Heembouw laat bij locatiekeuze en ontwerp nieuwbouw LEMO alle factoren meewegen

0

Het nieuwe pand van LEMO Connectors in Haarlem heeft een uitstraling van hightech, open en groen. Precies wat het bedrijf zegt te zijn. Heembouw ontwierp én realiseerde ‘de perfecte werkplek en een echt visitekaartje voor LEMO’, dat eerst virtueel werd opgeleverd. ‘Toen we virtueel op het dakterras liepen, bedacht ik: misschien moet hier een buitenkraan komen. En het grappige is, toen het pand werd opgeleverd dacht ik: hier ben ik al geweest.’

De buitenkant van het pand is als een jas over de binnenkant heen aangetrokken. Foto: Laurens Kuipers Fotografie

 – ‘Wij kunnen vaak een veel efficiënter pand uittekenen.’

– ‘De GPR-score kwam gemiddeld uit op een 8,6 uit 10.’

–  In speciale BIM-clash-sessies bekijken onze specialisten de fouten die het systeem aangeeft.’

– ‘De virtuele oplevering was een geweldige ervaring.’

‘De grondprijs is ineens minder belangrijk’

 Iedereen in de hightech industrie kent LEMO Connectors. ‘Wanneer je een extreme uitdaging hebt waarbij een connector nodig is, ben je bij LEMO aan het juiste adres.’ Niels Zonneveld, managing director van LEMO Nederland, is er trots op. ‘Onze connectoren zitten in alle hdtv-camera’s, in de raceauto van Max Verstappen, in toepassingen voor ruimtevaart en in systemen die 14 kilometer de bodem in gaan. Al onze klanten doen buitengewone dingen – als er geen standaardoplossing is, komen wij in beeld.’ Het van oorsprong Zwitserse bedrijf groeit dan ook hard. Wereldwijd is LEMO vertegenwoordigd in tachtig landen. In 2005 startte Zonneveld de Nederlandse vestiging en in 2019 leverde Heembouw het spiksplinternieuwe pand in Haarlem op.

 Verrassende aanpak

LEMO was een keer eerder verhuisd naar een bestaand pand, maar wilde nu zelf gaan bouwen. Zonneveld had twee stukken grond gevonden die hem wel geschikt leken. In Heemskerk en Alkmaar. ‘Als niet-bouwer kijk je dan: wat past er op die vierkante meters? Via een relatie kwam ik in contact met Heembouw. Vanaf toen ging het helemaal anders dan ik had verwacht.’

De aanpak om tot een locatiekeuze te komen, verraste hem nog het meest. ‘Ik keek eigenlijk voornamelijk naar de grondprijs. Maar Heembouw pakte het zeer grondig aan en liet álle relevante factoren meewegen op basis van allerlei databronnen. Ze hadden een aantal beschikbare locaties geselecteerd. Met behulp van een digitale kaart met data over bijvoorbeeld het opleidingsniveau van beschikbaar personeel in de omgeving, openbaar vervoer en fileverwachtingen. Maar ook de postcodes van onze medewerkers, om de impact op hun reistijd te zien, en locaties van transporteurs die onze producten naar Schiphol moeten brengen.’

Betere keuzes

Als je met z’n allen naar zo’n digitale kaart kijkt, ga je over andere dingen nadenken, heeft Niels Zonneveld ervaren. ‘Je gaat plussen en minnen. De grondprijs is ineens minder belangrijk. Ik ontdekte bijvoorbeeld dat het makkelijker ging worden om geschikt personeel in Haarlem te vinden dan in Alkmaar, waar in eerste instantie mijn voorkeur naar uitging. Toen we de reistijden bekeken, zagen we in Haarlem voor veel collega’s een voordeel. En omdat Haarlem dichter bij Schiphol is, kunnen we vaker aan het einde van de dag nog een extra transport organiseren.’ De keuze viel dus op Haarlem. ‘Op basis van data maak je andere keuzes’, concludeert Niels. ‘Betere keuzes ook, die je bovendien goed kunt uitleggen aan de medewerkers.’

Bedrijfscultuur in ontwerp
De volgende verrassing wachtte Zonneveld toen Heembouw Architecten het pand daadwerkelijk ging ontwerpen. ‘Ik ging uit van het uiterlijk van het gebouw, terwijl het team van binnen naar buiten werkte.’ Hiervoor vond eerst een aantal gesprekken plaats, over de aard van het werk, de hoeveelheid ruimte die LEMO nodig heeft en de bedrijfscultuur. ‘Per afdeling keken we wat er nodig was. Daarbij had Heembouw ook oog voor onze groeipotentie. We hadden destijds bijvoorbeeld één inkoper en dat aantal zou binnen een paar jaar groeien naar drie. Dus daar werd rekening mee gehouden.’ Dennis Manting, commercieel manager bij Heembouw: ‘Bij de meeste klanten ligt een A4’tje klaar met eisen en de geschatte vierkante meters. Die hoeveelheid meters wordt vaak overschat. Wij werken met programma’s die de echt benodigde ruimte berekenen en kunnen vaak een veel efficiënter pand uittekenen.’

Verkoop en sales support bijeen

Heembouw bracht het hele bedrijf in kaart: wie met wie communiceert en hoe de goederenstroom van magazijn naar de productieafdeling verloopt. Zonneveld: ‘Verkoop praat bijvoorbeeld veel met technical support en sales support, dus die moeten dicht bij elkaar zitten.’ Dat werd allemaal in een zogenoemd blokkenplan aan elkaar geknoopt; een flinke puzzel.

‘Als marktleider in hightech wil je een hoogwaardig pand’

Ook de open bedrijfscultuur kwam aan bod. ‘Dat wij altijd samen lunchen, inspireerde architect Vivian Wijburg. Zij liet de openheid terugkomen in het ontwerp van het werkcafé. Dat is een grote verbindende ruimte, waar alle werkplekken omheen zitten. De buitenkant van het pand is vervolgens als een jas, die eroverheen aangetrokken wordt.’

Hoge duurzaamheidsscore

Een belangrijk kenmerk van de nieuwbouw van LEMO is de hoge score op duurzaamheid. Heembouw ontwierp het pand aan de hand van de GPR-gebouwmethode, die de duurzaamheidsprestatie bepaalt. De LEMO-directeur vertelt dat hij zelf natuurlijk een aantal ideeën had. ‘Als marktleider in hightech wil je een hoogwaardig pand, dat comfortabel is voor personeel, waar zij fijn en geconcentreerd kunnen werken. Neem onze assemblage: die zou je heel industrieel kunnen vormgeven. Maar wij wilden een werkplek van hoge kwaliteit. Licht, met een goede luchtkwaliteit en luchtvochtigheid.’ Heembouw vulde die wensen verder in, aan de hand van GPR. Manting: ‘Het pand is gasloos, goed geïsoleerd en voorzien van 64 zonnepanelen en een groen dak. De GPR-score kwam gemiddeld uit op een 8,6 uit 10.’

Virtuele oplevering

Zonneveld is enthousiast over het gebruik van BIM, het digitale bouwwerkinformatiemodel. ‘Het is geweldig hoe efficiënt daardoor wordt gewerkt. Continu leveren leveranciers de digitale modellen van hun levering aan, die in elkaar worden geschoven en eenvoudig kunnen worden aangepast.’ Manting weet niet beter. ‘Wij doen alles in BIM, samen met onze partners. Het zorgt voor aanzienlijk minder bouwfouten. In speciale BIM-clash-sessies bekijken onze specialisten de fouten die het systeem aangeeft bij overlap tussen verschillende modellen. De techniek en data zijn inderdaad ook hier ongelooflijk waardevol.’

Verder was de virtuele oplevering een geweldige ervaring, vertelt Zonneveld. ‘We liepen met een VR-bril door het pand heen. Ik moest enorm wennen aan de sensatie, maar het is superslim. Je bent echt in het pand en kunt op een praktische manier om je heen kijken. Zo bedacht ik toen we virtueel op het dakterras liepen: misschien moet hier een buitenkraan komen voor dat groene dak, en een stopcontact voor als we zomers een borrel hebben en een muziekboxje willen aansluiten. En ineens zag ik dat een glazen kantoor een gesloten houten deur had. Zaken die je op een tekening niet zo snel ziet. Je lost heel makkelijk en snel nog wat dingen op. En het grappige is, toen het pand werd opgeleverd dacht ik: hier ben ik al geweest.’

Verder uitbreiden

Op dit moment is het alweer tijd voor uitbreiding van het pand. Het huidige hyperefficiënte magazijn, dat gebruikmaakt van slimme robots, heeft namelijk hoge ogen gegooid binnen LEMO internationaal. Hierdoor krijgt de vestiging van Niels Zonneveld een grotere rol als distributeur voor andere Europese vestigingen. Daarvoor wordt het magazijn over de volle breedte twintig meter uitgebouwd.

‘Wij maken heel kleine onderdelen, die in kleine doosjes worden verpakt. Het is best een puzzel om die op een slimme manier op te slaan en uit het magazijn orders te verzamelen. Bij de bouw van het pand is gekozen voor een nieuw gerobotiseerd systeem. Een robot rijdt tussen rijen planken in de hoogte op en neer en brengt de juiste planken met voorraad naar de medewerker toe. Voorheen hadden we 400 vierkante meter nodig voor ons magazijn. Nu staan stellingen van 11 meter hoog op een oppervlakte van slechts 9 bij 9 meter.’ Met het gerobotiseerde magazijn bespaart LEMO dus veel ruimte. Ook werkt het sneller en heeft het arbotechnische voordelen.

Eén telefoonnummer

Nu de schop weer in de grond zal gaan, denkt LEMO ook na over aanvullende opties. Zo overweegt het bedrijf nu een waterbuffer aan te leggen. Door regenwater op te slaan, is in droge zomers het groene dak nat te houden. ‘Verder onderzoeken we nog andere natuur-inclusieve maatregelen, vult Niels Zonneveld aan.

Link magazine editie oktober 2022 | jaargang 24 thema: Afspraken maken en ze ook nakomen. Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

Duidelijk is dat LEMO voor de uitbreiding opnieuw kiest voor Heembouw. Wat is de belangrijkste plus? ‘Het allerfijnst vind ik dat we één telefoonnummer hebben voor alles. Van de locatiekeuze tot en met de oplevering, voor de meest up-to-date kennis over installaties en bouweisen, maar ook voor dienstverlening na de ingebruikname. Want zelfs bij een gebroken ruit of een verstopt toilet bellen we dat ene nummer. Wij hebben het druk met de groei van ons bedrijf. Heembouw ontzorgt ons volledig.’

LEMO is een onafhankelijk Zwitsers familiebedrijf dat in 1946 werd opgericht door ingenieur Léon Mouttet. Hij introduceerde in 1957 de push-pull connector: een aansluitoplossing met een zelfvergrendelend systeem zodat de verbinding niet kan worden verbroken. LEMO ontwerpt en produceert connectoren op maat voor klanten in veeleisende sectoren, waaronder medische toepassingen, audio-video, telecommunicatie, ruimtevaart en industrie.

LEMO in cijfers:

  • Meer dan 100.000 klanten in 80 landen.
  • 20 dochterondernemingen wereldwijd.
  • 000 productcombinaties.
  • Ruim 1.800 medewerkers, van wie 42 procent vrouw.
  • 51 nationaliteiten.
Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics