Zepp.solutions heeft met succes een subsidie van € 1,98 miljoen verkregen van het Europees Just Transition Fund (JTF) voor de ontwikkeling van een geavanceerde fabriek voor brandstofcelsystemen. Het JTF, dat bijdraagt aan de transitie naar een klimaatneutraal Europa, erkent het potentieel van zepp om de innovatie van de regionale economie te ondersteunen en de negatieve impact op de werkgelegenheid tijdens deze transitie te verminderen.
Met de fabriek, die in de regio Groot-Rijnmond wordt gevestigd, kan zepp.solutions zijn leidende positie in de groeiende waterstofsector van Europa versterken. Met steun van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de gemeenten in de regio Groot-Rijnmond wil zepp.solutions de energietransitie versnellen en veerkracht op de arbeidsmarkt bevorderen.
“We zijn verheugd en trots om deze aanzienlijke subsidie van het Just Transition Fund te ontvangen. Dit is een belangrijke stap in de richting van het opzetten van een nieuwe state-of-the-art productiefaciliteit voor onze brandstofcelsystemen. Het stelt ons in staat om onze technologie verder te versnellen en de productie en inzet van deze waterstofsystemen in de komende jaren op te schalen”, aldus Jonas Brendelberger, mede-oprichter van zepp.solutions.
Volledig geïntegreerde systemen ter vervanging van dieselmotoren
De fabriek zal zich toeleggen op de productie van de volledig geïntegreerde waterstofbrandstofcelmodules Y50 en X150 van Zepp. Deze brandstofcelmodules zetten waterstofgas uiterst efficiënt om in bruikbare elektrische hoogspanningsenergie om voertuigen, schepen of andere zware machines aan te drijven. Huidige toepassingen zijn onder meer de Rotterdamse Watertaxi, graafmachines voor de bouw en een 67 meter lang binnenvaartschip. De eerste twee semi-trucks met de brandstofcelsystemen van Zepp zullen later dit jaar de weg op gaan.
“Het zepp-team is verheugd om onze bijdrage aan een klimaatneutraal Europa te vergroten. Elk van onze systemen vervangt uiteindelijk een vervuilende dieselmotor, wat resulteert in een reductie van tussen de 111 en 332 ton CO2 per systeem per jaar. Onze brandstofceltechnologie heeft een indrukwekkende vermogensdichtheid die die van onze naaste concurrent met een aanzienlijk aandeel overtreft. Deze verhoogde vermogensdichtheid maakt de integratie van waterstoftechnologie in een breder scala aan zware toepassingen mogelijk. We maximaliseren de potentiële impact van de technologie”, aldus Brendelberger.
Productie opschalen
De fabriek zal zepp.solutions in staat stellen om hun productie op te schalen naar 1.000 systemen per jaar, wat leidt tot de creatie van ongeveer 100 duurzame banen in de waterstofsector in de regio. Door zich te richten op de productie van hun emissievrije brandstofcelsystemen, draagt zepp.solutions ook aanzienlijk bij aan de ambitie van de regio om de toonaangevende Europese waterstofhub te worden.
Het Just Transition Fund (JTF) draagt bij aan de transitie naar een klimaatneutraal Europa. Het hoofddoel van het JTF is om regio’s die sterk afhankelijk zijn van inkomen en werkgelegenheid uit fossiele brandstoffen in staat te stellen op een rechtvaardige en gelijkwaardige manier een energietransitie aan te gaan. Een transitie die rekening houdt met sociale, economische en milieueffecten.
De JTF is een Nederlands nationaal programma, de uitvoering is regionaal georganiseerd. De ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), provincies en gemeenten slaan de handen ineen om gezamenlijk het JTF-programma vorm te geven en uit te voeren. In Nederland gaat het om zes gebieden: Groot-Rijnmond, Groningen, IJmond, West-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Limburg.