JOZ neemt het internationaal opererende Fullwood over. Per 16 juni gaat het toonaangevende merk op het gebied van melksystemen door onder de naam Fullwood JOZ. Met deze overname versterkt JOZ haar positie op het gebied van staloplossingen.
Door deze overname ontstaat er naast JOZ een nieuw merk: Fullwood JOZ. Fullwood JOZ is dé internationale leverancier van volledig geïntegreerde oplossingen op het gebied van melken. Alle melkoplossingen zijn ontwikkeld vanuit 1 kerndoel: het leven van melkkoeien en hun veehouders verbeteren en ervoor zorgen dat hun activiteiten productief en winstgevend zijn, terwijl de koeien zich comfortabel en gezond voelen.
‘Vanuit JOZ zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van robots en slimme oplossingen voor in de stal, maar we leverden nog geen eigen melksystemen’, licht CEO Arend Kuperus toe. ‘Met deze overname kunnen we eindgebruikers niet alleen voorzien van innovaties voor efficiënter mesten en slimmer voeren, maar nu ook op het gebied van melkwinning.’
‘Vanuit Fullwood JOZ kunnen we effectieve oplossingen bieden die dicht naast de veehouder staan en gericht zijn op de 3 principes van melken’, zegt Kuperus. ‘Snel, volledig en stressvrij. Daarmee bieden we voor elke stap binnen onze visie op Circulair Farming een oplossing waarmee agrarisch ondernemers slimmer én efficiënter kunnen boeren. De cirkel is nu echt rond.’
Met de overname blijft het volledige productportfolio in conventioneel melken en robot melken in stand. Ook blijven alle vestigingen operationeel. ‘De kennis en expertise die we in huis hebben bij JOZ trekken we nu door naar Fullwood JOZ. Made in Holland is waar we voor staan en dat is ook de kwaliteit die de markt van ons mag verwachten.’
Kuperus is trots op de uitbreiding met melksystemen en Fullwood JOZ zet de komende jaren flink in op productinnovatie. ‘We gaan de melksystemen uiteraard verder doorontwikkelen, met name op het gebied van software en dataverzameling. We openen nieuwe locaties en we verwachten daarmee een verdubbeling in het aantal robots te kunnen realiseren. We hebben veel ideeën over hoe we de melkrobots nog gebruiksvriendelijker kunnen inzetten, zodat eindgebruikers slimmer en efficiënter kunnen werken.’
Voor de dealers van JOZ verandert er verder niets. JOZ blijft JOZ. Fullwood JOZ komt daar als merk naast. ‘Fullwood JOZ heeft een netwerk van dealers dat naadloos aansluit op het netwerk van JOZ. Dat past perfect. De dealers van Fullwood JOZ hebben vanaf nu overigens wel automatisch toegang tot de oplossingen van JOZ. Denk aan de mestrobots, voeraanschuifrobots en de nieuwe stikstofkraker Gazoo. Tussen onze dealers zal een mooie synergie ontstaan, waardoor we elkaar nog meer kunnen gaan versterken.’