Mevi: soms zelfs aanlevering massa-artikelen problematisch

0

Bij de DISCA in 2019 was Mevi Fijnmechanische Industrie uit Helmond, ontwikkelaar en producent van machines, apparaten, modules en precisieonderdelen, nog de trotse winnaar van de Best Logistics award. De jury noteerde toen onder meer dat het bedrijf zeer leverbetrouwbaar is. Die tijden zijn veranderd, verzucht general manager Jacco Colen. ‘In Q4 2021 zijn voor bepaalde componenten zoals sensoren, lageringen en dergelijke langere lead times gaan lopen. En nu merken we dat naast chips ook bij allerlei elektrodelen, zoals bekabeling. Het begint allemaal wat lastiger te worden.’

Mevi probeert dan ook zodra de bestelling de deur uit is een bevestiging van de leverancier te krijgen. ‘Maar die rekken en strekken de leverdata steeds meer. Dus hebben we ook met onze klanten nauw contact wanneer ze leveringen kunnen verwachten. Het grootste probleem ligt bij de leveranciers, zeker als ze pas op het laatste moment melden dat een levering vertraging oploopt. Dan hebben we geen tijd meer om naar alternatieven te zoeken.’ Opvallend genoeg laten zelfs bekende leveranciers nu steken vallen. ‘Dat kwam in het verleden echt niet voor. En dan gaat het ook nog om cilinders of ventielkleppen, massa-artikelen waarvan je het helemaal niet verwacht.’

Link magazine editie december thema 2021 Sociale Innovatie: Beter innoveren, beter produceren. Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

Tot voor kort wist Mevi via de eigen productielocatie in Tsjechië soms uit Oost-Europa nog wat voorraden binnen te halen, maar dat gaat de laatste jaren ook moeilijker. ‘Inmiddels voelen ze daar net zo goed de pijn. En omdat ze bij grondstoffen eveneens steeds meer achter de feiten aanlopen, loopt ook de opstart van de productie achter’, stelt Colen. Een geluk bij een ongeluk is dat Mevi vooral specials maakt en dus maar kleine buffers aanhoudt. ‘De techniek en software verandert elk halfjaar. Dat betekent dat als we voor dezelfde klant een nieuwe machine maken, we andere onderdelen nodig hebben.’

Maar daaraan zit ook weer een keerzijde. ‘Doordat we niet weten wat onze klanten morgen nodig hebben, kunnen we daar niet op anticiperen. De grote oem’ers die wij hier in Brabant bedienen, hebben altijd de nieuwste techniek nodig. En als ze morgen iets bedenken, willen ze het overmorgen hebben. Als we er dan niet aan kunnen komen, is dat heel moeilijk haalbaar. Want die oem’ers hebben doorgaans zelf wel wat voorraad, maar niet altijd alles, zeker niet voor die specials’, aldus Colen, die verwacht dat deze situatie nog wel een paar jaar kan duren. ‘We zijn gebonden aan de wereldindustrie en halen net als onze concullega’s ook producten uit het Verre Oosten.’

 

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.