U kent het wel: lean consultants, Six Sigma Black Belts, verbeterteams, Scrum masters in uw organisatie. Processen moeten sneller, beter en goedkoper. Dit heeft echter een eenzijdig karakter. Wat nu als u niet alleen focust op het verbeteren van uw processen, maar ook de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers? Leidt dit niet tot nóg betere resultaten?
Uitdagingen
Steeds meer bedrijven in de maak- en procesindustrie hebben uitdagingen op zowel operationeel als HR-gebied. Enerzijds moet productie steeds goedkoper en efficiënter om wereldwijd competitief te blijven, anderzijds moet de duurzame inzetbaarheid worden vergroot vanwege de stijgende pensioenleeftijd en toenemende digitalisering.
Het verbinden van operations en HR
Deze thema’s worden vaak gescheiden opgepakt: de operatie gaat aan de slag met procesverbetering, HR met duurzame inzetbaarheid. Operations is gefocust op het probleem in het proces, terwijl HR zich richt op de medewerkers. Maar wat als het proces meer flexibiliteit vraagt, maar uw huidige medewerkers nog niet gewend zijn aan flexibele werktijden. Wat doet u dan? Of als uw medewerkers uitdagend werk willen, maar het werk juist eentoniger wordt door het efficiënter in te richten? De oplossing zit hem in het proactief verbinden van de werelden van HR en operatie. Procesverbeteringen werken beter als deze aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van medewerkers. En duurzame inzetbaarheid wordt dan onderdeel van de primaire processen en heeft daardoor direct effect in de dagelijkse werkzaamheden.
Het klinkt simpel en voor-de-hand-liggend: het verbinden van de HR-wereld en de wereld van operations. Toch zien we deze verbinding niet als vanzelf ontstaan. Vaak komen we bedrijven tegen die reeds met Lean bezig zijn. In een fabriek hingen bijvoorbeeld posters met het thema ‘continuous improvement’. Tegelijkertijd vroeg de HR-manager ons hoe ze een ‘leven lang leren’ geïmplementeerd krijgen. Door het continu verbeteren-principe niet alleen op het proces toe te passen, maar ook op je eigen werk en loopbaan, wordt een leven lang leren vanzelf normaal.
De verbinding opzoeken in uw eigen organisatie?
Start met het gezamenlijk duiden van het probleem. Bespreek als manager operations eens een procesplaat met uw HR-collega. En leg als HR-adviseur eens een vraagstuk over leren en ontwikkelen van medewerkers voor aan uw operations-collega. Interview elkaar met de ‘5x why methode’: vraag vijf keer ‘waarom’ en u komt bij de kern van het probleem uit. Grote kans dat als vanuit beide perspectieven wordt gedacht, er betere oplossingen ontstaan.
Auteurs: Pieter-Jan Julius (Consultant bij Berenschot) & Laura Keijzer (Senior consultant bij Berenschot)