Lilium, ontwikkelaar van de eerste volledig elektrische verticale start- en landingsvliegtuig, heeft zijn Q2 2023 Aandeelhoudersbrief vrijgegeven. De aandeelhoudersbrief, waarin de voortgang van belangrijke mijlpalen in de ontwikkeling van de Lilium Jet wordt besproken.
Mijlpalen:
- Geregelde kapitaalverhoging van $ 192 miljoen, ondersteund door toonaangevende Duitse technologie-investeerders, waardoor Lilium de ontwikkeling van zijn Lilium Jet in volle vaart kan voortzetten.
- Met succes de definitieve Design Organization Approval (DOA) audit uitgevoerd door EASA, en op schema gebleven om DOA tegen het einde van het jaar te bereiken.
- Ontving FAA G-1-certificeringsbasis voor de Lilium Jet, waardoor Lilium de enige eVTOL-fabrikant is met een EASA- en FAA-certificeringsbasis voor een aangedreven eVTOL-vliegtuig.
- Betrad belangrijke Chinese markt via partnerschap met het Bao’an District van de gemeente Shenzhen en voorlopige overeenkomst met Heli-Eastern voor 100 Lilium Jets.
- Aanzienlijke vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van typeconforme vliegtuigen, waaronder de afronding van de windtunneltestcampagne, het testen van het eerste prototype van de DENSO e-motor op een Lilium-testopstelling en de voltooiing van de eerste primaire vliegtuigstructuren en composietonderdelen.
- Q2 aangepaste cashuitgaven binnen het budget dankzij de efficiëntie van het bedrijf en de prioritering van belangrijke mijlpalen in het programma.
18 juli maakte Lilium bekend dat zij $192 miljoen hadden opgehaald bij toonaangevende Duitse technologie – investeerders.
Deelnemers aan de upsized ronde waren toonaangevende Duitse technologie-investeerders Earlybird Venture Capital, BIT Capital, UVC Partners en Frank Thelen, meerdere institutionele beleggers onder leiding van B. Riley Securities en e-mobility investeerder E-vestment B.V. Verschillende Lilium Board-leden en senior executives namen ook deel. Zoals eerder aangekondigd, Aceville Pte. Limited, een dochteronderneming van Tencent Holdings Limited (“Aceville”), zal nog eens $ 75 miljoen financieren om gedeeltelijk vooruit te betalen tegen de totale uitoefenprijs van de eerder uitgegeven warrants, met een dergelijke financiering die binnenkort wordt verwacht.
Deze kapitaalverhoging is een belangrijke stap in het veiligstellen van Lilium Jet’s volledige financiering voor commerciële lancering. Samen met de $ 100 miljoen die begin mei werd gefinancierd, brengt dit het totaal dat dit jaar is opgehaald op $ 292 miljoen. Het opgehaalde kapitaal zal Lilium in staat stellen om zijn ontwikkelingsprogramma op volle snelheid voort te zetten, waarbij een groot deel van het geschatte kapitaal wordt gedekt dat nodig is om zijn eerste bemande vlucht van het typeconforme vliegtuig te bereiken, wat Lilium op schema blijft om in de tweede helft van 2024 te bereiken. Daarna verwacht Lilium aanzienlijke pre-delivery betalingen (PDP’s) te ontvangen die een aanzienlijk deel van zijn toekomstige kapitaalvereisten zullen financieren, waaronder de productie van zijn typeconforme vliegtuigen.
Lilium CEO Klaus Roewe verklaarde: “Onze voortdurende missie is om de decarbonisatie van de luchtvaartindustrie te ondersteunen met onze revolutionaire Lilium Jet. We zijn verheugd om zo’n sterke steun te hebben om die missie voort te zetten van bestaande en nieuwe investeerders, waaronder in onze eigen achtertuin hier in Duitsland, met toonaangevende technologie-investeerders Earlybird en BIT Capital, evenals UVC Partners, nauw verbonden met de alma mater van onze oprichters, de Technische Universiteit van München, en van herhaalde Lilium-investeerder Frank Thelen. “
Dr. Hendrik Brandis, mede-oprichter en partner van Earlybird, merkte op: “We zijn verheugd om Lilium te ondersteunen en onze voortdurende steun voor luchtvaartinnovatie te demonstreren. Ik heb een achtergrond in lucht- en ruimtevaarttechniek en ben gefascineerd door dappere vernieuwers die nieuwe grenzen aanboren. Wij geloven dat Lilium meerdere voordelen biedt op het gebied van veiligheid, vliegcomfort, lage geluidsniveaus, totale eigendomskosten en klimaatimpact via hun nuluitstoot. De commerciële case is duidelijk en zal het interstedelijk vervoer uitbreiden. We zien de toekomst van Lilium als zeer positief en zijn verheugd om er een belangrijk onderdeel van te zijn.”
Johannes von Borries, Managing Partner van UVC Partners: “We hebben Lilium vanaf het begin gevolgd en ondersteund. Hoewel het toen een fantastische droom leek om elektrische jets te bouwen, is het bedrijf uitgegroeid tot een vliegtuigfabrikant van wereldklasse. We zijn enorm trots om deel uit te maken van de volgende fase van de reis om vliegreizen te elektrificeren.”
Prof. Dr. Schönenberger, CEO van UnternehmerTUM en lucht- en ruimtevaartingenieur, merkte op: “De Europese Commissie is van plan om tegen 2050 klimaatneutraliteit in de EU te bereiken, inclusief de tussentijdse doelstelling van een nettoreductie van ten minste 55% van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030. Het verminderen van de uitstoot van de luchtvaart zal een cruciale rol spelen bij het bereiken van deze duurzaamheidsdoelstelling. Wij geloven dat Lilium met zijn schaalbare mobiliteitsoplossing een belangrijke bijdrage zal leveren aan deze doelstelling.”
Menno van Diermen van E-vestment B.V. / Loving Lilium voegde hieraan toe: “We ondersteunen Lilium’s reis graag en kijken ernaar uit om hen te ondersteunen op weg naar hun volgende belangrijke mijlpalen: het bouwen van een typeconform vliegtuig en het bereiken van hun eerste bemande vlucht.”
Lilium creëert een duurzame en toegankelijke manier van snel, regionaal vervoer voor mensen en goederen. Met behulp van de Lilium Jet, een volledig elektrische verticale start- en landingsstraal, met toonaangevende capaciteit, laag geluidsniveau en hoge prestaties zonder operationele emissies, versnelt Lilium de decarbonisatie van vliegreizen. Lilium’s 800+ sterke team werkt samen met leiders op het gebied van lucht- en ruimtevaart, technologie en infrastructuur, en met geplande lanceernetwerken die zijn aangekondigd in Duitsland, de Verenigde Staten, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk, en bestaat uit ongeveer 450 lucht- en ruimtevaartingenieurs en een leiderschapsteam dat verantwoordelijk is voor het leveren van enkele van de meest succesvolle vliegtuigen in de luchtvaartgeschiedenis. Lilium’s hoofdkantoor en productiefaciliteiten zijn opgericht in 2015 en bevinden zich in München, Duitsland, met teams in heel Europa en de VS. Bron Lilium Jet