Zaterdagmiddag: shoptijd. Auto in de parkeergarage en vooral niet te lang naborrelen, want dat maakt je nieuwe H&M’etje opeens twee keer zo duur, als je het parkeergeld erbij optelt.
Tenzij je parkeert met ParkBee, dat de wereld belooft te veroveren met goedkope parkeerplekken. Relatief goedkoop voor het publiek, klimaatpositief, en voor vastgoedeigenaren een aantrekkelijke bron van extra inkomsten. Door parkeergarages van bedrijfspanden buiten kantoortijd (lees: 16 van de 24 uur) via parkeerapps als Parkmobile en Park-line voordelig aan te bieden aan consumenten, los je niet alleen het parkeerprobleem op in de grote steden; je beperkt er ook nog eens CO2-uitstoot mee door ‘zoekverkeer’ te beperken.
Het idee komt eens niet van een inventieve TU Delft-alumnus, maar van de expats Jian Jiang (China) en Tom Buchmann (Engeland). In 2014 stapten ze met hun idee naar YesDelft. Niet alleen om er de technologie achter de parkeerapp door te ontwikkelen, maar ook om een frontman te vinden die het commerciële deel van het bedrijf voor zijn rekening kon nemen. En zag de commercieel directeur van YesDelft in eigen persoon, Wouter de Bruijne, dat nou nét helemaal zitten. “Het klinkt als het begin van een mop”, lacht De Bruijne: “Een Chinees en een Engelsman hadden een idee…” In maart van dit jaar verruilde hij zijn functie bij de startersincubator in volle overtuiging voor het ondernemerschap – om vervolgens nauwkeurig zoveel mogelijk ondernemersvalkuilen te omzeilen, waarin hij in de voorgaande jaren zoveel ondernemers had zien trappen. “Door te blijven praten met garage-eigenaren en andere klanten, bijvoorbeeld. Een goede marketingstrategie te bedenken en vooral veel uit te proberen. Maar om sommige uitdagingen kun je niet heen. Zo wist ik inmiddels hoe lang de weg naar funding kan zijn; dat is gewoon een gevoelig proces.”
Dat de voormalige YesDelft-directeur ooit zelf aan de slag zou gaan bij een startup, lag in de lijn der verwachting. “Maar ik wilde niet in de niches belanden waarin veel techneuten zich begeven. Als ik het zou doen, moest ik er de grote massa mee bereiken. Onlangs openden we naast ons kantoor in Amsterdam en een R&D-afdeling in Rotterdam, ons eerste buitenlandse kantoor, in Londen. We groeien
onwaarschijnlijk hard, van drie werknemers een jaar geleden, tot vijftien fte nu. Inmiddels zijn 34 bedrijfsparkeergarages met in totaal 1800 parkeerplekken aangesloten bij ParkBee.” Én ontving de onderneming onlangs een kapitaalinjectie van 1,8 miljoen euro van de Zuid-Hollandse regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter (waarbij ook de TU Delft betrokken is) en vier informal investors, om die internationale uitbreiding te versnellen. “Over vijf jaar is ParkBee geïntegreerd in de autosoftware, en parkeren mensen wereldwijd via ons; goedkoper dan het straattarief.”
parkbee.com