Techniekpact Twente: leren programmeren

0

Smart Industry is ook voor het Techniekpact Twente een belangrijk thema, verklaart programmadirecteur Ton Beune. ‘Wij willen de regio profileren als hightech en richten ons vooral op de topsector HTSM. Je kunt het Techniekpact beschouwen als onderdeel van de Human Capital agenda voor Smart Industry. Vanwege de toenemende productieautomatisering en robotisering moet er naast het traditionele vakmanschap meer aandacht komen voor de vakman die kennis heeft van programmeren en voor de ict’er die begrijpt wat er in productieprocessen gebeurt. Wij haken daarom aan bij landelijke initiatieven om op basisscholen aandacht te besteden aan programmeren. We leggen ook een link naar hogeschool Saxion, waar de eerste LEGO Education Innovation Studio op het Europese vasteland is gevestigd. Kinderen kunnen daar op een speelse manier kennismaken met techniek en programmeren.’

Terwijl landelijk de werkgelegenheid in de HTSM daalt, neemt deze nog toe in Twente. Dus moet het Techniekpact alle zeilen bijzetten om instroom, doorstroom en behoud van technisch talent te stimuleren. De cijfers laten een positief beeld zien, al heeft dat succes natuurlijk meerdere vaders. Zo ligt in Twente de instroom in de techniekprofielen op havo en vwo boven het landelijk gemiddelde en neemt het aandeel studenten in de techniekopleidingen aan Saxion en Universiteit Twente gestaag toe, tot 33 procent in 2014. Beune: ‘Er moet nog wel een schepje bovenop, want de doelstelling voor 2020 is dat veertig procent van de scholieren uit het voortgezet onderwijs voor een technische vervolgstudie kiest.’ Het groeipotentieel van de hightech maakindustrie is ook de reden waarom het Techniekpact samenwerkt met Twente Branding, om de regio aantrekkelijk te maken voor Twentse alumni die nu elders werken en voor ervaren arbeidskrachten uit het buitenland. Ook een actiepunt is behoud voor de regio van buitenlandse studenten na hun afstuderen. Actueel is de vluchtelingenproblematiek. Beune verkent nu de mogelijkheden om hoogopgeleiden uit die categorie te bemiddelen naar Twentse bedrijven.

Een nieuw speerpunt is het ontwikkelen van lokale agenda’s, om op lokaal niveau de binding tussen scholen en bedrijven te versterken. ‘Daarmee kan techniek voor kinderen eerder gaan leven. Het is natuurlijk best spannend op de UT of Saxion, maar er zijn veel technische bedrijven om de hoek, waar vader of moeder bijvoorbeeld werkt. Dat sluit direct aan de op belevingswereld van kinderen. Laat scholen lokale ondernemers voor de klas halen.’

Artikelstond in de Oost Nederland special van 2016

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics