Terwijl de vraag toeneemt bereidt ProCleanroom zich voor op verdere groei

0

De verhuizing naar het nieuwe pand lonkt. En dat is maar goed ook, zo stellen ze bij ProCleanroom. De groei zat erin in 2022, maar dat het dit jaar zo hard zou gaan? Dat hadden ze bij de full-service provider in Valkenswaard niet verwacht. Dus is er behoefte aan letterlijk meer ruimte. Aan een frisse blik op de inrichting van de organisatie, om waar nodig processen te herstructureren. Want hoe stevig de basis al is: toekomstbestendig moet het zijn. Klaar om met een breed portfolio de klant te blijven bedienen, nu ook het belang van zo energiezuinig mogelijke cleanroom-oplossingen groter is dan ooit, schetsen de directeuren – en broers – Ferguson.

Schoner dan ooit – en dat zo energiezuinig mogelijk

Het klinkt wellicht wat abstract, wanneer hij spreekt van ‘een outside-in-view’. Toch gebruikt Mike Ferguson de term niet zomaar. Dit is precies waar het hem als bedrijfskundige om gaat: met enige afstand kijken naar een organisatie, om vervolgens te bepalen waar die behoefte aan heeft. Het werkt verfrissend en verheldert veel. ‘Uiteindelijk draait het om procesefficiency. Waar liggen de verantwoordelijkheden, hoe worden ze ingevuld? Kijk vanuit het proces en verbeteringen worden duidelijk.’

Hoe en waar kan het beter, sneller en slimmer? Efficiënter en goedkoper, met behoud van kwaliteit? Het zijn vragen die Mike Ferguson toepast op ProCleanroom, nu hij er sinds september operationeel directeur is. De ontwikkeling, productie en installatie van cleanrooms en flowkasten: het is een andere omgeving dan de organisaties waarvoor hij eerder werkte (zie kader). Maar het stroomlijnen van processen kan overal. En bovendien kent Ferguson het bedrijf maar al te goed. Zijn vader richtte het ooit op. Zijn broer Niels, sinds 2016 algemeen directeur, vroeg Mike eerder dit jaar hem te komen ondersteunen. Dus zijn beide broers aangeschoven voor een gesprek. Bedoeld om vooruit te blikken, en toch ook om stil te staan bij de afgelopen tijd.

Omzet bijna verdubbeld

Want dat het in 2022 hard ging, staat buiten kijf. Met gepaste trots vertellen de broers dat ProCleanroom FD Gazelle is. En daarmee kans maakt op een van de bijbehorende awards, die jaarlijks worden uitgereikt aan de snelst groeiende bedrijven van het land. Had Niels het eerder in Link Magazine over een jaarlijkse groei van 20 tot 40 procent in de afgelopen vijf jaar, dit jaar kwam daar een flinke schep bovenop. En wel zodanig, dat de omzet bijna verdubbelt ten opzichte van het jaar ervoor. ‘Kwamen we vorig jaar uit op 4 miljoen euro, voor 2022 gaat de omzet richting zo’n 7,5 miljoen euro.’

‘We plannen ver vooruit, bovendien is ons portfolio aan oplossingen breed’

Enkele grote projecten dragen zeker bij aan dat resultaat, al heeft de groei volgens Niels ook andere redenen. ‘We zijn actief in meerdere branches. Denk bijvoorbeeld aan de markt voor medical devices, die stabiel groeit. Maar nog meer dan dat zit de voornaamste boost ’m voor ons in de ontwikkelingen in de hightechsector. ASML schaalt stevig op, zowel qua capaciteit als ook de eigen grades voor schoon werken. Toeleveranciers moeten daarin mee, wat de vraag naar onze oplossingen heeft versterkt.’ Daarnaast hebben ook macropolitieke ontwikkelingen hun impact, vult Mike aan. ‘Met de huidige chiptekorten wil Europa minder afhankelijk worden van andere regio’s. En dus meer productie hierheen halen.’

Ver vooruitplannen

Ook ProCleanroom heeft om te gaan met de strubbelingen in de wereldwijde supplychains. Neem volgens Niels bijvoorbeeld de levertijden voor de luchtbehandelingssystemen, waarmee klanten de temperatuur en luchtvochtigheid in hun cleanrooms reguleren. ‘Was de levertijd voor die systemen tien tot twaalf weken, momenteel zijn dat er twintig. Aan ons om daarop te anticiperen, wat we doen door onze inkoop ver vooruit te plannen. Bovendien is ons portfolio aan oplossingen breed. Daardoor kunnen we altijd leveren, ook door slim technische alternatieven in te zetten.’

