Vier jaar geleden vanaf nul begonnen met de productie van rolcontainers. De kennis was er, de markt was bekend vanuit een eerder familiebedrijf en er kon gebruik gemaakt worden van de reeds bestaande contacten. Sander van der Veen van VRC in Almelo wist in korte tijd met succes een volautomatisch productiebedrijf uit de grond te stampen door op een slimme manier te produceren en daardoor te kunnen concurreren met China en andere lagelonenlanden.
VRC Almelo produceert rolcontainerdelen met volautomatische productiestraat
“Op dit moment produceren wij, met onze 16 vaste medewerkers en nog enkele inhuurkrachten, zo’n 30.000 à 40.000 rolcontainers per jaar. De buisdelen en onderdelen hiervoor worden volautomatisch in ons bedrijf in Almelo geproduceerd”, aldus Sander van der Veen.
Slim produceren
Hij vervolgt: “Hét grote voordeel was dat we met een schone lei konden beginnen, waarbij we vanuit het verleden reeds de kennis en de know-how in huis hadden voor de vervaardiging en het vermarkten van rolcontainers. Om te kunnen concurreren met producenten uit lagelonenlanden moesten we slim en efficiënt produceren. Hiervoor hebben we, samen met een Duitse machinebouwer, een productiestraat ontwikkeld, voor het volautomatisch afkappen, ponsen en buigen van de rolcontaineronderdelen. Ook het laswerk gebeurt met een lasrobot, in dit geval van het merk Yaskawa. De productiecapaciteit kan in de toekomst probleemloos worden verdubbeld. Gezien de huidige groei is deze optie noodzakelijk”.
De robots
Sander van der Veen: “Aan het eind van de productiestraat staat de Yaskawa handlingsrobot van het type MH180. Deze zorgt ervoor dat de afgekapte, geponste en gebogen buis- en metalen mono-delen in kratten wordt opgeslagen voor intern transport naar de lasrobot. Met zijn 180 kg payload en een reikwijdte van meer dan 2,7 meter is deze robot uitermate geschikt voor dit handlingswerk.
De lasrobot is van het type Yaskawa MA 2010 en staat gemonteerd op een onderliggende draaitafel van het type RWV2M1. De robot staat dus in een vaste opstelling, terwijl de draaitafel om de robot heen draait, waardoor er beurtelings op de 2 lastafels gelast kan worden. Het voordeel van deze constructie is, dat er op een zeer compact vloeroppervlak gelast kan worden. Als stroombron is de Yaskawa Motoweld RL350 ingezet”.
Inmiddels heeft VRC weer eenzelfde Yaskawa MA2010 met onderliggende draaitafel bijbesteld, ter vergroting van de lascapaciteit.
Waarom Yaskawa?
Sander van der Veen: “Wij deden in het verleden in het bedrijf van mijn vader zaken met onze productiepartner in Tsjechië, welke ook al beschikte over twee robots van het merk Motoman Yaskawa. Gezien hun goede ervaringen hiermee, hebben we besloten ook voor ons nieuwe bedrijf in Almelo te kiezen voor Yaskawa.