Finalisten Best Knowledge Suppliers
Met VDL ETG had de jury een eerdere winnaar (2012) op tafel liggen, die voor de vierde achtereenvolgende maal in de finale stond. ‘De primaire sterkte van deze knowledge supplier ligt in het opschalen van het productieproces. Kennis wordt goed geborgd, zodat die gemakkelijk kan worden ingezet in vervolgtrajecten. Deze toeleverancier erkent de kenniscompetenties van de klant. Kan ook snel schakelen en afspraak is altijd afspraak.’ En er werken veel slimme mensen: ‘Ze zijn snel van begrip; ook van complexe zaken zijn ze in staat snel de essentie te begrijpen en die om te zetten in een ontwikkeling die precies een antwoord is op het probleem van de klant.’ Ook als kleine partij kom je bij deze toeleverancier niet op de tweede plaats, sterker nog, deze onderneming heeft speciaal beleid ontwikkeld voor het adequaat bedienen van start-ups; in dat kader: men is bereid risicodragend te investeren, aldus een lovende jury over deze system supplier.
Cortexon werd vooral gewaardeerd vanwege de diepgaande thermo-mechanische kennis van bijzondere elektronicabehuizingen waarover deze finalist beschikt. ‘Doordat het bedrijf zelf produceert, beschikt het ook over veel kennis van de maakbaarheid. Daardoor, en door hun kennis van de (inkoop)logistiek, is het in staat de orderdoorlooptijd sterk te bekorten. Voor service wereldwijd wordt Cortexon ondersteund door het netwerk van moederbedrijf Legrand, zodat snel en accuraat onderhoud overal ter wereld mogelijk is’, zo stelde de jury in haar rapport over deze onderneming die in 2008 al ’ns de eerste plaats pakte.
Prodrive is volgens de jury een toegewijde, innoverende en meedenkende toeleverancier. ‘Prodrive Technologies speelt een grote rol in de ontwikkeling van modules van de klant. Het bedrijf stelt de klant in staat kennis af te bouwen en steeds meer engineeringsverantwoordelijkheid bij deze toeleverancier neer te leggen. Prodrive is sterk gefocust op de functie van de oplossing die gevraagd wordt. Opgebouwde kennis en het productieproces zijn goed geborgd, waarmee de leverbetrouwbaarheid hoog is. Deze onderneming doet wat ze belooft.’
Het tachtig jaar oude familiebedrijf uit het oosten des lands haalde voor de eerste keer in de DISA-historie de laatste ronde. Timmerije was in de tussenoorlogse jaren een landbouwsmederij, ging na de Tweede Wereldoorlog verder als machinefabriek, legde zich vervolgens toe op het kunststofspuitgieten en behoort daarin nu tot de Nederlandse top. Meer dan vijftig machines kunnen vrijwel alle soorten opdrachten verwerken. Het bedrijf beschikt nog over een eigen gereedschapswerkplaats, produceert zelf matrijzen en levert ook prototypes. Er werken 100 mensen. De jury toonde zich onder de indruk: ‘Timmerije heeft veel kennis van het spuitgietproces en is in staat daar zeer bijzondere producten, bestaande uit verschillende materialen, mee te realiseren. Het bedrijf is bereid voor de klant fors en risicodragend te investeren in mensen en middelen. Het begeleidt de klanten zelfs bij de uitbesteding van werk naar lagelonenlanden, zodat de concurrentiepositie van de klant sterk verbetert. Daarnaast doet Timmerije proactief mee in een project om verspilling te voorkomen en het eindproduct aan het eind van de lifecycle terug te halen uit te markt, zodat het op hoog niveau gerecycled kan worden.’
VanBerlo, met vestigingen in Eindhoven en Delft, was als ontwerpbureau al eerder onderscheiden, maar steeds met design-awards, niet voor de kwaliteit van toelevering. VanBerlo staat bekend als een vooraanstaand Europees bureau op het gebied van strategie, design en designimplementatie. De ontwerpers geven hun ideeën vorm door middel van geavanceerde technologieën. Die ideeën worden afgestemd op de behoeften van de klanten en vervolgens omgezet in tastbare producten. De jury kan zich wel vinden in die eigen omschrijving: ‘VanBerlo is heel goed in staat na te denken over hoe een eindproduct gebruikt wordt, heeft daartoe veel kennis van het opzetten en uitvoeren van testen gedurende elke fase van het ontwikkeltraject. De zo vergaarde inzichten kan het vervolgens vertalen naar een zeer gebruiksvriendelijk, gemakkelijk onderhoudbaar en ook aantrekkelijk ogend design met een lage total cost of ownership. Het bedrijf is ook bereid een deel van het risico te dragen en in start-up-klanten te investeren.’