Optimaal nieuw opslag- & orderpicksysteem

0

Logistiek Brezan ziet het licht

Sinds 1 april is alles anders in het centrale magazijn van Brezan Automaterialen. Plateauliften bieden dertig procent meer locaties en gecombineerd met ‘pick-to-light’ en ‘put-to-light’ verdubbelen ze de productiviteit van medewerkers.

De bevoorrading van de 135 verkooppunten van Brezan Automaterialen in Nederland en België gebeurt vanuit één 11.000 vierkante meter groot centraal logistiek centrum in Ede. Een verwachte stijging van het aantal orderregels met vijftig procent – die leidt tot een omzetgroei van 120 naar 170 miljoen euro – en een toename van 29.000 naar 42.500 palletlocaties maakten aanpassing noodzakelijk. ‘Op deze locatie konden we niet bijbouwen, we moesten uitkijken naar een andere oplossing. Een miniload-systeem, een peterverdiepingsvloer met legborden eventueel in combinatie met rollenbanen, of plateauliften. Voordeel van die laatste optie is dat we daarmee producten veel compacter kunnen opslaan en bovendien een hogere productiviteit realiseren bij het uitslaan van producten’, verklaart Peter Meyer, director Supply Chain bij Brezan. De keus viel uiteindelijk op plateauliften van tien meter hoog. ‘De investering verdient zich op termijn terug doordat minder medewerkers nodig zijn en deze in plaats van 95 picks in het legbordenmagazijn nu 200 picks per uur halen.’

 

brezanTurnkey-oplossing: combinatie pick-to-light en put-to-light en is voorzien van een WCS-applicatie 

Voor de optimale inrichting schakelde Brezan adviesbureau Groenewout in. Bij de aanbesteding kwam Hänel als beste uit de bus. Het specialisme van deze Duitse fabrikant zijn de goods-to-person systemen zoals paternosterkasten en plateauliften. De plateaulift, bij Hänel Lean-Lift genoemd, brengt na een druk op de knop de gevraagde lade (of plateau) met mappen, bakken of dozen op ergonomische in- en uitslaghoogte voor de gebruiker. De Lean-Lift kan daardoor zeer hoog zijn. ‘Wereldwijd hebben we er al vele tienduizenden van weggezet. De machines zijn efficiënt, betrouwbaar en doen het zeer goed in de markt. De levensduur bedraagt met gemak tien totedwin vijftien jaar’, aldus rayonmanager Erwin Rösken, die het traject vanuit Hänel begeleidde. ‘Bij Brezan is een turnkey-oplossing geleverd. Die combineert pick-to-light en put-to-light en is voorzien van een WCS-applicatie (Warehouse Control System, red.) van Xtend met interface naar SAP, het ERP-systeem van Brezan.’

Twaalf liften

Het geheel bestaat uit twaalf Lean-Lift systemen die samen 27.000 verschillende artikelen kunnen bevatten. De software zet orders door naar de liften. In een haventje voor de liften staan per zone van drie liften vijf pickkarren met elk zes kratjes. ‘Bij het orderpicken ziet een medewerker in een lade vakjes met producten. Een rode laserstraal in de lift licht het te picken product aan (pick-to-light, red.). Als de brezan-2medewerker zich vervolgens omdraait naar de kratjes, brandt bij een ervan een lampje. De medewerker stopt het product in het kratje (put-to-light, red.) en drukt ter bevestiging van de pick het lampje uit’, licht Peter Meyer toe. Elke medewerker bedient een zone van drie liften; in totaal zijn vier medewerkers nodig voor het orderpicken. De inslag van de producten gaat via hetzelfde systeem, maar dan in omgekeerde volgorde. Als stimulans voor de medewerkers heeft Brezan een funfactor toegevoegd: boven de karren hangt een scherm waarop medewerkers kunnen zien hoeveel orders er op een dag verwerkt moeten worden en hoeveel er al gedaan zijn, plus hun persoonlijke score. Na het vullen van de liften, trainen van mensen en proefdraaien ging het nieuwe systeem per 1 april op volle snelheid officieel live.

Slim systeem

Voor Meyer was een groot pluspunt dat Brezan met Hänel aan één aanspreekpunt voldoende had. ‘Hänel had een beproefde samenwerking met een softwarebedrijf. Dat was bij andere partijen minder. Daarnaast konden ze goed meekomen met de gewenste specificaties van de liften en de snelheid van leveren en tot slot klopte de prijs. In die volgorde van belangrijkheid.’ Het systeem werd in nauw onderling overleg opgetuigd. ‘Aan de orde kwamen zaken als de globale indeling van de liften, het aantal producten, de voorraadhoogte en hoe om te gaan met piekvraag. Maar ook: wat gebeurt er als een medewerker één product tekortkomt, als een product niet in de lift past, et cetera. En natuurlijk het halen van de planning’, zegt Peter Meyer van Brezan tot slot. Hij is tevreden over de samenwerking. ‘Het bouwen van de liften moest gebeuren terwijl het magazijn in gebruik was. Hänel heeft zich daarin heel flexibel en professioneel getoond.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics