Categorie Best Knowlegde Supplier: hiervoor kunnen worden genomineerd toeleveranciers met eigen r&d (incluis engineering) in Nederland. In deze categorie vallen de bedrijven die – dankzij eigen ontwikkel- en engineeringsinspanningen – uitblinken in het toevoegen van waarde aan het eindproduct van de klant. Ook vallen er ingenieursbureaus onder en bedrijven die door re-engineering zorgen dat de productiekosten lager worden. Kortom: knowlegde suppliers dragen er door kennis toe te voegen substantieel aan bij dat met het eindproduct meer geld wordt verdiend en/of de kosten ervan lager worden (target movers).
Link Magazine organiseert het evenement in samenwerking met ING en ISAH.
GENOMINEERDEN Best Knowledge Supplier, ronde 2
• AAE Helmond
• AMT Group Etten-Leur
• B & R Industriële Automatisering Breda
• Cimar Electronics Veenendaal
• Connect Group Nederland Veldhoven
• Demcon Enschede
• Eriks Nederland Alkmaar
• FAES Cases Reusel
• Festo Delft
• Frencken Europe Eindhoven
• Hittech Multin Den Haag
• HQ Pack Eindhoven
• IFM Electronic Harderwijk
• Lenze Den Bosch
• Masévon Technology Hardenberg
• MCA Varsseveld
• Meilink Industriële Verpakkingen Borculo
• Mevi Fijnmechanische Industrie Helmond
• Mevo Precision Technology Ruurlo
• MTA Helmond
• NTS-Group Eindhoven
• Post en Dekker Amsterdam
• Prodrive Technologies Eindhoven
• Settels Savenije Group Eindhoven
• tbp electronics Dirksland
• Technobis Group Alkmaar
• Van Bilsen Groep Ermelo
• VDL ETG Eindhoven/Almelo
• We Metal Renswoude
Meetinstrumenten
Genomineerden worden in ronde twee gescoord aan de hand van drie meetinstrumenten, ontwikkeld door Link Magazine in samenwerking met Berenschot, DBSC Consulting en Brainport Industries. Het Best-Knowledge-instrument meet de waardering van klanten voor hun kennistoeleveranciers, die met eigen r&d (inclusief engineering) in Nederland uitblinken in het toevoegen van waarde aan het eindproduct van de klant. De beoordeling omvat de kwaliteit van hun product-, productie- en materiaaltechnologie, de leverbetrouwbaarheid en de doorlooptijd – de mate waarin ze hun technologieën en processen proactief verder hebben verbeterd. Met het Best-Logistics-instrument beoordelen klanten hun logistieke leveranciers op de mate waarin zij er (proactief) in slagen de gevraagde componenten op tijd, in de juiste hoeveelheid, van de juiste kwaliteit en tegen de ‘on target’-prijs te leveren en in hoeverre ze zichzelf daarin waar mogelijk hebben verbeterd. Het Best-Customer-instrument tot slot bepaalt omgekeerd de waardering van toeleveranciers voor hun klanten op liefst vijftien aspecten: van ‘Betrekt ons tijdig bij de ontwikkeling’ en ‘Ondersteunt ons bij het verbeteren van onze producten en processen’ tot ‘Deelt opbrengsten en risico’s op eerlijke wijze met ons’ en ‘Betaalt altijd op tijd het afgesproken bedrag’.
Lagere cijfers Best Knowledge en Best Logistics
Omdat het hier gaat om het waarderen van voorkeursleveranciers en -klanten lijkt het logisch dat er veel negens en tienen uitgereikt worden. Maar dat gebeurt niet. Zo krijgen de Best Knowledge Suppliers voor de kwaliteit van hun productietechnologie en de mate waarin ze die proactief verhogen gemiddeld een 6,3. Ook de waardering voor de productie- en materiaaltechnologie en de proactieve verbetering is niet meer dan een 6+. De overall score is ook dit jaar gedaald, van een 7,4 vorig jaar naar een 6,5 nu.
De Best Logistics Suppliers scoren vooral hoog op het aanleveren van de juiste hoeveelheid en de mate waarin ze daarin zich – proactief – verbeteren: een 7,9. Voor de leverbetrouwbaarheid en de kostprijs en de proactieve inzet om die te verbeteren krijgen ze respectievelijk een 6,6 en een 6,3. De overall score is wel – zorgelijk – gedaald, van een 8,2 vorig jaar naar een 7,2 (!) nu. Een daling van een vol punt.
Daarmee zijn in beide leverancierscategorieën de gemiddelde waarderingen de laatste twee jaar fors gedaald. Ongetwijfeld zal dat mede terug te voeren zijn op de hoge werkdruk door het grote aanbod aan orders gecombineerd met het tekort aan goed opgeleide mensen. De kwaliteit van het werk gaat er daardoor niet zozeer op achteruit. Het probleem is vooral dat er geen progressie wordt gemaakt. Ook het op tijd leveren is een groeiend probleem.
Communicatie
In de twee award-categorieën is de waardering voor de communicatie en de inzet zich daarin te verbeteren door de bank genomen niet top, maar ook niet slecht. Klaarblijkelijk zijn de suppliers wel behoorlijk in staat uit te leggen waarom ze geen kans zien hun productietechnologie te verbeteren of waarom ze echt niet op tijd kunnen leveren of tegen een lagere prijs. De gemiddelde ‘Best Logistics’ krijgt daar een 7,5 voor, de ‘Best Knowledge’ een 7.
De vraag is dan hoe de genomineerde suppliers hun communicatie met hun klanten precies hebben ingericht. Die vraag is voorgelegd aan een paar leveranciers die ook met hun communicatie goed scoren.
Finale
In elk van de drie categorieën gaat de top-vijf van de genomineerden door naar de derde en finale ronde. Daarin is het woord aan drie jury’s, die per categorie zijn samengesteld uit de bedrijven die de finalisten hebben genomineerd. Voorzitter van de twee suppliers-jury’s is Joes Wigman, managing director van organisatieadviesbureau Berenschot. Van de customer-jury is Anita van Gils, lector Familiebedrijven aan hogeschool Windesheim, de voorzitter. Na altijd pittige discussies bepalen de jury’s per categorie een top-twee. Tijdens het DISCA’19-event op donderdag 21 november in Boerderij Mereveld in Utrecht mogen de aanwezigen daarover stemmen, met hun smartphone. De scores van jury’s en publiek worden vervolgens met gelijk gewicht gecombineerd om te komen tot de Best Knowledge-, Best Logistics- en Best Customer-winnaars en runner-ups.
Link Magazine organiseert het evenement in samenwerking met ING en ISAH. Het is donderdag 21 november 2019 vanaf 15.00 uur in Boerderij Mereveld in Utrecht.