Nieuwe directeur Werner Meijer maakt van leverancier Dymato een systeemintegrator

0

Mensen motiveren en inspireren, ze bij de hand nemen voor een verandering. Werner Meijer doet het naar eigen zeggen maar al te graag, helemaal als hij daarbij buiten de lijnen kan kleuren. ‘Laat iedereen maar linksaf slaan – dan gaan wij mooi naar rechts. Wij willen juist onderscheidend zijn.’

Met ‘wij’ doelt Meijer op Dymato, leverancier van industriële CNC-machines, waaronder die van Mitsubishi, Röders, Hyundai WIA, Hanwha, Bavius, Gurutzpe en Hegenscheidt. Werd het bedrijf in Veenendaal jarenlang geleid door het echtpaar Theo en Ingrid Coffeng, sinds 1 juni dit jaar is Meijer er managing director. De wereld binnen de maakindustrie maakt zich op voor veranderingen, zo vertelt hij, en Dymato gaat daar zeker in mee. Dus ligt de focus niet meer alleen op de verkoop van machines, maar staat in plaats daarvan het proces bij de klant centraal. ‘De klant wil geen verkoper meer aan zijn bureau. Maar in plaats daarvan iemand die begrijpt hoe de supplyhain in elkaar steekt, die snapt in welke fase de klant zich bevindt. Is dat helder, dan volgt verkoop als vanzelf.’

Link magazine september/oktober 2023. Thema: de heilige graal van volledige digitale integratie. Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginker@linkmagazine.nl

Begrijp Meijer niet verkeerd, de twaalf medewerkers van Dymato hebben met het bedrijf ‘iets prachtigs neergezet’. Maar waar het hem nu om gaat, is dat Dymato van leverancier moet transformeren tot een systeemintegrator voor de maakindustrie. ‘We gaan focussen op de combinatie van hardware en software. Veel breder dus, met voortaan de machine als een van de onderdelen.’

Meijer werkte lange tijd in de logistiek. Een sector die volgens hem vooroploopt met digitalisering en automatisering. En daarmee behoorlijk verschilt met de maakindustrie, waar volgens Meijer nog een wereld valt te winnen. ‘Het gaat er nog altijd erg traditioneel aan toe, terwijl de wereld is veranderd. De nieuwe generatie inkopers kijkt vooral online naar wat er te koop is. Dus moeten wij ons daar meer laten zien, daar waar het gebeurt.’ Zelf gelooft Meijer dan ook niet meer zozeer in deelname aan beurzen. ‘In plaats daarvan zie ik veel meer waarde in klantdagen of in workshops samen met de eigen leveranciers.’

The Next Generation, zo staat sinds kort op de muur van het kantoor in Veenendaal. Immers, het is die slogan waarmee Meijer Dymato gaat profileren. Denk daarbij volgens hem aan ‘het hele verhaal om de machine heen’. Ook slaat een volgende generatie op nieuwe medewerkers, waarmee Meijer Dymato’s service en advies wil verstevigen. ‘Een nieuwe koers slaagt alleen met de juiste mensen aan boord. Dus zet ik daar op in, met Dymato als aantrekkelijke werkgever. Alles draait om een nieuwe mindset. No-nonsense, met hart voor de zaak én de klant.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics