Slimme assistent voor het docken van trucks

0

Slimme assistent voor het docken van trucks

Een consortium van dertien partijen uit Nederland en Duitsland werkt aan een slim systeem om chauffeurs te assisteren bij het parkeren van hun truck aan het laad- en losplatform, het dock. Het Europese samenwerkingsverband Interreg heeft dit voorjaar een subsidie van 2,1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project, Vista genaamd.

Maandag 11 maart vond de kick-off plaats op het distributiecentrum van Kruidvat in Heteren. HAN Automotive Research, onderdeel van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, is de kartrekker. ‘We willen een visuele assistent ontwikkelen, waarmee een chauffeur zijn truck veiliger en zonder schade aan het los- en laaddock kan parkeren’, aldus projectleider Jan Benders.

Vista is het vervolg op een ander project van HAN Automotive Research: Intralog, een technologie waarmee trucks autonoom achterwaarts kunnen ‘aandocken’. ‘Daar zijn we ook nog druk mee bezig. De eerste demonstratie volgt later dit jaar. De komende vijf jaar voorzien we echter nog geen autonome trucks en de vervoerssector heeft veel behoefte aan een assistent bij het docken. Dus gaan we nu eerst met visuele assistentie aan de slag’, zegt Benders.

Vista bestaat uit cameratechnologie, gecombineerd met wiskundige algoritmes. ‘Die bepalen gezamenlijk het optimale pad dat de truck moet volgen om veilig te kunnen aandocken. De chauffeur krijgt die informatie op zijn mobieltje of een scherm in de cabine te zien en weet hoe hij moet rijden. Daarmee kan hij de manoeuvre in één keer goed uitvoeren. Het is veiliger en de kans op schade is veel kleiner. En daar wordt de vervoerssector naar eigen zeggen heel erg blij van.’

Er is nog veel werk aan de winkel, stelt Benders. Dit jaar komen er test- en laboratoriumopstellingen op de HAN. En er worden gesprekken gevoerd met chauffeurs om hun wensen te vernemen. ‘Dat vind ik het meest spannend: hoe krijgen we de chauffeurs mee? We gaan in ieder geval goed luisteren en hun wensen verwerken in een goede interface.’ Het project loopt tot juni 2022. Dan moet er een werkende demo zijn. Vervolgens kunnen commerciële partijen het overnemen en een jaar later – naar verwachting – Vista op de markt brengen. ‘Ik heb er veel vertrouwen in dat er straks een goedwerkende assistent voor de trucker te koop is’, zegt Benders.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics