ChatGPT is niet meer weg te denken in het dagelijks leven. Toch lijkt de inzet ervan in de maakindustrie nog beperkt. Wat zijn de kansen en beperkingen van ChatGPT voor deze sector? Voordat we hierin duiken, is het goed te weten dat ChatGPT maar een van de vele Generative AI-tools is. Generative AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud kan creëren, van tekst en afbeeldingen tot code en 3D-modellen. Elke tool heeft een eigen model en specialisatie. Waar de eerste versie van ChatGPT alleen was gericht op vraag en antwoord in tekst, kun je tegenwoordig zowel tekst als afbeeldingen als input gebruiken.
ChatGPT is dus slim, maar wel slechts getraind met allerlei (vaak verouderde) data die niet altijd kloppen. Bovendien verzint hij nogal eens wat; hij hallucineert. Zie ChatGPT vooral als een slimme PhD-student die op de stoep staat met een bak aan kennis, maar die jouw bedrijf nog niet kent. Je zult deze Einstein zelf moeten klaarstomen voor jouw bedrijfsprocessen.
Hoe doe je dit veilig, zonder dat je concurrent kan meegenieten? ChatGPT gaat namelijk niet altijd even zorgvuldig om met jouw data. De data van elke prompt worden bewaard bij OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Gevoelige gegevens, zoals productontwerpen, productieprocessen of klantinformatie kunnen in handen vallen van derden. Er is een reëel risico op datalekken en cybersecurityproblemen. Voor bedrijven in de maakindustrie is dit een groot risico.
Gebruik de publieke versie van ChatGPT dan ook alleen voor niet-gevoelige en niet-bedrijfsspecifieke vragen. Bijvoorbeeld voor het genereren van ideeën en teksten op het vlak van marketing en communicatie. Er is ook een betaalde versie waarbij je data niet zomaar gedeeld hoeven te worden. Een eerste stap in het verantwoord inzetten van ChatGPT.
Echter, voor bedrijven in de maakindustrie zijn er veel betere alternatieven. Tools in een eigen beveiligde it-omgeving of in de cloud. Tools die jouw eigen bedrijfsdocumentatie of databases realtime raadplegen en integreren in hun antwoord. Dan gebruik je de ‘achterkant’ van ChatGPT, maar dan binnen je eigen beveiligde it-omgeving, geïntegreerd en gefinetuned op jouw proces. Dat heet Retrieval Augmented Generation (RAG).
Met die alternatieven kun je vandaag nog aan de slag. Denk aan het verminderen van downtime doordat je in grote hoeveelheden bedrijfsdocumentatie binnen enkele seconden het antwoord op storingen vindt. Je kunt dit ook doen bij klantvragen. Of denk aan het genereren van technische instructies op basis van wat een operator zegt en doet.
Is het allemaal mind-blowing? Niet altijd. Maar de ontwikkelingen in Generative AI gaan razendsnel. Momenteel zijn de meeste toepassingen gerelateerd aan het genereren van teksten, maar modellen die afbeeldingen en video’s creëren worden steeds sterker. Dit opent de deur voor nog veel meer toegevoegde waarde in allerlei bedrijfsprocessen. Door nu al met Generative AI aan de slag te gaan, leer je ervan. Start er dus mee, maar doe het veilig en op een manier die past bij jouw bedrijf.
Tjerk van der Maten is senior consultant binnen het Data & Analytics-team van Emixa.