Energieverbruik beheersen
Inspelen op waar de markt behoefte aan heeft: ProCleanroom doet het volgens Niels ook waar het gaat om beheersing van het energieverbruik door de klant. ‘We zetten al langer in op verduurzaming, en al die toepassingen komen juist nu van pas. Zo gebruiken we bijvoorbeeld EC-ventilatoren die, naast een lage warmtelast, een efficiëntie hebben van meer dan 90 procent. Dat maakt ze erg energiezuinig, zeker in combinatie met slimme regelaars. Daardoor kan een klant toe naar een minimaal verbruik tijdens downtime en zelfs gebruikmaken van een closed loop: koppel de regelaars met deeltjestellers en er ontstaat een filtersysteem dat de luchtkwaliteit continu bewaakt en nooit meer energie verbruikt dan nodig. Bovendien zorgt zo’n loop ervoor dat filters langer meegaan, wat bijdraagt aan overall lagere operationele kosten en minder grondstofverbruik.’

Voor energiebesparende toepassingen noemt Niels ook het PanelBloc® wand- en plafondsysteem. ‘Dat biedt een isolatie die zo’n 55 procent rendabeler uitpakt dan bij gebruik van EPS of glas/mineraal-fiberisolatie. Bovendien zorgt de coating ervoor dat de panelen minder reiniging vragen.’ Tel al die eigenschappen bij elkaar op, en het resultaat is volgens Niels een oplossing die geldt als de meest efficiënte en duurzame in de markt. ‘En dat gecombineerd met producten van de hoogste kwaliteit. We zetten daar breed op in; je bent immers zo goed als je zwakste schakel.’

Link magazine editie december 2022 | jaargang 24 thema: B2B-marketing: veel meer dan goede klantrelatie opbouwen. Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

Verhuizing voorbereiden

In 2023 zetten de broers in op een stabilisatie van de huidige omzet, met daarbij een lichte groei. Zo’n bijna-verdubbeling als dit jaar is in elk geval geen doel. Want hoeveel mogelijkheden ook: zo’n hoge vlucht zorgt voor de nodige uitdagingen. Denk volgens Mike bijvoorbeeld aan de IT-processen, die met zo’n rappe groei mee op moeten schalen. Daarnaast komt de nieuwbouw in Eersel eraan. ProCleanroom betrekt die naar verwachting komende zomer, waardoor het bedrijf flink uitbreidt qua vierkante meters. Het is aan Mike om nu al vorm te geven aan het logistieke proces en ervoor te zorgen dat het magazijn straks zo efficiënt mogelijk is ingericht. Ook richt hij zich op optimalisatie van het eigen beleid voor Health, Safety & Environment (HSE). Bovendien, zo geeft hij aan: wat te denken van de interne communicatie? ‘Ooit werkten hier zo’n vier medewerkers, nu zijn dat er zo’n twintig en staan er nog enkele vacatures open. Het bedrijf heeft meerdere teams, waarbij het uiteraard belangrijk is dat ze optimaal presteren op elk vlak. Daarom houden we oog voor het welzijn van onze medewerkers: het is belangrijk dat iedereen goed in z’n vel zit.’

Uitdagend wordt het komende jaar sowieso. En dynamisch ook, vertelt Mike, die net als zijn broer beseft wat nodig is voor een succesvolle samenwerking. ‘Een goede verdeling van verantwoordelijkheden is onmisbaar. Dus laten we elkaar werken vanuit ieders kracht, wat volgens mij de basis is voor het beste resultaat.’

Een boost met de webshop

Mike Ferguson werkte eerder als consultant in de werelden van warehousing, logistiek en e-commerce, voor onder meer Albert Heijn, bol.com en FrieslandCampina. Hij droeg er bij aan het ontwerpen en optimaliseren van zowel de supplychainorganisatie, processen als bijbehorende applicaties. En zet zijn kennis nu in bij ProCleanroom, waar hij zich als operationeel directeur bijvoorbeeld richt op het aanbod van verbruiksgoederen en accessoires. ‘We kunnen dat relatief snel uitbreiden: de verkoop verloopt via onze webshop, waar we kunnen opschalen zonder dat daar direct veel extra technische handen voor nodig zijn.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics