AmmoniaDrive ontvangt financiering van het prestigieuze Perspectief-programma van NWO

0

De wereld is dringend op zoek naar alternatieven voor de fossiele brandstoffen die zoveel koolstofdioxide produceren en daarmee de wereldwijde klimaatverandering aanjagen. Een veelbelovend alternatief is ammoniak, dat als brandstof voor grote schepen en zwaar wegtransport zou kunnen worden gebruikt door een combinatie van brandstofcellen en interne verbrandingsmotoren. Dit innovatieve idee heeft geleid tot een interdisciplinair project waarbij meerdere organisaties betrokken zijn: AmmoniaDrive. Het wordt geleid door professor Rudy Negenborn van de afdeling Maritime and Transport Technology (MTT) van TU Delft en heeft onlangs financiering ontvangen van het prestigieuze Perspectief-programma van NWO.

“De wereld is voor transport en offshore-activiteiten afhankelijk van enorme schepen,” zegt projectleider en hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics Rudy Negenborn, “en die zijn zeer vervuilend omdat ze op diesel en andere fossiele brandstoffen varen. Als je al hun uitstoot bij elkaar optelt, is de vervuiling vergelijkbaar met die van een groot land als Duitsland. AmmoniaDrive wil deze vervuilende uitstoot tot nul terugbrengen om een volledig CO2-vrije productie- en consumptieketen te creëren.”

Ammoniak heeft in vergelijking met groene waterstof een relatief grote energiedichtheid, wat betekent dat je veel energie in een veel kleiner volume kunt opslaan. “Dit maakt ammoniak zeer aantrekkelijk als duurzame alternatieve brandstof,” vertelt Peter de Vos, onderzoeker en initiator van het hele project. “Wat vernieuwend is aan AmmoniaDrive is ten eerste het gebruik van ammoniak als brandstof en ten tweede de combinatie van een brandstofcel met een hoge temperatuur en een interne verbrandingsmotor. Het idee is om aan één kant van de brandstofcel ammoniak in te voeren en aan de andere kant elektriciteit en waterstof te produceren. De waterstof wordt gebruikt als promotorbrandstof in de verbrandingsmotor om deze geschikt te maken voor de uitdagende verbrandingseigenschappen van ammoniak.”

AmmoniaDrive is een consortium van zes universiteiten, drie onderzoeksinstituten en twaalf partners uit het bedrijfsleven, dat de komende vijf jaar gaat onderzoeken hoe ammoniak als betaalbare, veilige en energiezuinige brandstof kan worden gebruikt scheeps- en vrachtwagentransport veel schoner en duurzamer te maken. De Vos: “We zijn heel trots op en blij met de Perspectief-toekenning en het is mijn persoonlijke wens dat we al in 2050 het duizendste AmmoniaDrive-schip vanuit Nederland zien vertrekken voor zijn eerste reis!” Bron TU Delft

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.