De Nederlandse industrie past goed bij ons’
Direct na de crisis in de machinebouw van 2009 greep het Duitse KTR zijn kans; in nog geen vijf jaar wist het de omzet te verdubbelen. Een succes dat gebaseerd is op financiële stabiliteit, aanwezigheid in zeer uiteenlopende, wereldwijde markten en een ijzersterke toeleverketen in de regio rond Rheine, waar het hoofdkantoor staat. Aan de andere kant van de grens, die op nog geen 35 kilometer ligt, speelt de Nederlandse industrie – als klant én als toeleverancier – een steeds grotere rol in dit succes, vertelt ceo prof.dr. Josef Gerstner.
De fabrikant van aandrijfcomponenten, zoals zeer uiteenlopende typen koppelingen, rem- en koelsystemen en hydraulische componenten, heeft sinds het allereerste begin – in 1959 in Rheine, opgericht door Franz Tacke – zeer nauw samengewerkt met een kleine groep van vijf, zes lokale partners. Het zijn – deels volledig zelfstandige – bedrijven die voor bepaalde productlijnen metaalbewerking doen inclusief de re-engineering om de produceerbaarheid te vergroten. ‘Wij leveren de tekeningen en de specificaties en doen de eindassemblage en het testwerk. Dit model geeft ons de meeste ruimte om onze capaciteit aan te passen aan de vraag. Deze partnerships bestaan al zolang als dit familiebedrijf bestaat. Never change a winning team. En KTR is altijd aan de winnende hand geweest’, zo schetst Gerstner het enthousiast.
KTR Verdubbeld
‘Winnen’ heeft de onderneming vooral de afgelopen vijf jaar gedaan. Sinds begin 2010 is de omzet verdubbeld van circa 100 naar ruim 200 miljoen euro vorig jaar. Dé kans op de doorbraak bood de crisis van 2009. ‘Toen de markt het jaar erop weer aantrok, gingen veel potentiële klanten zich opnieuw oriënteren. Omdat wij volledig op sterkte waren gebleven en snel hoge kwaliteit konden leveren, hebben wij toen heel veel nieuwe klanten kunnen binnenhalen.’
KTR kon zich veroorloven ‘op sterkte’ te blijven door een zeer krachtige financiële positie. ‘Ook met onze stabiliteit, met de zekerheid dat wij er over vijf jaar nog gewoon zouden zijn, wonnen we klanten. Wij hebben een ruime cashflow die ons bijvoorbeeld dit voorjaar in staat stelde ons nieuwe r&d-centrum van 8.800 vierkante meter – een investering van 12 miljoen – volledig uit eigen zak te betalen (vier tot zes procent van de omzet wordt besteed aan r&d, red.). Banken gebruiken wij alleen voor het betalingsverkeer.’
Rail- en wegverkeer, landbouwwerktuigen en bouwmachines tot pompen en compressoren.
Zijn stabiliteit ontleent KTR ook aan de aanwezigheid in maar liefst twaalf verschillende markten. Van rail- en wegverkeer, landbouwwerktuigen en bouwmachines tot pompen en compressoren. ‘De belangrijkste groeimarkt is momenteel die voor windturbines, waar we ongeveer twintig procent van onze omzet mee behalen. Inmiddels zijn wereldwijd 65.000 turbines met onze componenten uitgerust. Een markt die vier jaar geleden in een dip zat maar nu voor groeit zorgt. Met de dalende olieprijzen moet voor de lange termijn weer met een neergang rekening worden gehouden. En dan bewijst zich weer het voordeel dat dit maar één van onze twaalf markten is.’
Voorts telt in een situatie van neergang de kwaliteit om manieren te vinden om goedkoper te produceren. ‘Op dit moment is de concurrentie op de maritieme markt heel hard. Dat stelt heel hoge eisen aan de kwaliteit van ons projectmanagement. Welke? Dat is nu ónze knowhow’, lacht Gerstner, wiens onderneming de laatste jaren ontwikkeld en geleverd heeft voor onder meer het Nederlandse mega-vaartuig de Pioneering Spirit, dat complete olieboorplatforms in één beweging van de zeebodem kan tillen.
Wereldwijd ontwikkelen
Het bedrijf beschikt over verkoopvestigingen in 23 landen. De productielocaties staan in de VS, India, China, Brazilië, Polen en bij het hoofdkantoor in Rheine, met elk een eigen supply base van metaal- en kunststofleveranciers. Gerstner: ‘De belangrijkste r&d-faciliteit is hier in Rheine gevestigd, maar we voeren ook ontwikkelingsactiviteiten uit op onze andere productielocaties. Voor de West-Europese markt worden hier de high-end producten ontwikkeld, terwijl de klant elders dikwijls behoefte heeft aan veel simpelere uitvoeringen, met veel minder functionaliteiten.’
Win-win
Kortom, op nog geen 35 kilometer van de Nederlandse grens staat een financieel sterke, wereldwijd opererende industriële onderneming. Josef Gerstner blijkt een uitgesproken mening te hebben over de Nederlandse industrie: ‘Chemische bedrijven als DSM, maar ook tal van Nederlandse oem’ers als scheepbouwers en pompenfabrikanten zijn klanten van ons. Anderzijds maken wij ook gebruik van diverse toeleveranciers, voor metaalbewerking, oppervlaktebehandelingen en ook bepaalde componenten. Want de Nederlandse industrie past goed bij ons. Ook vanwege hun technologische kwaliteiten. Ik zie veel mogelijkheden tot samenwerking waar de industrieën van beide landen sterker van worden.’
Groeiverwachtingen Benelux uiten zich in nieuwbouw
Op 1 juli viert KTR het vijftienjarig bestaan van zijn vestiging in het Overijsselse Hengelo. Tot 2000 was het bedrijf in Nederland hoofdzakelijk bekend van de ROTEX©, een klauwkoppeling die op de markt werd gebracht door distributeurs, waaronder Morskate. Daar werkte eind 1999 Hans Hagedoorn, die vlak voor de kerst de vraag kreeg of hij leiding wilde gaan geven aan een eigen KTR-vestiging. Na enig wikken en wegen – ‘in eerste instantie kon ik me niet voorstellen dat ik aan de verkoop van alleen KTR-producten een dagtaak zou hebben’ – hakte hij de knoop door en op 1 juli 2000 ging hij van start op een verdieping boven het reclamebureau van een vriend.
Al gauw had hij er veel meer dan een dagtaak aan en kreeg hij in de persoon van Rob Groothuis zijn eerste collega. In 2008 verhuisde de dochteronderneming naar een eigen pand en inmiddels staan er in Hengelo negen mensen op de loonlijst. ‘We zijn direct gaan groeien doordat ik een assortiment kon bieden dat veel breder was dan alleen de ROTEX-koppeling. En ik ben direct gaan focussen op de machinebouwer, de oem’er. Kwam ik daar als vertegenwoordiger van een distributeur niet binnen, als KTR-man werd ik, met mijn kennis van zaken, direct uitgenodigd mee te denken. De vragen die we kregen werden al gauw steeds ruimer: ‘Dit is de aandrijving, de lengte van de aandrijfas, het gevraagde toerental en vermogen, et cetera; ontwikkel er maar een geschikte koppeling voor.’’ Inmiddels heeft KTR in Nederland, met name in de scheepsbouw – met bedrijven als Huisman en IHC – een stevig marktaandeel. Daarnaast is het actief in de vervangingsmarkt, maar dan wel via distributeurs als Morskate en Brammer. ‘Zij kopen bij ons in en verzorgen de 24-uursservice voor de klant.’
Voor dit jaar rekent Hagedoorn op een omzet van 6,5 miljoen euro en hij verwacht die lijn omhoog door te zetten. ‘Dat ook dankzij het steeds grotere assortiment dat KTR biedt. Zo leveren we nu ook koelsystemen, waarmee we bestaande klanten een vollediger aanbod kunnen doen, maar ook nieuwe klanten trekken.’ De groeiverwachtingen uiten zich ook in de bouw van het nieuwe pand, waarvoor op 1 juli in Hengelo de eerste steen wordt gelegd, door KTR-ceo Josef Gerstner samen met de Hengelose EZ-wethouder Mariska ten Heuw. Een energiezuinig gebouw, 500 vierkante meter groot, met ruimte voor scholing van klanten en distributeurs, waarin ‘Rheine’ ruim 1,5 miljoen euro investeert. ‘We hebben met een schuin oog naar bestaande KTR-gebouwen gekeken, maar het wordt echt een pand met een eigen, Nederlandse identiteit’, aldus Hans Hagedoorn, die de openingsfestiviteiten gepland heeft voor februari volgend jaar.