In een tijd waarin bedrijven constant innoveren om relevant te blijven, is het niet vanzelfsprekend dat een familiebedrijf na vijf decennia nog steeds midden in de markt staat. Nijdra Groep, gespecialiseerd in fijnmechanische componenten en mechatronische modules voor de medische industrie, heeft die mijlpaal weten te bereiken. Directielid Dennis van Dijk kijkt terug op de succesfactoren en belicht de plannen voor de toekomst.
Meedenken met de klant een van de sleutels tot succes
Nijdra werd vijftig jaar geleden opgericht toen Johan Nije, overleden in 2020, de draaierij van zijn vader overnam. Vandaag de dag bestaat de directie uit zijn zoon Jeroen, zus Saskia en haar man Dennis van Dijk. ‘Onze oprichter, mijn schoonvader, zag al vroeg dat het essentieel was om te investeren in automatisering’, vertelt Van Dijk. ‘Hij had het lef om risico’s te nemen en te investeren in de toekomst.’ Door slim in te spelen op de behoeften van klanten, heeft het bedrijf zich weten te onderscheiden. ‘We leveren nog steeds niet simpelweg wat er wordt gevraagd. We denken mee, en vaak weten we oplossingen aan te dragen die de klant zelf niet voor ogen had.’
Meedenken met de klant blijkt een van de sleutels tot het succes. In plaats van simpelweg orders uit te voeren, probeert het bedrijf uit Middenbeemster proactief waarde toe te voegen door processen te optimaliseren. Dit bespaart klanten niet alleen geld, maar versterkt ook de relatie met hen. ‘Een klant in de optische industrie vroeg ons om onderdelen te leveren. Wij hebben vervolgens gekeken of we het product konden verbeteren en hebben hem geholpen de kosten met 12 procent te verlagen’, illustreert Van Dijk. ‘We krijgen vaak aanvragen om iets uit te voeren, maar onze meerwaarde ligt erin dat we altijd zoeken naar manieren om een product of proces efficiënter te maken.’
Diezelfde mentaliteit blijkt ook belangrijk bij het betreden van nieuwe markten. ‘We zijn nu concreet bezig met projecten in de waterstofsector, iets waar we al een tijd naar keken. Het is een spannende markt met veel potentieel.’
Groei in het buitenland
Hoewel Nijdra zijn wortels in Nederland heeft, speelt de Duitse markt een grote rol in het succes van het bedrijf waar vandaag de dag ongeveer honderd mensen werken. Volgens Van Dijk verloopt zakendoen met de oosterburen anders dan in Nederland. ‘In Duitsland wordt meer tijd genomen om relaties op te bouwen. Het duurt vaak langer voordat je vertrouwen hebt gewonnen, maar zodra dat er is, heb je een stevige basis’, vertelt hij. Met nieuwe klanten en markten wil Nijdra zijn positie in Europa versterken. Een recente ontwikkeling is de betrokkenheid bij de productie van machines voor de gezondheidszorg. ‘We bouwen de kleinere apparaten die medicijnen doseren en controleren voor patiënten. Het is een niche, maar wel eentje waarin we snel groeien.’
Ondanks de focus op groei en innovatie, blijft het bedrijf trouw aan zijn wortels als familiebedrijf. ‘Vooral in markten zoals Duitsland wordt een familiebedrijf gezien als een betrouwbare partner, omdat de bedrijfsvoering vaak minder bureaucratisch is en de lijnen korter zijn’, aldus Van Dijk.
Modernisering processen
Hoewel het bedrijf op traditioneel vakmanschap is gebouwd, is het de laatste jaren hard bezig om processen te moderniseren. Zo is de machinefabriek volledig vernieuwd, met onder meer geautomatiseerde systemen en duurzame werkplekken. ‘We hebben grote stappen gezet.’ Komende tijd wordt onder meer gewerkt aan verdere automatisering van de assemblageprocessen. ‘Daarmee kunnen we niet alleen efficiënter werken, maar ook inspelen op de groeiende vraag naar onze producten’, legt Van Dijk uit. Nijdra investeert daarnaast in digitalisering om interne processen soepeler te laten verlopen. Ondanks het succes bij bestaande klanten blijft het bedrijf voortdurend op zoek naar nieuwe kansen. ‘Start-ups zijn een belangrijke groeimarkt, we helpen ze niet alleen met producten maar ook met onze kennis en netwerk om hun processen te verbeteren en op te schalen.’
De groeiambities van Nijdra beperken zich niet tot de bestaande markten. ‘We blijven onze klantenbasis verbreden, ook om risico’s te spreiden’, legt de directeur uit. ‘Daarom is het perfect dat we sinds kort weer met ASML samenwerken.’ Het geheim? ‘Dan moet ik toch even aan mijn schoonvader denken. “De proactieve benadering gecombineerd met het vermogen mee te denken met de klant brengen ons verder.” En dat zal ons de komende vijftig jaar ook van pas komen.’