren in rechtstreekse gesprekken met producenten, wat kunnen wij dan?’ Ook meer voorraad aanhouden blijkt niet zaligmakend. ‘Ook al is de voorraad door de overname van IKOR verdubbeld: de probleemcomponenten maken levering niet beter planbaar, omdat betrouwbare informatie ontbreekt. Nu kan het gebeuren dat op vrijdagmiddag ineens componenten binnenkomen en we het weekend doorwerken om maandag te kunnen leveren.’

‘We willen met de juiste klanten instappen en meegaan met de ontwikkelingen’

Transparant zijn
Daarnaast blijft de economische situatie onder invloed van de dreigende recessie complex. ‘Dat hebben we de afgelopen twee jaar wel geleerd: niets gaat meer voorzichtig, alles gaat extreem snel. Kijk hoe de dollar in twee weken tijd stijgt, hoe China van de ene op de andere dag lockdowns invoert, hoe een tanker het Suezkanaal blokkeert’, memoreert Tuik. ‘Het enige wat we dan kunnen doen, is zo transparant mogelijk alle informatie over bijvoorbeeld halfgeleiders, standaardcomponenten, grondstoffen en transporttrends doorgeven aan klanten om het samen op te lossen. Dat doen we in ons Quarterly Components Market Insights-rapport. Onze boodschap is niet altijd leuk, maar wel duidelijk.’ Dat het einde van alle marktverstoringen in zicht is en morgen alles beter wordt, wil er bij Tuik niet in. ‘Covid is nog niet weg, kijk maar naar China. Toegegeven, de prijsstijgingen zijn geleidelijker, de beschikbaarheid wordt niet slechter. Maar de echte probleemcomponenten bezorgen ons nog altijd kopzorgen, omdat de levertijden niet fundamenteel verbeteren. Je houdt goede en slechte leveranciers.’

Agility als succesfactor
Gevraagd naar zijn verwachtingen voor 2023, waagt Tuik zich dan ook niet aan voorspellingen, hooguit durft hij een richting aan te geven. ‘IKOR heeft zijn winstgevendheid dit jaar weten te consolideren. In 2023 staat vrijgave en integratie van onze klanten op de rol, daarmee hopen we nog meer synergie te bewerkstelligen. Qua omzet willen we tot 2025 groeien van 300 naar 400 miljoen euro. Daarbij ligt de focus op bestaande klanten, om hen zo goed mogelijk te bedienen in nieuwe markten. Verder kijken we selectief naar nieuwe klanten.’ Naast verduurzaming en digitalisering is bovenal agility een belangrijke succesfactor. ‘Het bedrijf telt nu ruim 2.600 medewerkers, hoe zorg je ervoor dat zo’n grote organisatie toch flexibel blijft bij alle grote veranderingen die zich het afgelopen jaar hebben voorgedaan: prijsstijgingen, beschikbaarheid van componenten, overal nieuwe spelregels. We proberen steeds mee te bewegen en de oplossingen klaar te hebben liggen. Het motto is dan ook: proberen in te schatten wat er van links en rechts komt, maar vooral koers houden.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.