Nieuwe Eagle-lasersnijder is razendsnel – inpassen in lijn kost Hoekman tijd

0

Als je door je oogharen naar de Eagle iNspire 30 kW kijkt, heeft die veel weg van een Italiaanse sportwagen. Nu is de machine die Hoekman RVS dit jaar heeft aangeschaft weliswaar van Poolse makelij – wat de Poolse medewerkers van de metaalbewerker uit Nieuwleusen met trots vervult –, snel is de lasersnijder absoluut: ‘De krachtige 30 kW laserbron en de dynamische acceleratie tot 6G vermindert de piercing- en snijtijd tot een minimum.’ En, anders dan V8-aangedreven bolides, is de Eagle ook nog eens relatief duurzaam: ‘Hij heeft een laag energieverbruik en de nieuwste eVa-laserkop geeft tot vier keer minder vervuiling’, aldus de persinformatie.

Directeur Gert Hoekman verwacht deze maand de flow rond de machine helemaal georganiseerd te hebben. De capaciteit van Hoekman neemt dan flink toe, wat de belangrijkste motivatie was voor de investering. Het familiebedrijf is immers actief in diverse groeimarkten. Hoekman is specialist in RVS-plaatbewerking, maar lasersnijdt en kant ook staal en aluminium. Sectoren die belangrijk zijn voor Hoekman RVS zijn de automotive, de machinebouw voor de food en verpakkingsindustrie, en de agritech.

De opzet is dat de aanvragen die via het webportaal binnenkomen binnen enkele minuten volautomatisch worden omgezet in offertes. ‘Als de klant die accepteert, start een volledig geautomatiseerd proces. Daarin wordt de opdracht van de klant, zonder tussenkomst van een engineer, omgezet in besturingen van de diverse machines en apparaten.’

Link magazine editie oktober 2022 | jaargang 24 thema: Afspraken maken en ze ook nakomen. Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

Behalve in de Eagle heeft Hoekman geïnvesteerd in een Remmert volautomatisch magazijn en een Remmert automated guided vehicle. ‘Daarmee automatiseren we de aan- en afvoer van materiaal. Alleen helemaal aan het eind van het proces, waar het gesneden product wordt uitgehaald, is nog handwerk nodig. Een knelpunt, want mensen zijn moeilijk te krijgen. Maar de variatie in vormen, plaatdiktes en batchgroottes is bij ons vooralsnog te groot om dat ook te kunnen automatiseren.’

Het was in eerste instantie de bedoeling dat de Eagle al eerder dit najaar aan de slag zou gaan, maar het volledig ingeregeld krijgen kost meer tijd dan gedacht. Zo blijkt het niet eenvoudig de software van de diverse machines in de lijn goed met elkaar te laten communiceren. ‘Ja, je zou toch verwachten dat machineleveranciers dat onderling oplossen, maar de praktijk blijkt weerbarstig.’ Ook het via EDI goed gekoppeld krijgen van het eigen ERP-systeem met dat van de diverse metaalleveranciers blijkt een uitdaging. ‘Daarom trekken wij binnen de NEVAT samen met concullega-plaatverwerkers op om dit soort software-integratieproblemen hoog op de agenda te krijgen bij de leveranciers.’

Zodra de interne logistiek rond het lasersnijden helemaal voor elkaar is, zal Hoekmans aandacht al snel verschuiven naar die rond de logistiek van het buigen en kanten. ‘Dan wil ik een robot gaan inzetten voor de aan- en afvoer van tools, materialen en gereed product. Maar dat is iets voor de nabije toekomst.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics