Tot voor kort was transport grotendeels onveranderd sinds het midden van de twintigste eeuw. Maar in de afgelopen jaren hebben we innovaties gezien die de manier waarop we mensen en goederen vervoeren beloven te veranderen. Elektrisch vervoer, dat ooit werd gezien als een nichetechnologie, is nu mainstream en gaat veel verder dan conventionele auto’s: vlootnetwerken, logistieke operaties, industriële en havenuitrusting en zelfs boten en amfibische voertuigen zijn allemaal in beweging om snel te elektrificeren. En gezien de voortdurende ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden, zijn autonome voertuigen (AV’s) klaar om te volgen als de volgende grote trend.
Het is een cruciaal moment voor de wereldeconomie. Maar om elektrisch vervoer exponentieel te laten groeien, hebben we ook een adequate oplaadinfrastructuur nodig, die verder gaat dan het simpelweg plaatsen van meer opladers in de grond. Het huidige oplaadproces – chauffeurs en wagenparkteams die zware hoogspanningskabels op bepaalde tijden in- en uitpluggen – is niet geoptimaliseerd voor veiligheid, efficiëntie, schaalbaarheid of betrouwbaarheid. Nu er steeds meer autonome transportoplossingen op de markt en op de werkplek komen, is het handmatige oplaadproces gewoon niet logisch. Waarom zou een auto die zichzelf kan besturen een menselijke arbeid nodig hebben om op te laden?
Simpel gezegd zorgt handmatig opladen voor onnodige kopzorgen die de adoptie van elektrische en autonome voertuigen kunnen vertragen, waardoor bedrijven achterop raken. De duidelijke oplossing is autonoom opladen van EV’s, waarbij een robot het aankoppelen van de oplaadconnector automatiseert en menselijke interactie met de oplader overbodig maakt. Het klinkt futuristisch, maar bij Rocsys zijn we al sinds 2019 bezig met het implementeren van autonome laadplatforms, aangedreven door zachte robotica en AI-gebaseerde computervisie.
In samenwerking met enkele van ‘s werelds grootste autofabrikanten en OEM’s hebben we bewezen dat autonoom opladen het opladen efficiënter kan maken, de uitstoot kan verlagen en mensen en apparatuur kan beschermen. Onze bestaande partners en klanten variëren van ‘s werelds grootste OEM’s van premium voertuigen tot industriële logistieke bedrijven zoals SSA Marine en Hyster. Rocsys speelt ook een leidende rol in het ondersteunen van de ontwikkeling van internationale standaarden voor robotlading, inclusief werk met IEC/ISO, CharIN, en het ROCIN-ECO consortium met onder andere Audi, Porsche, BMW, Ford en Mercedes-Benz.
Om deze redenen is Crijn Bouman, medeoprichter en CEO, verheugd om vandaag onze Serie A-financiering aan te kondigen. Deze investering van $ 36 miljoen zal ons helpen om onze activiteiten op verschillende manieren snel uit te breiden. We blijven onze aanwezigheid in Europa uitbreiden, terwijl we meer activiteiten, klantenservice en productie naar de Verenigde Staten brengen en ons team dat zich richt op samenwerking met autofabrikanten laten groeien. Op het gebied van R&D zullen we de financiering gebruiken om nieuwe functies voor ons platform te ontwikkelen, zoals automatische parkeergeleiding, uitgebreide software-integraties en extra ondersteuning voor diagnose op afstand en teleoperaties.