Best Customer Award wordt volwassen
Vier jaar geleden werd naast de beste industriële toeleveranciers voor het eerst de beste uitbesteder uitverkozen. In 2011 nog een bijgerecht, nu een volwassen onderdeel van het DISCA-programma met deze keer een recordaantal van bijna 250 nominaties. En een eigen juryvoorzitter, directeur John Blankendaal van Brainport Industries.
Toeleveranciers die hun beste klanten voordragen voor een prijs. Al gebeurt dat anoniem, riekt het niet naar stroopsmeerderij? John Blankendaal denkt even na. ‘Als ze het hun klant melden is dat misschien in sommige gevallen wel zo’, zegt hij, ‘maar dat geldt zeker niet voor de overgrote meerderheid van de nominaties. Met het voordragen van een klant steek je ook je nek uit. Je geeft aan dat je bereid bent tot commitment, dat je de relatie belangrijk vindt. Je zou ook kunnen redeneren dat de machtspositie van de klant hiermee sterker wordt. Nee, ik durf te beweren dat er in de regel goed is nagedacht door de toeleveranciers. En dat de nominaties oprecht zijn.’
Verhoudingen
Vorig jaar werden nog zo’n 120 oem’ers voorgedragen, dit jaar ruim het dubbele. Opmerkelijk? Blankendaal: ‘Het zegt iets over de attentiewaarde van de award. Maar in mijn ogen ook over de veranderende verhoudingen. Het klassieke model van uitbesteden en toeleveren verandert. De tijd is voorbij dat de oem’er pakketten tekeningen over de muur gooit. De inbreng van toeleveranciers wordt belangrijker gevonden. En al vroeg in het proces. De uitbesteder haalt graag specifieke kennis en expertise van zijn toeleveranciers naar binnen. Tegelijk realiseert hij zich dat daar iets tegenover moet staan. Een langdurige relatie, goede prijzen, partnership. Toeleveranciers vinden dat prettig. Het biedt meer zekerheid en ze weten zich serieus genomen. Een onmiskenbare trend, die zich uit in het hoge aantal nominaties.’
Verrassing
In de kandidatenlijst voor de Best Customer Award bekende grote namen als Philips Healthcare, NXP Semiconductors, voestalpine/Polynorm, Frencken, DAF Trucks, AAE, WP Haton (winnaar 2011), Heineken en Vanderlande. Maar ook kleine uitbesteders en zelfs starters. De winnaar bijvoorbeeld, Additive Industries uit Eindhoven, schreef zich pas in 2014 bij de KvK in. ‘Voor de buitenwacht zal dat zeker een verrassing zijn’, erkent John Blankendaal. ‘Het bedrijf kwam in de jurybeoordeling unaniem als beste uit de bus. En waarom zou dat geen starter kunnen zijn? Additive kan model staan voor een nog intensievere relatie tussen oem’er en toeleverancier. Een relatie waarin de toeleverancier betrokken is bij het strategische beleid van de uitbesteder. Dat geldt trouwens ook voor de nummer twee in de eindbeoordeling, Dorel. Een in Nederland klein bedrijf, maar wel met zeer veel aandacht voor en openheid naar de toeleveranciers.’
In de jurering voor de Best Customer Award spelen acht punten een rol, waaronder openheid over de kostprijsopbouw en forecast, communicatie en de ruimte die er is voor het inzetten van het eigen specialisme. Bij de meeste genomineerden zit dat wel goed. Maar Blankendaal heeft ook een punt van kritiek. ‘Niet altijd zijn er goede afspraken over betaling. Toeleveranciers laten meedenken is mooi, maar meedelen in de winst of het succes is geen automatisme. Daar kan nog wel wat aan veranderen.’
Samenwerking
John Blankendaal nam graag het juryvoorzitterschap in de categorie Best Customer op zich. ‘Het is toch een flinke klus geworden met bijna 250 kandidaten, van wie er 49 doorstroomden naar de tweede ronde. Als jury hebben we ons gebogen over de vijf finalisten, die het hoogst scoorden op het speciale meetinstrument. De presentaties en discussies waren bijzonder leerzaam. Rode draad: samenwerking. Nogmaals, de relatie oem’ers-leveranciers evolueert, wordt sterker. We schuiven door naar ondernemend samenwerken. Wat mij betreft een goede ontwikkeling, want hoe meer samenwerking, hoe meer innovatiekracht. En daar moeten we het in Nederland per slot van rekening van hebben.’